Kommer att flytta till hus inom den närmsta tiden och blir då att köpa bil till frugan. Jag behåller min GTI för körning till jobb, men jag tänkte att hon skulle få en Golf Variant (bensin).
Jag är mest insyltad på GTI motorerna och kan desto mindre om 1,6 och 2 liters maskinerna.
Vad bör man tänka på kring köp av de mindre motorerna? Något man ska vara extra nogrann med att kolla? Någon specifik årsmodell som man ska undvika?
Är helst ute efter en Golf 4 variant som rullat max 12 000 mil, så håller den säkert fem år till utan några större problem.
Jag har en med 1,6 16v motorn och den är bra tycker jag.På motorvägen skulle en sjätte växel sitta fint.
Annars är det det vanliga att se upp med. Min har inom någon vecka gått 25 000 mil och jag köpte den när den rullat 8500 mil och förutom slitdelar som bromsar och kamrem bytt tändspolar,tempgivare,termostat och en abs givare. Inte mycket att klaga på
Ac'n funkar
Dessutom är batteriet orginalet från 2003
Tycker om 2.0 motorn. Har själv en variant från 03, det ända är väll att den suger lite olja, typ 1 liter på 200 mil. Så inget farligt, kört bilen dom senaste 3 åren typ dagligen. Ligger uppe i 23tusen mil nu. Har ej haft någon strull med motorn eller dylikt,
Tack för er input! Slitdelar får man räkna med En sjätte växel hade varit nice men dock tycker jag inte att det ger så mycket på min GTI då man ligger på 2800 varv vid 110 km/h. Dock behöver man sällan växla ner vid omkörning.
I den ena annonsen (med 2.0 L motorn) står det att de har precis bytt kamkedjan, men jag tänker instinktivt att VW började med kamkedja först några år senare på sina fyrcylindriga motorer. 2 L motorn har väl kamrem?
Så vitt jag vet så ska det vara kamrem, min 2.0 är -03 och har motorkod AJZ vilket är den senare två liters moroten, jag vet dock inte hur det är med den äldre generationen, och på min så böt man kamremmet första gången vid 18k mil.