Tomas J
Golf 5 2.0 TDI 4-Motion Ort: Gagnef |
| Lör 01 jan 2011 7:49 |
|
| Har nyss köpt en 2.0 TDI 4-motion -07 och när bilen har stått parkerad med handbromsen i så smäller det till rejält i bakbromsarna när man ska köra iväg, och det känns som om bromsarna ligger på en kort stund . Är det bromsoken som kärvar?
|
|
Smurfen
Moderator Donator 50
Ingen VW Ort: Utomlands |
| Lör 01 jan 2011 11:26 |
|
| Min R32 blir så om det är fuktigt (Snö & Regn)eller om den stått länge. Men det smäller bara till om jag backar direkt. Kör jag framåt smäller det inte. Jag har funderat och tror att det är klossarna som biter sig fast på skivan av fukten så de hoppar bort när bilen börjar röra på sig.
|
|
pinnen666
Golf 4 gti -99 Ort: Jönköping |
| Lör 01 jan 2011 11:50 |
|
| Du har helt rätt smurfen, ett vanligt fel att klossen "rostar fast" mot skivan, speciellt denna årstiden och smäller till när man backar.
|
|
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm |
| Lör 01 jan 2011 18:41 |
|
Beläggen fryser fast mot skivan, använd inte handbroms under vintertid om det inte är supernödvändigt Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG
BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion
<3 BUB !!
|
|
Tomas J
| Sön 02 jan 2011 7:25 |
|
| Sam skrev: | | Beläggen fryser fast mot skivan, använd inte handbroms under vintertid om det inte är supernödvändigt |
Oj då, jag som alltid drar i handbromsen, vinter som sommar. Men jag trodde faktiskt att det var bra att göra det, även på vintern för att så att säga hålla igång handbromsen så den inte börjar kärva.
Det konstiga är att jag gjort samma sak på min 1.6-01 i 6år och på den har jag aldrig upplevt samma problem.
|
|
polomannen
Moderator Donator 25
Golf 3 VR6 ZR POLO RTS Ort: Stockholm |
| Sön 02 jan 2011 11:18 |
|
Det enda du behöver att göra är att ta loss klossarna och leda upp allting.eller byt klossar.
Sen efter det kan du alltid använda handbromsen.
|
|
Smurfen
Moderator Donator 50
Ingen VW Ort: Utomlands |
| Sön 02 jan 2011 19:09 |
|
| Sluta inte använda handbromsen. Hoppa bara över den om bilen skall stå en längre tid. Annars använd den flitit. Annars slutar den snart fungera..
|
|
Tomas J
| Sön 02 jan 2011 19:53 |
|
| Smurfen skrev: | | Sluta inte använda handbromsen. Hoppa bara över den om bilen skall stå en längre tid. Annars använd den flitit. Annars slutar den snart fungera.. |
Det var lite så jag hade hört att man skulle göra.
Men åter till att klossarna fastnar, finns det någon risk att något i oket till slut går sönder då det blir en rätt skaplig smäll när det lossnar?
|
|
polomannen
Moderator Donator 25
Golf 3 VR6 ZR POLO RTS Ort: Stockholm |
| Fre 07 jan 2011 18:20 |
|
| Tomas J skrev: | Det var lite så jag hade hört att man skulle göra.
Men åter till att klossarna fastnar, finns det någon risk att något i oket till slut går sönder då det blir en rätt skaplig smäll när det lossnar? |
Nej inte att oket går sönder men du bör nog kolla upp det.
|
|