Forum - Golf 4 (98-04) - Slangvärmare eller kontaktvärmare

Ipilot95
Golf 4 1.6 2003 Ort: Österåker
Ons 06 dec 2017 9:37 Svara med citat
Är det någon som vet om det fungerar att montera slangvärmare(motorvärmare) på denna modell med motorkod BCB?

Calix säger att det borde vara kontaktvärmare men det ser ut som det går att montera in en slangvärmare.

Slamgvärmaren värmer ju motorn bättre via kylvattnet

Tacksam för råd av alla smarta i forumet
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Ons 06 dec 2017 10:48 Svara med citat
Ipilot95 skrev:
Är det någon som vet om det fungerar att montera slangvärmare(motorvärmare) på denna modell med motorkod BCB?

Calix säger att det borde vara kontaktvärmare men det ser ut som det går att montera in en slangvärmare.

Slamgvärmaren värmer ju motorn bättre via kylvattnet

Tacksam för råd av alla smarta i forumet

Enligt min erfarenhet så är insticksvärmare bäst och kontaktvärmare sämst och slangvärmaren(som bygger på¨självcirkulation) är lite bättre än kontaktvärmaren, men nu finns det slangvärmare med cirkulationspump att köpa vilket jag har gjort men ej monterat ännu så jag kan inte ge betyg på denna ännu.

Tyvärr så kommer monteringen att dröja en tid då jag dels inte hunnit luska ut vad som är till resp från kupéelementet dels så kommer jag inte att vara nära den bilen på drygt en månad till.
Kloge
Golf 4 1,6 Variant-03 Ort: Perstorp
Ons 06 dec 2017 12:28 Svara med citat
Jag har slangvärme. Funkar fint

Kör Golf Variant -03 och Toyota Verso -18
bengtved
Golf 4 1,6-99 Ort: Robertsfors
Ons 06 dec 2017 14:32 Svara med citat
Så här har jag gjort är på 550 W i dag skulle jag satt in en med cirkulationspump 1000 W
orginalslangen är bortkopplad, är på sidan av den nya slangdragningen

Bild Bild
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Ons 06 dec 2017 15:24 Svara med citat
bengtved skrev:
Så här har jag gjort är på 550 W i dag skulle jag satt in en med cirkulationspump 1000 W

Bild Bild

Jag är inte riktigt med på hur du menar och kan tyvärr inte gå ut och jämföra på min golf, är bilderna på en 2,0 eller en annan?
Den lilla slangvärmaren påminner om hur det ser ut på min bil men jag är inte med på vad det är för en slang som det ser ut som att du kopplat bort.
Jag har köpt en med cirkpump på 1000w som du skriver men den ska kopplas så den suger från elementet och trycker genom motorn för bästa effekt tolkade jag det som.
Ipilot95
Ons 06 dec 2017 15:34 Svara med citat
Kloge skrev:
Jag har slangvärme. Funkar fint

Ok, har du motorkod BCB? Var har du kopplat in den?
rolly
Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping
Ons 06 dec 2017 15:46 Svara med citat
Ipilot95 skrev:
Ok, har du motorkod BCB? Var har du kopplat in den?

Det här är min ,men min motorkod är AZD . Vet inte vad som skiljer mellan azd o bcb , men hört dom är ganska lika.

https://imgur.com/c9twUgA

ps : min är vanlig slangvärmare . har inte någon pump

Senast ändrad Ons 06 dec 2017 15:47, ändrad totalt 1 gång
Ipilot95
Ons 06 dec 2017 15:46 Svara med citat
bengtved skrev:

Bild Bild

Jag är inte heller med på hur du har monterat den. Kan du skicka en bild så jag kan orientera mig i motorrummet?

Ha du motorkod BCB?
bengtved
Ons 06 dec 2017 16:10 Svara med citat
Min motorkod AKL På bilden syns oljefiltret (texten syns) slangen går därifrån. Skruvade slangklammer på den nya dragningen,
Orginalslangen är på sidan den böjda, urkopplad. med orginalklammer.
bengtved
Ons 06 dec 2017 16:15 Svara med citat
Bild
Ipilot95
Ons 06 dec 2017 16:42 Svara med citat
rolly skrev:
Det här är min ,men min motorkod är AZD . Vet inte vad som skiljer mellan azd o bcb , men hört dom är ganska lika.

https://imgur.com/c9twUgA

ps : min är vanlig slangvärmare . har inte någon pump

Ok, den bilden förklarar.

Vet inte heller om det är så stor skilnad mellan AZD och BCB. På Calix säger man att värmarkroppen kommer att brinna upp eftersom det är för dålig cirkulation.

Bevisligen funkar det ju för dig. Tror jag provar montera den. Surprised
Ipilot95
Ons 06 dec 2017 16:45 Svara med citat
bengtved skrev:
Bild

Ok, förstår.. Tack
rolly
Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping
Ons 06 dec 2017 18:12 Svara med citat
Ipilot95 skrev:
Ok, den bilden förklarar.

Vet inte heller om det är så stor skilnad mellan AZD och BCB. På Calix säger man att värmarkroppen kommer att brinna upp eftersom det är för dålig cirkulation.

Bevisligen funkar det ju för dig. Tror jag provar montera den. Surprised

Jag har en DEFA och den har suttit i 5 år utan att det hänt nåt . Fungerar kanon bra .
bengtved
Ons 06 dec 2017 19:20 Svara med citat
Jag har nog haft denna värmare i 5 år Slangvärmaren sitter långt ner så det är bra cirkulation
Ipilot95
Fre 08 dec 2017 8:08 Svara med citat
bengtved skrev:
Jag har nog haft denna värmare i 5 år Slangvärmaren sitter långt ner så det är bra cirkulation

Ok, tack för info...