Forum - Golf 4 (98-04) - Köpråd kring Golf Variant

mawe
Golf 7 GTD Ort: Malmö
Mån 02 maj 2016 23:11 Svara med citat
Hej,

Kommer att flytta till hus inom den närmsta tiden och blir då att köpa bil till frugan. Jag behåller min GTI för körning till jobb, men jag tänkte att hon skulle få en Golf Variant (bensin).

Jag är mest insyltad på GTI motorerna och kan desto mindre om 1,6 och 2 liters maskinerna.

Vad bör man tänka på kring köp av de mindre motorerna? Något man ska vara extra nogrann med att kolla? Någon specifik årsmodell som man ska undvika? Cool

Är helst ute efter en Golf 4 variant som rullat max 12 000 mil, så håller den säkert fem år till utan några större problem.

Två exempel:
http://m.blocket.se/lund/Volkswagen_Golf_Variant_2_0__9800_mil_6628181 9.htm?ca=23_11&w=1

http://m.blocket.se/kristianstad/Volkswagen_Golf_1_6_Variant__8900mil_ Enagare__66375717.htm?ca=23_11&w=1

//Martin


Senast ändrad Fre 06 maj 2016 0:24, ändrad totalt 1 gång
Kloge
Golf 4 1,6 Variant-03 Ort: Perstorp
Tis 03 maj 2016 18:54 Svara med citat
Jag har en med 1,6 16v motorn och den är bra tycker jag.På motorvägen skulle en sjätte växel sitta fint.
Annars är det det vanliga att se upp med. Min har inom någon vecka gått 25 000 mil och jag köpte den när den rullat 8500 mil och förutom slitdelar som bromsar och kamrem bytt tändspolar,tempgivare,termostat och en abs givare. Inte mycket att klaga på Regular Smiley
Ac'n funkar
Dessutom är batteriet orginalet från 2003 Thumbs up

Kör Golf Variant -03 och Toyota Verso -18
SpendeX
Passat 6 CC 2.0 TSI Ort: Stockholm
Ons 04 maj 2016 5:55 Svara med citat
Tycker om 2.0 motorn. Har själv en variant från 03, det ända är väll att den suger lite olja, typ 1 liter på 200 mil. Så inget farligt, kört bilen dom senaste 3 åren typ dagligen. Ligger uppe i 23tusen mil nu. Har ej haft någon strull med motorn eller dylikt, Smile

Volkswagen Das Auto!
mawe
Golf 7 GTD Ort: Malmö
Ons 04 maj 2016 7:47 Svara med citat
Tack för er input! Slitdelar får man räkna med Smile En sjätte växel hade varit nice men dock tycker jag inte att det ger så mycket på min GTI då man ligger på 2800 varv vid 110 km/h. Dock behöver man sällan växla ner vid omkörning.

I den ena annonsen (med 2.0 L motorn) står det att de har precis bytt kamkedjan, men jag tänker instinktivt att VW började med kamkedja först några år senare på sina fyrcylindriga motorer. 2 L motorn har väl kamrem?

//Martin
SpendeX
Passat 6 CC 2.0 TSI Ort: Stockholm
Ons 04 maj 2016 17:25 Svara med citat
Min 2.0 ligger strax över 3000rpm vid 120km/h Smile

Så vitt jag vet så ska det vara kamrem, min 2.0 är -03 och har motorkod AJZ vilket är den senare två liters moroten, jag vet dock inte hur det är med den äldre generationen, och på min så böt man kamremmet första gången vid 18k mil.

Volkswagen Das Auto!