Forum - Golf 4 (98-04) - E10 bränsle.

jonazzz
Golf 5 GTI Ort: Göteborg
Tor 17 feb 2011 14:43 Svara med citat
Hej,

hörde nyss om det nya E10 bränslet (5% mer etanol än i 95 oktanig) som ska ersätta vanlig 95 oktanig. Kan man köra det i en Golf 1.6 -02? Nån som vet? Jag kör just nu på Shells V power iofs. Men det hade ju varit bra att veta.
Parre__
Golf 4 1.6 -01 Variant Ort: Finland
Tor 17 feb 2011 16:04 Svara med citat
Hej,
I Finalnd har vi haft det sen årsskiftet. Själv bör jag över till 98, nuförtiden 98E5. Är lite skeptisk till den nya E10..
Dessutom har jag hört att det är bättre med 98:a i en golf 4..

Här är en länk i Finland, på svenska:
http://www.e10bensiini.fi/sv/

När skall E10 börja användas i Sverige?
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Tor 17 feb 2011 17:08 Svara med citat
Grattis till E10 i finland, det lär komma till Sverige omkring 2011/2012 ?,, annars bruka jag lägga i E85 för några tior när jag tankar, motorn känns lite piggare helt enkelt, 10% brännvin i 95okt bensin höjer oktanet till ca 97-97,5okt och gör 98 oktanig bensin överflödig, dessutom får man dom positiva eftekterna tex. länge livslängd på katten, lambdasond och motor särskilt Vag,s Fsi-motorer mår gott av E10 men gärna E15-E20

brassarna har så mycket som 22% etanol i all bensin som säljs i det landet utan några problem med motorerna

gärna E10 för min del men ännu mer gärna E15

kort och gott Sprit och bilkörning hör i hop men med spriten i rätt tank Laughing
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm
Tor 17 feb 2011 22:31 Svara med citat
Jag har kört med min 1.8 AGN motor på 50/50 ett par gånger (etanol bensin) Utan anmärkning

Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG

BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion

<3 BUB !!
Knasen
Donator 25 Ingen VW Ort: Söderköping
Tor 17 feb 2011 22:41 Svara med citat
1:a maj 2011 får Sverige E10
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/110216-e10-bensin-95oktan/index.x ml
jonazzz
Fre 18 feb 2011 12:24 Svara med citat
a128 skrev:
Grattis till E10 i finland, det lär komma till Sverige omkring 2011/2012 ?,, annars bruka jag lägga i E85 för några tior när jag tankar, motorn känns lite piggare helt enkelt, 10% brännvin i 95okt bensin höjer oktanet till ca 97-97,5okt och gör 98 oktanig bensin överflödig, dessutom får man dom positiva eftekterna tex. länge livslängd på katten, lambdasond och motor särskilt Vag,s Fsi-motorer mår gott av E10 men gärna E15-E20

brassarna har så mycket som 22% etanol i all bensin som säljs i det landet utan några problem med motorerna

gärna E10 för min del men ännu mer gärna E15

kort och gott Sprit och bilkörning hör i hop men med spriten i rätt tank Laughing

Läste nu att man INTE ska köra E10 i FSI motorer, eftersom dom går sönder då.
jonazzz
Fre 18 feb 2011 12:26 Svara med citat
Eftersom så många säger olika, så kommer jag fortsätta köra 99-oktanig.
a128
Fre 18 feb 2011 12:35 Svara med citat
jonazzz skrev:
Läste nu att man INTE ska köra E10 i FSI motorer, eftersom dom går sönder då.

ojdå min 1,6 Fsi gick alldrig sönder fast jag körde den på enbart E85 upp till 1000 mil oavbrutet

motorn är optimerad för 98okt men kan köras på 95okt med reducerad effekt/vridmoment

så här gick min Fsi:

95oktan: tillfredställande
98oktan: går bra
99oktan: går bättre
E85/etanol: gick bäst bortsett från tänd motorindikator, kallstart samt felkod 17560

det där med att den inte klarar E10 är rena rama skrönorna
med E15 på en lambdareglerad motor kan vi slopa såväl 98 som 99 oktan Dancing

men även när jag tackade med 99oktan så åkte det ned några liter E85 med mycket gott resultat

så nästa gång ni kommer till macken släng i E85 för några 10:or resten 95 oktan så blir den go å gla spisen Smile

ser framemot att 95 blir 95/E22 98 blir 98/E10 99oktan tja åtminstånde 99/>E5

här kan ni läsa om en volvo som körts 10.000tal mil på E85 utan problem:
http://www.bsr.se/images/upload/Motorforaren-08-08.jpg

här är det flera som ger sin bil en rejäl sup:
http://etanol.nu/forumrecover/index.php Laughing

