Forum - Golf 2 (83-91) - Jobbarkompisens bilproblem

Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång
Fre 18 jan 2013 15:27 Svara med citat
En på jobbet har en Goffe 2 med RP motorn. Igår på väg hem till jobbet stendog den.

Väljer att citera hans ord från facebook:

Citat:
Ja den går inte rubba sitter fast motorn.. Har försökt dra igång den men låser däcken på alla växlar.. och kamremen va hel me så de är nått annat galet som hände

Ja fråga om bilen hade olja, då han hävdar att bilen skurit:

Citat:
Ja olja och vatten..

samt

Citat:
ja va kan de va då när motorn inte går runt och starten inte orkar dra den ? och Man ej kan dra igång den när däcken låser sig på alla växlar?

Tips?

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
pedro
Golf 2 1.8i CL -91 Ort: Nybro
Fre 18 jan 2013 15:56 Svara med citat
Första tanken jag får är någonting i stil med:

"-kan han trycka ned kopplingen och växla 1-2-3-4-5?"

Vote for Pedro!
Petta
Fre 18 jan 2013 16:08 Svara med citat
pedro skrev:
Första tanken jag får är någonting i stil med:

"-kan han trycka ned kopplingen och växla 1-2-3-4-5?"

I'll ask Wink

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
pedro
Fre 18 jan 2013 16:11 Svara med citat
Det känns som en självklarhet att man fipplar lite med lådan när man ska rulla igång en bil, men man vet aldrig. Kanske står där låst på fyrans växel tänkte jag.

Nånstans måste "vi" ju börja kolla Smile

Vote for Pedro!
Petta
Fre 18 jan 2013 16:17 Svara med citat
pedro skrev:
Det känns som en självklarhet att man fipplar lite med lådan när man ska rulla igång en bil, men man vet aldrig. Kanske står där låst på fyrans växel tänkte jag.

Nånstans måste "vi" ju börja kolla Smile

Jo. Känns lite väl om bilen skurit. Den har ju vatten å olja, med tanke på VW generösa oljekanaler samt oljepump borde ju inte så vara fallet.

pedro
Fre 18 jan 2013 16:23 Svara med citat
Jag tänkte väl mer om lådan kukat ur och låst drivhjulen, motorn dör pga total motorbroms och bilen går inte att rubba med handkraft.

Nåt åt det hållet var min tanke Smile

Är låångt ifrån ett mekproffs, jag bara brainstormar såhär på överskottsenergin en fredageftermiddag!

Vote for Pedro!
freddemannen
Caddy Ort: Ronneby
Fre 18 jan 2013 18:20 Svara med citat
Jag hade en generator som skar ihop å tvär låste motorn.
Petta
Fre 18 jan 2013 18:38 Svara med citat
Tydligen Förgasaren (?)

Citat:
Bensin i cylindern va de så där va felet så nu får ja motorn att gå runt men en ny förgasare får de bli..

Emilius
Golf 2 1.6, 1.8, Caddy Mk1 Ort: Västerås
Fre 18 jan 2013 19:23 Svara med citat
Vätska går inte att komprimera nej,
men märkligt med totalt fyllda cylindrar? 1.8 Liter bensin i motorn? Nånting har gått väldigt galet, kanske inte bara förgasaren? Man tycker ju även om cylindrarna börjar fyllas med bensin så borde det pumpas ut? Kanske ventilknas? Nånting trasigt kring kamaxeln? Eller kanske han fipplat med gaspedalen i några timmar och därmed tryckt i en massa bensin?
nallebjorn
Golf 2 gti Ort: Söderköping
Fre 18 jan 2013 22:01 Svara med citat
Bränsle pump som hängt sig och fyllt en cylinder ,,,, har vart me om d på en audi ,,,,, då hade ett relä hängt sig öppet ,,,,,, bara och skruva ur stiften å vrida på starten så d får skölja ur ,,,,,,