Forum - Golf 5 (04-08) - Instrumentpanel

nakti
Golf 5 Ort: Göteborg
Tis 28 dec 2010 18:25 Svara med citat
Tja jag har en fråga angående Instrumentpanelen, och det är så att man kan se hur mycket man kan köra innan man måste tanka på bensin dvs 760km vid full tank stod det, och efter att verkstan har installerat farthållare så visas inte det korrekt, just nu vid full tank står det fast på 480km och jag var i verkstan och dem ordnade till det med samma problem och dem säger att man inte kan se och att det beror på hur man kör, fast det funkade då ja köpte bilen och innan farthållaren. vad kan vara fel ?
pinnen666
Golf 4 gti -99 Ort: Jönköping
Tis 28 dec 2010 20:50 Svara med citat
Förstår knappt vad du menar men du har åkt till en verkstad för att installera farthållaren, och efter det visas det fel sträcka på displayen? tanken är ju att dom har nollat systemet när dom har kodat om för att anpassa till den nya spaken och då nollat den uträkningen som görs hela tiden beroende på din körning, så innan bytet, och efter bytet har din körning ändrats avsevärt och bilen dricker alltså mera sås nu och då får du ju sämre räckvidd, vet faktiskt inte hur det fungerar på golfen om den nollar sig själv ibland för att rätta till sig eller om det är ett snitt sen du nollade detta själv sist, med andra ord så skulle det kunna vara så att nollningen inte utförts på nåt år kanske och på sommare drar bilen mindre och det kanske har varit långkörningar= mindre förbrukning och då får du ju ett högre värde på antal km fram till bensindöden gentemot nu när det är svinkallt, snö som gör att bilen rullar tungt, får köra mycket längre för att få upp motorn i temp osv. då kan ju sträckan på 480km vara ganska ok, är ju bara strax över litern

men det du skriver om "jag var i verkstan och dom ordnade till det samma problem och dem säger att man inte kan se och det beror på hur man kör" förstår jag bara inte, antingen så beror det på hur du kör, instämmer jag helt i, eller man kan inte se= funktionen finns inte, detta skulle kunna bero på en felaktig inkodning av den nya farthållaren, men det står ju på 480km och då finns det ju där= antagligen rätt kodning.

Jag tror att felet är ok, mao inget fel utan helt rimligt med tanke på vädret och väglaget
nakti
Tis 28 dec 2010 20:57 Svara med citat
Tja, lät kanske skumt, Men det finns en inställning i displayen som visar hur mycket man kan köra med bilen innan den måste tankas om igen. och den står fast på 480km den ändras inte alls och innan så ändrades siffrorna när man körde lång drive osv. som te.x 479, 478 osv. Men ja får ta checka på det så får vi se. Tack för svar iaf.
pinnen666
Golf 4 gti -99 Ort: Jönköping
Tis 28 dec 2010 21:19 Svara med citat
Ahhh då är jag med, den ändras inte alls längre, ja det lät verkligen skumt..
nakti
Tis 28 dec 2010 21:22 Svara med citat
Ah verkligen skumt, då dem sa att de har nollställt och tagit ut batteriet osv. men ja ska låta dem fixa de.. Razz för det var dem som cpa allt