bildock
Golf 5 04 fsi+Golf5 1,6 08 Ort: Norrköping |
| Ons 16 feb 2011 18:08 |
|
Jag har en undran hur ni gjort ang. byte med vattenpump, när skall det ske? det finns ju ingen intervall av 12000mil som en bil med kamrem. Likaså kan man tänka att kedjespännaren behöver bytas någon gång, för en kamkedja bytes väl ej?
mvh Uffe/bildock
|
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
| Ons 16 feb 2011 19:20 |
|
Vattenpumpen byts bara om den är dålig, den drivs av generatorremmen, kamkedjan är exakt likadan som på Tsi motorn, men behöver alldrig bytas,
nåja om man håller sig till vanligt 1500mil intervall på oljebyterna, det finns ingen olja som klara sig över 2000mil
vanlig fel på denna kedja är att den sträcker sig om man kör med förlängt oljebytesintervall tex. 3000mil
vilket slutar med att den kuggar över
man kan kolla kedjans kondition genom att ta bort kamaxellägesgivaren och dra motorn fram å tillbaka, kamaxel ska röra sig exakt samtidigt som vevaxeln utan spel, om den kuggar är kamkedjan totalt slut och man ska då ej försöka starta motorn = krökta ventiler och toppen måste bort för åtgärd
min förra Golf Fsi-04 hade nästan 18.000mil på mätaren när jag sålde den var dock ok i kedjan
|
|
bildock
| Ons 16 feb 2011 22:32 |
|
A128
tackar för ett uttömmande svar, eftersom du har sådan erfarenhet av FSI vill jag ställa några fler frågor som du vet mera om än VAG, de ger för dåliga svar,
fråga 1.
behövde du byta vatten pump någon gång under dina 18000 mil med din FSI?
fråga2:
enligt instr.bok skall FSI köras på 98oktan bensin, annars förstörs knox-sensorn för avgasrening, fick byta min efter ett års ägande förmodligen hade förre ägaren kört på 95 oktan, allt enl svar från VAG, körde du hela tiden på 98oktan och behövde du byta knox-sensor under ditt ägande?
mvh Uffe/bildock
|
|
a128
| Tor 17 feb 2011 16:12 |
|
| bildock skrev: | A128
tackar för ett uttömmande svar, eftersom du har sådan erfarenhet av FSI vill jag ställa några fler frågor som du vet mera om än VAG, de ger för dåliga svar,
fråga 1.
behövde du byta vatten pump någon gång under dina 18000 mil med din FSI?
fråga2:
enligt instr.bok skall FSI köras på 98oktan bensin, annars förstörs knox-sensorn för avgasrening, fick byta min efter ett års ägande förmodligen hade förre ägaren kört på 95 oktan, allt enl svar från VAG, körde du hela tiden på 98oktan och behövde du byta knox-sensor under ditt ägande?
mvh Uffe/bildock |
svar på frågan ett: Nej
svar på frågan 2 :Nox-sensorn behöve jag alldrig byta körde mycket på E85 utan problem förutom kallstart och tänd motorindikator, annars gick den tidvis på 98/99oktan men även 95oktan, ofta med en liten skvätt E85 för att slippa den råa "dieselkaratären" det är inte att slänga pengarna i sjön att tanka 98 eller 99 oktan istället för 95 oktan pga. motorns effektivitet, 95oktan innehåller idag 5%etanol men kommer inom några år höjas till 10% (2011/2012?)som finland nyligen nyss fått (Gör 95 okt. bensin till ca 97-97,5 okt.)
men jag hade problem med vevaxelgivaren som även satte felkod på Nox-givaren men efter byte av vevgivaren var problemen bortsopade,
|
|
bildock
| Tor 17 feb 2011 17:03 |
|
A128
jag bugar och tackar för dina utomordentliga svar, känns värdefullt att fått dem, VAG har jag frågat, men inte till närmelsevis så utförligt som du beskrivit
MVH Uffe/bildock
|
|
bildock
| Sön 20 feb 2011 13:14 |
|
Ang. 98 såhar ju denna bensinkvalité fösvunnit, den enda jag hittat är V-power, och den lär vara på väg ut, den nya bensinen E10 kan jag inte använda på min tidiga FSI, nu till frågorna:
vad förstörs vid dess användning?
kommer 98 E5 att införas nu som komplement till E10 och isåfall när?
om inte vad ska åtgärdas på bilen för att kunna använda E10?
hur har du gjort och hur ska du göra som kör tidig FSI?
mvh Uffe/bildock
|
|
a128
|
bildock
| Sön 20 feb 2011 20:02 |
|
A128
tackar för ditt engagemang i min fråga, jo jag vet var mackarna finns, mina frågor var mer baserade på andra inlägg här i forumet där man hävdade att V-power ska utgå nu när ST1 har köpt upp Shell och då beslutat att inte sälja V-power mera.
Jag undersöker hur andra FSIägare kommer att lösa problemet, så jag är ute lite i tid
mvh Uffe/bildock
|
|