Senast ändrad Fre 18 feb 2011 12:52, ändrad totalt 2 gånger
davidd
Golf 4 1.6 Ort: Båstad
Fre 18 feb 2011 12:44 Svara med citat
Rekommendationen att inte köra på E10 gäller enligt BilSweden enbart FSI-motorer av första generationen.

http://www.bilsweden.se/BinaryLoader.axd?OwnerID=cb041417-bd8a-498a-87 80-5c7cbf70a88d&OwnerType=0&PropertyName=Files&FileName=Vilka+bilar+ka n+k%c3%b6ras+p%c3%a5+E10.pdf&Attachment=True
jonazzz
Fre 18 feb 2011 15:55 Svara med citat
Jag får helt enkelt se till att gå över till gas istället. Dancing

Så slipper man bry sig. Fast det finns väl ingen Golf med gas i Sverige vad jag vet. Får bli en Passat CC då Wink.

a128 skrev:
ojdå min 1,6 Fsi gick alldrig sönder fast jag körde den på enbart E85 upp till 1000 mil oavbrutet

motorn är optimerad för 98okt men kan köras på 95okt med reducerad effekt/vridmoment

så här gick min Fsi:

95oktan: tillfredställande
98oktan: går bra
99oktan: går bättre
E85/etanol: gick bäst bortsett från tänd motorindikator, kallstart samt felkod 17560

det där med att den inte klarar E10 är rena rama skrönorna
med E15 på en lambdareglerad motor kan vi slopa såväl 98 som 99 oktan Dancing

men även när jag tackade med 99oktan så åkte det ned några liter E85 med mycket gott resultat

så nästa gång ni kommer till macken släng i E85 för några 10:or resten 95 oktan så blir den go å gla spisen Smile

ser framemot att 95 blir 95/E22 98 blir 98/E10 99oktan tja åtminstånde 99/>E5

här kan ni läsa om en volvo som körts 10.000tal mil på E85 utan problem:
http://www.bsr.se/images/upload/Motorforaren-08-08.jpg

här är det flera som ger sin bil en rejäl sup:
http://etanol.nu/forumrecover/index.php Laughing
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm
Fre 18 feb 2011 18:24 Svara med citat
jonazzz skrev:
Jag får helt enkelt se till att gå över till gas istället. Dancing

Så slipper man bry sig. Fast det finns väl ingen Golf med gas i Sverige vad jag vet. Får bli en Passat CC då Wink.

En CC med CDGA motor? inte sett än, finns de? Smile

Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG

BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion

<3 BUB !!
boster
Golf 3 GTI 96/03 16v/20v Ort: Ludvika
Fre 18 feb 2011 19:54 Svara med citat
Tippa en skvätt Thumbs up http://www.tripak.se/ Thumbs up jag använder det jämnt och det funkar Very Happy

http://www.garaget.org/?car=162363
Golf 3 16v Gti 96 & Golf 4 20v Gti 03 & Polo 1,6 98
bildock
Golf 5 04 fsi+Golf5 1,6 08 Ort: Norrköping
Fre 18 feb 2011 21:49 Svara med citat
A128
Hej igen
ytterligare en fråga till dig ang din FSI. vilken årsmodell hade du? läste att de första årgångarna vilken jag har alltså 04 kan inte köras på E10 jag antar att o-ringar sväller av spriten och de senare årgångarna har detta kompenserats
mvh Uffe/bildock
a128
Fre 18 feb 2011 22:16 Svara med citat
bildock skrev:
A128
Hej igen
ytterligare en fråga till dig ang din FSI. vilken årsmodell hade du? läste att de första årgångarna vilken jag har alltså 04 kan inte köras på E10 jag antar att o-ringar sväller av spriten och de senare årgångarna har detta kompenserats
mvh Uffe/bildock

det var en 04:a från första halvåret av 2004

den är åsså med på listan på bilar som inte klara E10, men min läcke alldrig

men det kanske kan vara bra att ha den brandförsäkrad ifall att Smile
Ålle
Ingen VW Ort: Malmö
Mån 21 feb 2011 0:23 Svara med citat
Ja nyare bilar klarar alltså E10. men hur blir det med min mc som e typ 20 år gammal? klarar den E10?
pinnen666
Golf 4 gti -99 Ort: Jönköping
Tis 22 feb 2011 20:18 Svara med citat
Ja det undrar jag med Alle, min gamla custom går visserligen ganska fett men hur går det med flottörerna i förgasarna och kommer munstyckena täppas igen? eller dom känsliga membranen i vissa förgasare... när det gäller bilarna så kommer ju motorelektroniken börja lysa om det blir knas med t.ex mager blandning, men för oss med gamla cyklar är det värre... nä jag kommer fortsätta tanka v-power även i den för säkerhet skull så får man se sen när folk som inte tänker i våra banor har testat nåt år.... personligen tycker jag att spriten är reen skit i bilar och ihop med bilar...
bildock
Tis 22 feb 2011 21:14 Svara med citat
Pinnen666
jaa du om vi får ha V-power kvar så kan vi åtminstone köra med våra grejor, men det sista jag hört är att Shell har sålts tii ST1 och dom har tidigare lagt ner Hydro:s 98 oktan när de köptes upp av ST1 så det ryktas om samma problem med Shell:s V-power och vad f-n ska vi köra på då, ja då blir det väl bara E10 som är 95oktan med 10% inblandning av etanol med förmodligen massor med problem, ja motorn kanske helt enkelt pajar med brända kolvar, packningar som sväller och ledningar som läcker?
mvh Uffe/bildock
pinnen666
Ons 23 feb 2011 19:20 Svara med citat
Ja det är ju sant, har oxå hört att shell ska försvinna från marknaden i sverige och det är ju lite synd, är ju ett gammalt märke som har funnits lääänge i sverige, spriten är ju faktiskt ganska elak mot vissa metaller/ packningar/ gummin osv. har själv provat på att blandtanka lite i min gamla bmw 530 (v8 ) och upp till 60% fungerade bra, sen stannade bränslepumpen.... det låter ju nästan lite lustigt men bensin har en liten smörjande effekt med, eller iallafall om man jämför med spriten.

Vissa golf 5 fick ju bekymmer med lambdasonden (bredbandslambdan=dyr) då kunderna tankade 95, var ju tvungen att gå på 98 för att hålla kommer jag ihåg, (var dom tidiga modellerna, har även för mig att sonderna byttes till en modernare variant som sedan klarade av 95), och är dom såå känsliga, hur kommer det gå nu?

Och kollar man på vw:s bilar så är ju sprit/bensin motorn helt egenutvecklad för att hålla att köra på detta, helt andra komponenter från tank till motor..

Men men, framtiden får väl utvisa sanningen, förhoppningsvis så märks inte den ökade inblandningen av, och skulle den förmodan göra det så tippar jag på att vw kommer att gå ut med information till detta men jag har ett svagt minne av att dom säger att upp till 15% inblandning ska vara ok... har för mig att vi gick egenom den uppgiften någonstans vid en utbildning jag var på.

Fast det gäller ju inte ögonstenen Sad (min hoj)
Knasen
Donator 25 Ingen VW Ort: Söderköping
Ons 23 feb 2011 20:47 Svara med citat
Bensinstationerna kommer att fortsätta att verka under Shells varumärke under ett licensavtal.
Källa: www.shell.se
bildock
Ons 23 feb 2011 22:07 Svara med citat
Knasen
att stationerna kommer att verka under Shell:s namn borgar inte för att V-power kommer att finnas kvar då jag förmodar att ST1 bestämmer vad som skall säljas.

Då ST1 köpte upp Hydro fick 98oktan stryka på foten p.g.a. för liten försäljning, mönstret kan bli detsamma Shell-ST1, såvida vi inte får förhandsinfo om att det ska finnas att tillgå för V-power har blivit ett begrepp och det varumärket kanske man vill bevara
mvh Uffe/bildock
pinnen666
Ons 23 feb 2011 22:33 Svara med citat
Satt o läste lite på sporthoj.com och där fanns en länk med http://www.vibilagare.se/nyheter/nya-e10bensinen-drojer-30431

Får hoppas att det stämmer och att det då dröjer innan e10 introduceras
jagrullar
Golf 4 Variant Ort: Ludvika
Fre 25 feb 2011 12:03 Svara med citat
Är det inte så att bilar som nyttjar E85 har tätare serviceintervaller.
Måste man då byta motorolja och filter tätare om man kör på E10 kontra blyfri 98 / Shell:s V-power eller ?
Åsil
Golf 4 1.6 -00 Ort: Norge
Fre 25 feb 2011 12:27 Svara med citat
Hehe, 10% gör ingen större skillnad.
Vanlig 95okt har innehållit 4.95% etanol sedan flera år tillbaka (allt under 5% får enl lag kallas ren bensin).
Etanolen har högre oktan men innehåller mindre energi vilket kanske leder till en markant ökning i förbrukning.
Etanolen blandar sig med vatten och gör att även tanken blir "renare".

