Forum - Andra Volkswagen-modeller - VW Bora Variant - Godkänd i Sverige & skillnad Golf?

a96larol
Golf 6 -10 Ort: Skövde
Fre 04 feb 2011 15:20 Svara med citat
Hej på er!

Jag är nybliven medlem på detta intressanta forum och har försökt söka, utan att lyckas, svar på följande två frågor;

1. Vad finns det för skillnader, förutom exteriöra, mellan modellerna Bora och Golf?
2. I t.ex. Tyskland förekommer Bora-modellen även i "Variant-utförande". Är denna modell godkänd i Sverige? Jag funderar på att låta importera ett begagnat exemplar av årsmodell 03 - 05, då med 1,9 TDI-motorn.

Ett exempel:
Bild

Jag tar tacksamt emot er kunskap inom området!

// LarsO

Senast ändrad Fre 04 feb 2011 15:27, ändrad totalt 1 gång
mellowd
Golf 2 gti 16v -87
Fre 04 feb 2011 15:26 Svara med citat
J.Wibring här åker bora variant. Och den är självklart godkänt Regular Smiley
Han åker 1.6 bensinare tror jag

mk2 vr6
a96larol
Golf 6 -10 Ort: Skövde
Fre 04 feb 2011 17:55 Svara med citat
Aha, jag förstår!

Jag tjuvkikade lite på blocket.se för att se om det fanns någon Variant-modell till salu i Sverige, men kunde endast hitta sedaner, så jag blev lite orolig för att Variant-modellen kanske inte har fått ett typgodkännande i Sverige.

Jag tycker att Bora-modellen är lite intressant, främst av det skälet att de begagnade exemplar som jag kan se i Tyskland rent generellt verkar vara lite bättre "utrustade" än vad motsvarande Golf-Variant ser ut att vara. "Bororna" har ofta skinn, automat, navigator m.m.

Jag skall kika vidare efter en trevlig bil!

Ytterligare kunskaper kring bilmodellen mottages tacksamt!
//LarsO