Forum - Golf 5 (04-08) - Motorn 90grader först efter 20 min?

westert
Golf 5 1,6 FSI Ort: Tyresö
Ons 09 feb 2011 21:01 Svara med citat
Hej grabbar!

Hittade detta forum och det passar ju mig alldeles utmärkt eftersom jag nyss köpt en golf V FSI 04a.

Jag märker nu att det tar hela 20 långa minuter för bilen att nå 90grader. Idag var det bara 2-3 minus ute och bilen hade stått 9h. Detta känns verkligen inte normalt (ja vill ju ha varmluft snabbt) Det kommer ljummen luft dock efter bara nån minut. Dock sån där kanonvarm luft kommer först efter 20 min när bilen har nått 90 grader.

Vad är felet?
termostat?

(jag har hällt i lite glykol av fel sort tror ja, den gröna varianten sen såg jag att man skall använda den lila/röda. Om detta nu har nån påverkan? Jag hällde bara i ca 3 deciliter.

Jag kollade frysskyddet och det var bara på minus 20 så kändes lite osäkert. ja köpte glykolen på OKQ8 och på flaskan stod det att man kan blanda med andra kylvätskor osv. Den var ju koncentrerad och ja hällde som sagt i ca 3 dl. Dagen efter gjorde jag en ny fryspunkttest och det hade inte ändrats nånting. Fortfarande runt minus 20.)
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Ons 09 feb 2011 21:23 Svara med citat
20 minuter är helt realistiskt, starta bilen och kör någon, några km
och övre kylarslangen ska då fortfarande vara iskall

det finns 2 st termostater en långsamtöppnade på 87C+ och en snabböppnade på 105C+

motorn är energieffektiv ska ni veta, jag har själv haft en sådan pärla, byt motoroljan vart 1500mil så klarar sig kamkedjan(samma kedja på Tsi), klara kopiösa mängder med E85 inblandat ända upp till 100% utan prostest, förutom kallstart och tänd motorindikator, ekonomiblandning E85 för en 50 lapp resten bensin, det är inte att kasta pengarna i sjön att tanka 99 Oktan på denna bilmodell

fel glykol inte bra, i värsta fall behöver systemet tömmas och sköjas ur med vatten ( gör inte detta vid minusgradet )
detta är lätt att utföra

Very Happy
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm
Ons 09 feb 2011 21:27 Svara med citat
Lutar mot termostat!

Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG

BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion

<3 BUB !!
westert
Ons 09 feb 2011 21:47 Svara med citat
Kan det på något sätt ha att göra med att jag hällde i fel glykol?
a128
Ons 09 feb 2011 21:56 Svara med citat
Det har inte med fel glykol att göra annat att det evt. blir en brun sörja

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
westert
Ons 09 feb 2011 22:02 Svara med citat
Jo jag läste det i instruktionsboken att om det blir brunt så det hög tid att tömma och fylla på med ny.

Men jag har tittat ner i kärlet och det är fortfarande samma fina ljusrosa färg.

I instruktionsboken står det att man skall använda nått som heter G11 (eller G12 kommer ej ihåg) och så stod det även att en speciell modell funkar och så ett serienr typ "VW-98 EE bla bla bla"

Och jag hittade just precis den flaskan på OKQ8 idag, men när jag läste på den flasken så stod det att jag inte får blanda den med andra kylvätskor. Och därav köpte jag den inte för ja vet ju inte vad som finns i bilen nu.

Eller vågar jag köpa sån och hälla i?
(jag har ju ca 3 dl annan glykol i + den kylvätskan som redan fanns i bilen när ja köpte den)
a128
Ons 09 feb 2011 22:05 Svara med citat
Den pyts från OKQ8 jag har heter Koncentread Glykol 774D G12 köpt för över 5 år sedan

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
westert
Ons 09 feb 2011 22:16 Svara med citat
Precis det är den jag menar, är det vettigt att ja köper den och fyller på trots att det står på flaskan

"skall ej blandas med andra kylarvätskor"

nått sånt iallafall.
pinnen666
Golf 4 gti -99 Ort: Jönköping
Ons 09 feb 2011 22:38 Svara med citat
Du ska använda g12 i din bil, om jag inte missminner mig helt så har du g12+ i din bil och den bör då vara blandbar, men är inte riktigt säker, kommer inte ihåg när g12+ infördes, är det den gamla varianten g12 så får man inte under några omständigheter blanda med g11, då blir det en sörja som täpper till kylförmågan samt blir aggresiv mot gummi och plast, då måste hela systemet spolas och tvättas annars kan man få jobbiga påföljder pga överhettad motor/slangbrott/igentäppt kylare eller värmepaket. Det blir som stora klumpar som sätter sig i kanalerna om det vill sig illa
tobbe80
Golf 2 1,8 GL -92 Ort: Lindesberg
Tor 10 feb 2011 7:01 Svara med citat
Inte G12+ i denna bil, ska va G12, den nya glykolen vi kommer få i våra nya bilar är att den ska va blandad med destilerat vatten, vi kommer få detta på vår anläggning snart.men som sagt ska aldrig G11 (blå-grön) glykol blandas då det blir en sörja som kan sätta igen värmeelement eller sätter sig i termostat så den kärvar så den ej öppnar eller stänger riktigt. dock så är dagens motorer så pass efektiva och därav tar det ofta tid få upp driftstemp men gäller främst dieselbilar. viktigt är också att kontrollera din glykolhalt ! det är bevisat att har du hög blandning av glykl så försämrar du värmeefekten då glykolen förhindrar värmespridningen i systemet, optimalt gradantal bör ligga på runt 30-35 minus, vissa rek till och med 25 för nordiskt klimat just för värmeupptagningen men vi har ju relativt kallt i vårt land så 30 e la rek ifall. skulle nog rek dig spola ditt system om du vill va säker. verkstad e inte fel då det finns spec vätska för spola systemen, hälls i och körs varm för sen tappas igen och ev upprepas för sen fyllas med G12.. ligger tempen stadigt på 90 grader utan sjunka och ingående slagnar varma samt nedre kylslang är varm så ska termostaten va ok.

.....privat liv.....
westert
Fre 11 feb 2011 20:41 Svara med citat
Tänkte bara säga att jag var på expressverkstaden och fixade ny kylarvätska idag.

Systemet spolades även rent, och nu har jag ett skydd ner till -40 så nu slipper jag tänka på det.

Enda nackdelen nu som ja irriterar mig lite på är att det tar ju faktist längre tid för bilen att bli varm gämfört med min polo från 96. Rutorna är immiga mycket längre.

Men det är väl sånt man får ta helt enkelt.
a128
Fre 11 feb 2011 20:55 Svara med citat
Du får slänga i en ebersprakare annars

Laughing