pezmannen
Golf 5 1,6 -05 Ort: Sundbyberg |
| Sön 09 aug 2009 11:48 |
|
Hej
Har en Golf 2005 års modell och AC:n har slutat fungera. Tycker att den gradvis blivit sämre men det kan också vara så att den slutat funka helt och jag bara märkt det nu när det blivit riktigt varmt. Tänkte börja med att kontrollera säkringarna eftersom det i instuktionsboken står att det kan vara en orsak. MEN, det finns ju ingen säkring för AC vad jag kan se i instruktionsboken? Om någon vänlig själ kan kasta ljus över problemet är jag mycket tacksam.
Det närmaste jag kom i säkringsväg var fläktsäkringarna (enligt instruktionsboken finns det två säkringar, men jag har bara en vilket ju är lite märkligt). Fläkten i sig fungerar dock fint.
|
|
tobbe80
Golf 2 1,8 GL -92 Ort: Lindesberg |
| Sön 09 aug 2009 15:15 |
|
| Inte ofta fel på spänningsförsörjning dessverre, bytt flertal komressorer samt kondensor på dessa bilar, det du själv kan göra är att kontrollera att ac kompressorn slår till, kolla så fläkten ute i motorrummet starta när du slår på komressorn, sen kan du skruva av plasthatten på ac rören, låg/högtryck och tryck på ventilen och se om det pyser till kraftigt, ev kan du ha lackage som orsakar att kompresorn inte slår till, ev fel på trycksensor, rätt vanligt att dessa slår ifrån när det är varmt, är för skydda komponenter
|
|
pezmannen
Golf 5 1,6 -05 Ort: Sundbyberg |
| Sön 09 aug 2009 18:14 |
|
Tackar för svaret!
Var ute och testade nu. Min bilkunskap är väl -2 på en tiogradig skala...men jag gjorde som du sa. I fronten sitter ju två stora fläktar. Ingen av dessa rör sig. Var det dom du menade?
|
|
Jonas83
Golf 5 2,0 FSI Sportline Ort: Köping |
| Mån 10 aug 2009 18:19 |
|
Bara gratulera!(är ironisk) har haft samma fel på min, kompressorn som var trasig...Kostar ca12000:- att laga, dock fick jag en goodwill på materialet så de blev gratis men monteringen kostade 5400:-
Lämna in bilen för felsökning och är de samma fel kräv goodwill...
Här är min tråd:
http://www.vwgolf.se/viewtopic.php?t=13225
Hoppas de löser sig.
Mvh Jonas Golf 2.0FSI Sportline -05 *SÅLD*
|
|
bdapaho
Golf 5 1.6-05 Ort: Kungsbacka |
| Lör 15 aug 2009 11:15 |
|
En till som har en trasig kompressor
Jonas83: Vad menade du med "..goodwill på materialet" var det från Volkswagen eller verkstaden som du fick din kompressor lagad ??
En annan fråga: Min orginal VW CD spelare lägger av efter 2-3:e låten på alla möjliga skivor och får CD-Error. Jag har pratat med Volkswagen och de måste byta hela cd/radiodelen och skulle kosta 5.000:- +/-
Kan man själv sätta i någon annan stereotyp eller måste det vara original VW stereo komponenter ??
/Patric
|
|
Jonas83
Golf 5 2,0 FSI Sportline Ort: Köping |
| Lör 15 aug 2009 11:27 |
|
| bdapaho skrev: | En till som har en trasig kompressor
Jonas83: Vad menade du med "..goodwill på materialet" var det från Volkswagen eller verkstaden som du fick din kompressor lagad ??
En annan fråga: Min orginal VW CD spelare lägger av efter 2-3:e låten på alla möjliga skivor och får CD-Error. Jag har pratat med Volkswagen och de måste byta hela cd/radiodelen och skulle kosta 5.000:- +/-
Kan man själv sätta i någon annan stereotyp eller måste det vara original VW stereo komponenter ??
/Patric |
Hallå!
Jag lagade min AC hos Möller bil som de nu heter.
Jag behövde "bara" betala arbetskostnaden ca5400kr och dom stod för materialkostnaden, goodwill är förlängd försäkring kan man säga då de är ett känt fel.
Prata med din VW handlare och se vad dom kan göra..
Lycka till!
Mvh Jonas Golf 2.0FSI Sportline -05 *SÅLD*
|
|
bdapaho
Golf 5 1.6-05 Ort: Kungsbacka |
| Lör 15 aug 2009 12:08 |
|
Tack för ditt snabba svar Jonas
Skall höra med VW handlaren på måndag ang. detta.
Trevlig Helg
/Patric
|
|
SAF
Golf 5 TSI 140 Ort: Gävle |
| Tor 11 nov 2010 14:55 |
|
| Det är bara att vänta på att den ska säcka ihop tydligen. Se länk:http://www.vibilagare.se/nyheter/bilbranschen-morkar-dyra-acfel- 28383
|
|
Tömpa
Golf 5 GTi Ort: Utomlands |
| Tor 02 dec 2010 22:23 |
|
Ja AC är förbrukningsvara på mk5an tyvärr .Köpte mig en 05 med i dagsläget 7000mil på mätaren som det renoverades i i sommras på.
Angående sterio så kan man sätta i något annat om man vill.Själv har jag en pioneer men minns ej betäckningen på den.En dubbel-DIN som lirar med multifunktionratten.
|
|