Forum - Golf 4 (98-04) - Motorlampan tände sig.

rostful
Golf 4 1.6 Ort: Skövde
Ons 29 nov 2017 21:16 Svara med citat
Golf variant 1.6 bensinmotor..2002, den började löjla sig igen med att tända motorlampan. Det händer emellanåt, Felkod 16804..kan vara nåt med avgas eller insug..eller bränsletryck då jag googlade felkoden. Men bilen går som vanligt, Jag märker inget fel.

Jag har bytt lamdasond för några år sedan, Den var dyr. Bildelaronline24 hade billigare såg jag. Hellre en billig än en för över 1600kr , om det nu inte är fel på sonden.

Har det vanliga problemet med, mattan är våt vid förarsidan.funkar inte bra att köra kupe'fläkt. fukten lägger sig någon annan stan bara.t. ex på bakluckerutan. Man kan ju inte öppna någonstans ock vädra då det regnar.

Jag funderar en del på dessa fel.
Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång
Tor 30 nov 2017 16:26 Svara med citat
EPC lampan, med största sannolikhet EGR ventilen. är de 16v? ska den köras på 98 oktan. Gasspjället är elektroniskt och måste kalibreras med Vag com

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
rolly
Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping
Fre 01 dec 2017 17:25 Svara med citat
Petta skrev:
EPC lampan, med största sannolikhet EGR ventilen. är de 16v? ska den köras på 98 oktan. Gasspjället är elektroniskt och måste kalibreras med Vag com

Jag kör på 95 oktan och tycker bilen går bra . Märker du nån skillnad mellan 95&98 ?

I boken står det 98 som första val , men det står även 95 med obetydlig effekt förlust . Vore intressant o höra om det är nån skillnad då jag tänkt tanka 98 . Bara det att det inte finns överallt.
rostful
Golf 4 1.6 Ort: Skövde
Lör 02 dec 2017 17:43 Svara med citat
Jag har med hört att man ska tanka i 98 oktan emellanåt för att inte motorlampan ska tända sig. De sa det på en verkstad till mig en gång.
Konstigt nog var lampan släckt idag utan att jag tankat högre oktan. Jag körde runt 10 mil idag utan att lampan tände sig.
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Lör 02 dec 2017 18:52 Svara med citat
Jag har haft en 1,6 Fsi den gick billigare på 99 oktan istället för 95 oktan

värt att prova

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera