Forum - Andra Volkswagen-modeller - Har bytt allt men har fortfarande INGEN värme!

saangberg
VW Jetta 1,6 1984 mk1 Ort: Örnsköldsvik
Ons 22 dec 2010 20:15 Svara med citat
Hejsan!

Jag har en Jetta 1från 1984 nära besläktad med Golf 1an. Hoppas ni vill hjälpa mig ändå!

Jag har läst och luskat runt här på forumet om tips och trix. Började med att byta termostat 2ggr, sen ersatte jag värmekranen i förhoppningen att få tillbaka värmen som många verkar haft problem med. Vart det bättre? Nej!
När inte det gjorde någon skillnad så provade vi att strypa slangarna till kylaren för att tvinga vattnet genom värmepaketet. Vart det bättre värme? Nej!
Vart sedan less på att frysa och köpte nytt värmepaket och bytte det glad i hågen då jag hade bestämt att en jädra värme skulle infinna sig efter bytet... gissa vad? Ingeeen värme!
Vad fanns kvar att byta då? Ja vattenpumpen är väl enda som är kvar då, inhandlades illa kvick som ett sista desperat försök att få till det... ja ni vet svaret vid detta laget nu...

Vad finns kvar att göra? VET INTE! Jag har bytt allt som har att göra med värmesystemet känns det som... Vad kan felet vara? Känns lite overkill att byta motorn som nästa steg i min värld är?!
Tempmätaren går upp i normaltakt och håller sig på normaltemp svajjar inte upp eller neråt vid körning utan ligger bestämt på samma ställe.

Hoppas verkligen det finns någon där ute som har något ess i rockärmen! För jag har bestämt mig för att vinna över bilen! Tack på förhand!

Saker jag gjort/bytt:
*Vattenpump
*Värmepaket samt extra tätat.
*Termostat 2ggr
*Ersatt värmekran med skarvrör
*Bytt glykor 5ggr

Modererad av Quattro_mannen - Ämne flyttat från Golf 1 (74-84) till Andra Volkswagen-modeller
darkien
Ingen VW Ort: Stockholm
Ons 22 dec 2010 21:58 Svara med citat
Blir slangarna till värmepaketet varma? låtre som du inte får flöde till vp

Galen Hobbymeckare med dyslexi Wink
saangberg
Ons 22 dec 2010 22:01 Svara med citat
darkien skrev:
Blir slangarna till värmepaketet varma? låtre som du inte får flöde till vp

Svaret är ja! Men säger kanske inte så mycket då man inte har någon bil att jämföra med. Dom känns heta men sen om det är tillräckligt eller ej kan jag inte svara på. Det sägs att föregående ägare har bytt till en vassare kamaxel på bilen. Satt och funderade på om något kan ha blivit galet då?
darkien
Ons 22 dec 2010 22:03 Svara med citat
De har ja svårt o tro att kammen ska ha inverkan låter mer som cirkulattionsproblem alt luftficka i värmepaketet

saangberg
Ons 22 dec 2010 22:06 Svara med citat
Den har varit fylld med "vacummpåfyllarmojäng" på verkstad.. så det borde inte vara det.

Märkte förut att då jag verkligen rusade motorn 4000-5000varv att det kom lite mer värme. Därför föll ögonen på vattenpumpen men ingen skillnad efter byte.
Funderade på om det har blitt något fel vid ihopmontering sen kambytet att det är stopp någonstans? För egentligen borde det bara fungera klockrent nu..
darkien
Ons 22 dec 2010 22:52 Svara med citat
Kan ju va så att nån kanal är tät så du inte får flöde på vp men isf bör dom slangarna va betydligt svalare än kylarslangarna teoretiskt sett

polomannen
Moderator Donator 25 Golf 3 VR6 ZR POLO RTS Ort: Stockholm
Fre 24 dec 2010 17:47 Svara med citat
Byt kylar locket + kolla att vatten cirkulear ordentlig i expansionkärlet.

http://www.racimax.com/
VW/WIR LIBEN DAS AUTOS
VW/Audi tekniker på heltid.
saangberg
Ons 05 jan 2011 17:09 Svara med citat
polomannen skrev:
Byt kylar locket + kolla att vatten cirkulear ordentlig i expansionkärlet.

Finns inget externt expantionskärl är inbyggt i kylaren.

Locket verkar iaf okey!
saangberg
Ons 05 jan 2011 17:14 Svara med citat
darkien skrev:
Kan ju va så att nån kanal är tät så du inte får flöde på vp men isf bör dom slangarna va betydligt svalare än kylarslangarna teoretiskt sett

Kan ju faktiskt vara någon kanal som är tät nu. Frågan är hur man skall gå vidare....

Märkte faktiskt att då den stod på tomgång och vart het så tappar jag värmen, måste tillägga att kylfläkten är bortkopplad så den var varmare än normaltemp. När jag började köra kom den lilla värmen som finns tillbaka efter några hundra meters körning Shocked

Känns som otroligt dåligt flöde eller kan det beror på något annat då jag tappar värmen då bilen gått på tomgång?

HJÄLP!!