Etanol blandar sig också gott med 2-takts olja, så är man orolig för pump mm kan man alltid slänga i ett par % 2-takts olja...

/Åsil
a128
Fre 25 feb 2011 16:12 Svara med citat
I brasilien har man haft E22 i decennier som man tankar alla vanliga fordon och motorer med

samt E100 för flex-bilar samt renodlade alko-bilar

något annat finns inte att köpa där, och här klagas det på E5, E10 osv. på att bilarna ska paja

massmedierna är duktiga på att skriva en massa noja

lite kuriosa: instruktionsboken till VW GOL Gts -1988
http://www.volkspage.net/technik/manuaisecatalogos/02/manualdopropriet ario_vwgolgts1988.pdf
gå till PDF-sida 49 för tekniska data, observera kompressionstalet för motorn

här är en bilförare som hällde spriten i fel tank:
http://www.sydostran.se/index.92355---1.html

Smile
bildock
Fre 25 feb 2011 18:04 Svara med citat
Vi som oturligt nog har köpt en FSI av den första utgåvan kan ju inte använda E10 enligt bil-swedens lista, varför? jo bilen är konstruerad för 98 oktan för dess energiinnehåll, med 10% inblandning av etanol i 95 oktan försämras detta även om oktantalet höjs av etanolen.

Enl VAG förstördes min Nox sensor p.g.a. att tidigare ägare förmodligen kört på 95 oktan, verkstaden upplyste om att fortsatte jag köra på 95 oktan skulle sensorn få bytas ut om och om igen.

Då motorns insprutningssystem är konstruerat med en skiktad insprutning det betyder inte mer bränsle än absolut nödvändigt för just den situationen bara för miljöpåverkan så behövs energiinnehållet i just 98 oktan och det är väl där problemet börjar för oss med motorer enl. listan ur Bil-Sweden som inte kan använda E10 p.g.a. minskat energiinnehåll.

Säg inte att det kan bli problem med mer etanol, stadsbussarna bara stannade för något år sedan buss efter buss bara fick bärgas varför? jo alla packningar ledningar svällde-förstördes-och började läcka lika så Ford Focus Bi-fuel fick liknande problem och rekommenderades att köra på bensin istället trots deras konstruktion var avsedd för E85, så det är inte så enkelt att säga att alla bilar går på E10 man måste VETA innan börjar använda.

Naturligtvis finns väl även dessa bilar i Brasilien och dom har kanske också haft sina problem i början med bilar som inte kunde köras, men någon form av konvertering kanske behövs men hur en sådan skall utföras har ännu inte stått att finna.

Läste just om min FSI då den exporterades till USA fick hela insprutningen göras om och ta bort den skiktade och använda den vanliga konventionella och sänka kompet i dess FSI motorer så säg inte att alla bilar rakt över bara kan köras utan problem för det vet vi inget om idag
mvh Uffe/bildock
pinnen666
Lör 26 feb 2011 12:11 Svara med citat
Bra skrivet Uffe
anton_mjor
Bora 1.6 -99 Ort: Katrineholm
Lör 26 feb 2011 13:56 Svara med citat
Fordarna fick väl problem för att etanolen här i sverige inte var tillräckligt ren och därför satte igen insprutarna?
Och om det nu är samma case vi tänker på så rekomenderades fordägarna att köra var tionde tank, eller nåt i den stilen, med bensin för att hålla insprutarna rena. Inte köra bensin hela tiden.
VW BORA
Golf 5 1.6 Ort: Västerås
Sön 27 feb 2011 4:00 Svara med citat
Hmm det här känns inte så bra faktiskt, har en vw bora 1.6 SR 00 . altså en golf 4. har alltid använt 95 oktan bensin, men nu när detta e10 som kommer att ha 10 % etanol. så vet jag inte om jag ska använda e10 eller 98 oktan. vad skulle ni ha gjort . om ni hade en Golf 4 eller Bora
a128
Sön 27 feb 2011 7:48 Svara med citat
Jag har haft en bil med sådan motor konverterad med Flextek för körning på E85 men mycket gott resultat, så tanka E10 och gasa vidare, motorn är byggd för 95 (91) oktan och 98 oktan tillför inget

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
VW BORA
Golf 5 1.6 Ort: Västerås
Sön 27 feb 2011 12:58 Svara med citat
a128 skrev:
Jag har haft en bil med sådan motor konverterad med Flextek för körning på E85 men mycket gott resultat, så tanka E10 och gasa vidare, motorn är byggd för 95 (91) oktan och 98 oktan tillför inget

ok så du säger att 98 oktan inte kommer funka Shocked
Sida 1, 2  >