Forum - Golf 3 (92-99) - Golf 3 GTD frågor ang ladd och värme?

mickep123
Golf 3 GTD 93 Ort: Österåker
Ons 25 maj 2011 0:15 Svara med citat
Hejsan! införskaffat mig en golf GTD är super nöjd Very Happy svart metallic osv, laddar 0.75 som tidigare ägare pulat med (har ladd klocka) skulle dock vilja öka på detta nu. Bilen har sportavgas och sportluftfilter. Tänkte mig runt 1 bar ? om det går i övrigt orginal

Hur ska jag göra för det? jag har skruvat upp pumpen (tror jag?) genom lossa en 13mm mutter och sen en spår mejsel.


Och den svartryker just nu med 0.7 bar cirkus.

Samt vad för temp bör den ha? Ibland om man står still eller så går den gärna upp mot mitten av mätaren ?

sista frågan vart ska jag skruva på laddet letade som en tok i kväll men hittar inte?

Jag har läst isbjörnens diesel skola men hajjar inte var jag ställer på laddet:)
anton_mjor
Bora 1.6 -99 Ort: Katrineholm
Ons 25 maj 2011 9:19 Svara med citat
Mätaren ska stå i mitten (90c) hela tiden, sjunker den neråt kan termostaten fastnat i öppet läge. Jag har haft det felet på min seat Smile
mickep123
Golf 3 GTD 93 Ort: Österåker
Ons 25 maj 2011 12:56 Svara med citat
Okej ! Tackar, om den sjunker neråt spelar det felet någon roll?Razz
anton_mjor
Bora 1.6 -99 Ort: Katrineholm
Ons 25 maj 2011 13:55 Svara med citat
Motorn blir inte varm, når inte sin effektiva arbetstemperatur och drar potentiellt mer bränsle.
Tror att det kan bli nåt litet extra slitage också, men inte säker Razz
mickep123
Golf 3 GTD 93 Ort: Österåker
Ons 25 maj 2011 15:11 Svara med citat
Okej, men den glider över 90 grader till å från om man står på tomgång stilla efter man gasat osv?
mickep123
Golf 3 GTD 93 Ort: Österåker
Ons 25 maj 2011 17:00 Svara med citat
Lyckades höjja laddet nu, men tempen går upp/ner lite knäppt. samt den fulla laddet kommer vid typ 4k varv?
anton_mjor
Bora 1.6 -99 Ort: Katrineholm
Ons 25 maj 2011 18:02 Svara med citat
mickep123 skrev:
Okej, men den glider över 90 grader till å från om man står på tomgång stilla efter man gasat osv?


Ja, min gick sakta uppåt när jag körde mycket fram/back på parkeringar och inte fick något luftflöde genom kylaren. Direkt jag började åka "på riktigt" igen sjönk den.
Eftersom det var i vintras täckte jag hela kylaren med pappkassar tills jag fick termostaten bytt Very Happy
mickep123
Golf 3 GTD 93 Ort: Österåker
Ons 25 maj 2011 18:36 Svara med citat
Aha haha:P
puttel
Transporter T4 2.5 Tdi Ort: Uppsala
Sön 29 maj 2011 19:26 Svara med citat
Kan va att man laddat lite mycket å toppackningen är körd. Sen är dieselmotorerna lite känsliga på att pumpen står rätt för dom kan gå varma om inte allt stämmer.
mickep123
Golf 3 GTD 93 Ort: Österåker
Mån 30 maj 2011 15:50 Svara med citat
puttel skrev:
Kan va att man laddat lite mycket å toppackningen är körd. Sen är dieselmotorerna lite känsliga på att pumpen står rätt för dom kan gå varma om inte allt stämmer.


Ja det märkte jag, ställde ner både ladd och dieseltrycket då jag inte tyckte det vart någon skillnad som är värd att ha, då jag inte körde förbi en 740 GL så sänkte jag de igen och nu håller den låg temp, och lägre förbrukning! dock pajjade hjullagret tror jag;S