Är nybliven ägare till en 140hk TDI 4-motion med 6vxl. Har dock aldrig haft en disel tidigare och heller ingen med 6vxl så jag tycker det är lite svårt att veta om man ligger och kör på rätt växel. Man kan ju ligga på riktigt låga varv och köra men på hur låga varv är det ok att ligga egentligen?
Smurfen Moderator Donator 50 Ingen VW Ort: Utomlands
Lör 01 jan 2011 11:29
Har ingen diesel men borde ju inte spela så stor roll.
Åk så lågt så att motorn inte känns ansträngd.
Att den jobbar på låga varv är ju bra.
Jag åker på 3:an inne i stan i 30km och den låter inte de minsta ansträngd. Så tycker du att bilen skakar eller låter ansträngd skulle jag växla ner.
Vid normal körning passerar jag aldrig 3000varv med r32:n
Nu är det lite skillnad på bensin och diesel men kör på känslan. låter det bra är det bra.
Du kan säkert ligga på 1200rpm men kopplingen kan ta stryk om man är gasglad och börjar dra fån låga varv med höga växlar,
Själv har jag en caddy tdi 01a 5petad och jag har trimmat den litre gagom så den drar från 1100 rpm utan problem så tomgångskörning med 3-4an inne i byn är inga problem man rör gasen lite så drar den direkt och vid fullgas blir det ett svart rökoln så är man borta hehe,
Är nybliven ägare till en 140hk TDI 4-motion med 6vxl. Har dock aldrig haft en disel tidigare och heller ingen med 6vxl så jag tycker det är lite svårt att veta om man ligger och kör på rätt växel. Man kan ju ligga på riktigt låga varv och köra men på hur låga varv är det ok att ligga egentligen?
Nu har jag inte 2.0 motorn, men 1.9tdi. Anar att de kan köras likadant. Som tidigare talare så får man känna sig fram när den inte vibrerar konstigt etc. Normalkörning för mig själv är att ligga på 1200-1600rpm när jag väl nått den hastigheten jag vill dundra fram i. Växlingarna brukar göras på ca. 2000rpm för att turbon ska hinna jobba lite (min börjar dra ordentligt vid 1600-1700rpm.
Har man riktigt brådis så växlar man vid 2500rpm, då har turbon chans att jobba nästan hela tiden
Ok, jag antar att det ger sig själv när man lärt sig bilen och hur den låter. Men att ligga på 1200rpm och mala är altså inga problem men man bör växla ner om man ska göra en tex. en omkörning. Har jag fattat det hela rätt då?
Smurfen Moderator Donator 50 Ingen VW Ort: Utomlands
Ok, jag antar att det ger sig själv när man lärt sig bilen och hur den låter. Men att ligga på 1200rpm och mala är altså inga problem men man bör växla ner om man ska göra en tex. en omkörning. Har jag fattat det hela rätt då?
Japp. Som smurfen säger så är det att föredra. Min bil vibrerar ihjäl sig om man gasar mycket vid 1200rpm, tror inte det är så bra för motorn. Desutom är det inte mycket till ös i den vid 1200rpm heller.