Har ett missljud från avgassystemet på min golf 1,6 från 2003 efter att ha slagit i underredet på en spårig och isig vinterväg. Var förbi en välrenomerad VW-verkstad som kollade och konstaterade att flexröret är trasigt. Tydligen så var upphängingen av främre avgassystemet fastsvetsat vilket gjort att belastningen på flexröret blivit förstor.
Nu till det konstiga, de påstår att främre avgassystemet sitter ihop med katalysatorn utan koppling emellan vilket gör att det inte går att bara byta flexröret utan man måste byta katalysatorn också. Är det verkligen möjligt? Varför skulle just min bil vara gjord på det sättet?
Hehe är så på både 1,6 och 1,4, främre rör är intregrat med katalysatorn vilket är en lättare kostnad på runt 10 papp ifall, många verkstäder lyckas även sälja på kunderna detta men funka kalas å kapa av och ersätta flexröret med ett universal och detta ska din verkstad kunna lösa åt dig om du inte kan själv...även vanligt att fästena rostar av vid främrerör samt mellanljuddämpare, bara svetsa det med så fall utan byta mellanljuddämpare enbart pga det men vissa försöker in i det sista
Ok det var ju bra. Fick intrycket på verkstan att det vara bara min bil där allt var integrerat men då är det ju så det verkar vara. Kommer vända mig till en avgasspecialist för att få det fixat.
Hehe är så på både 1,6 och 1,4, främre rör är intregrat med katalysatorn vilket är en lättare kostnad på runt 10 papp ifall, många verkstäder lyckas även sälja på kunderna detta men funka kalas å kapa av och ersätta flexröret med ett universal och detta ska din verkstad kunna lösa åt dig om du inte kan själv...även vanligt att fästena rostar av vid främrerör samt mellanljuddämpare, bara svetsa det med så fall utan byta mellanljuddämpare enbart pga det men vissa försöker in i det sista
Första avgasrör fästet?? Det har rostat sönder 2 ggr för mig det är ganska jobbigt. Finns inte någon bra lösning slippa lämna in för svetsning jämnt. Kanske ett stålband typ 2-3 mm runt röret, svetsa till fästet.