| |
ivemo
Golf 5 1.6 -06 Ort: Västerås |
| Mån 07 mar 2011 23:31 |
|
Hej, nu under vintern har jag märkt att jag måste köra min bil varje dag, kul är ifs det men annars startar den inte. Batteriet är stendött och det bara klickar snabbt när jag vrider om nyckeln. Har mätt upp att den kryper 3,7 A (tog loss pluspolkabeln och mätte mellan kabelsko och pol). Har ett ganska kraftigt slutsteg men har mätt på det, tom. kopplat ur det och ändå ligger det kvar på ca 3,7 A.
Funderade på om det var diodbryggan i generatorn som hade trasiga dioder så vi mätte upp hur den laddar och ligger på ca 14 V. Rätta mig om jag har fel men om diodbryggan är trasig så ska inte heller generatorn ladda batteriet. ?
Får nu koppla loss minuspolen varje gång jag ställer bilen längre än ett par timmar så jag får storhandla väldigt snabbt
tack på förhand !!!
|
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
| Tis 08 mar 2011 9:16 |
|
Det är bara att gå vidare med felsökningen
ta bort säkringen till generatorn och mät igen
lossa på den grova till startmotorn och gör likadant
sedan alla andra säkringar/kablar en i taget tills felet är lokaliserat
en felaktig generator kan ladda trots fel
|
|
pinnen666
Golf 4 gti -99 Ort: Jönköping |
| Sön 13 mar 2011 11:28 |
|
Har du kollat stereon oxå? det är en ganska vanlig felkälla annars, annars så håller jag med a128, ryck säkring efter säkring, när krypströmmen försvinner hittar du felet... MEN!
Hur har du gjort när du har kontrollerat läckströmmen? är du säker på att bilen låg i sleepmode? det tar ca 20-30min för bilen i låst läge att hamna där (glöm inte låsa motorhuvslåset med en skruvmejsel). för det kan ju vara ditt batteri som har frusit under vintern pga. för låg spänning och då måste du byta batteri. vad ligger volten på när du har kopplat loss batteriet och mäter mellan polerna dagen efter? över 12volt? ett fruset batteri ger aldrig full kapacitet och kan aldrig laddas upp då en cell eller flera är trasiga
|
|
ivemo
| Ons 16 mar 2011 16:53 |
|
| Okej pinnen66, jag ska kolla vad den ligger på, mätte igen krypströmmen, den är på - 0,3 ampere nu :O. lämnade in bilen på service, fick tillbaka den idag, och han hade letat efter felet samtidigt men inte hittat nåt, han hade kopplat loss kabel efter kabel och mätt men inte hittat nåt. kan de varit så att en kabel satt löst eller det var nåt glapp i nån kabel? innan jag röck ur säkringen till stereon krypdrog han -0,8 ca. sen efter -0,3. tänkte låta den stå nu till imorgon kväll sen testa då. åkte 4 mil nyss men hålet i batteriet är svart, borde vara grönt efter det va? ganska nytt, 4 månader kanske. men är säker som du säger att den inte kunnat ladda riktigt under vintern, senast ja kollade laddade han 14 v ungefär.
|
|
pinnen666
| Ons 16 mar 2011 23:01 |
|
Svårt att säga hur det är med den där gröna färgen i batteriet... vi kör mycket varta på jobbet och innan var ju grönt ok,svart dålig effekt och gult förbrukat/låg batterisyra,
Sen ändrade dom på det så när det är svart så var det ok så jag vet inte fattar inte längre hur eller vad som är riktigt längre, så numera så kör jag alltid ett batteritest istället.
men är det 0.3A eller 0.03A? det ska vara 0.03-0.05A kolla vad din multimeter står på.
Men när man rycker div. säkringar/ lossar kablar så bryter man strömmen till styrdonen så det blir som en hard reset och det kan ibland hjälpa för att få tillbaka vissa funktioner/minska strömförbrukningen
En liten parantes med, det räcker inte att ladda upp ett batteri med 4 mils körning, efter 1-2 dygns laddning med rätt typ av laddare så avsulfaterar du och fixar laddningen. 4 mil ger dig säkert tillräcklig ström för att bilen ska starta dagen efter.
|
|
ivemo
| Tor 17 mar 2011 19:34 |
|
Okej, min multimeter stod på 10A. då mätte den upp 0,3 eller -0,3 (om jag bytte plats på röda och svarta sladden till multimetern).
okej kanske borde ta in batteriet och ladda upp i 1-2 dygn. är du säker på att det ska vara 0,03-0,05? har för mig att tex. larmet drar 0,1A och klockan lite mindre.
vad ska multimetern stå på när jag ska kolla hur mycket de laddar och när ska jag mäta? direkt när jag startat bilen kall eller ska jag köra runt så att motorn är varm och sedan mäta ?
|
|
pinnen666
| Tor 17 mar 2011 22:21 |
|
Den ska stå på A din betäckning 10A betyder antagligen att den mäter max upp till 10A, vissa multimeter har ett autoläge och vissa måste man ställa in manuellt, svårt att säga hur just din multimeter fungerar.
Ja jag är säker på att den ska ligga på 0.03-0.05A i viloläge, för om det inte slår helt slint i huvudet så blir 30mA 0.03A
När du mäter spänningen på ditt batteri så gör du det lämpligast på morgonen när bilen har stått still ett X antal timmar, har du kört bilen precis innan så kan du ha en strömtopp i batteriet som snabbt sjunkigt efter nån timme, samma sak när du laddat batteriet.
Ett test du oxå kan göra men då behöver ni vara 2, en person håller multimetern över batteriets poler och den andra startar bilen, hur mycket sjunker spänningen under startförloppet?? är det under 10 Volt så är det inte bra, sticker det ner till 8-9V så har du antagligen en trasig cell.
Men drar den 300mA så är det nåt som inte är ok, även om batteriet är kasst så ska inte bilen förbruka så mycket el, men vad det är kan jag inte hjälpa dig med över nätet
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|
|