Forum - Golf 4 (98-04) - Problem med vindrutetorkarna på framsidan av bilen.

chasba
Golf 4 1.9 TDI -98 Ort: Norge
Sön 27 mar 2011 17:53 Svara med citat
Hej,

min Mk4 '98 har problem med vindrutetorkarna på framsidan av bilen. De kommer i kontakt med plastskyddet på nedre delen av fönstret og A-stolpen (de rör sig mer ju snabbare de går), oavsett hur mycket jag försöker ställa in dom ordentligt. Kan det vara slack (glappish) i et stag eller nåt sånt? Jag får flyttat dom några centimeter när de är i viloläge.

Förslag tas emot med tack!

Tack! Smile

- Volkswagen Golf Mk4 1.9 TDI, 1998 aka. Sølvskorpa
J.R
Golf 4 1.6-01 Ort: Göteborg
Tis 19 jul 2011 13:56 Svara med citat
Du måste demontera hela torkarmekanismen. Men har du tur så det räcker att få av torped(plasten)plåten, Ta bort gummilisten lyft plasten försiktigt lätt att spräcka den, från vindrutan ska du lufta men jätteförsiktigt med någon slags träbit (jag har användt stålborstens skaft, med en en) det sitter i en skora under hela vindrutans längd. Ta bort även kupefitrets plastskydd.
Har du mera tur så hittar du låsringen, kanske den sitter kvar, men har kommit ur sitt läge (det hände mig). Kan du trycka upp axeln och trycka ner, ringen få den på sitt plats? Snurra runt ringen, och prova trycka ner axeln sitter den bra , då har du bra avstånd till torpedplåten. Om det sjunker in, då tar du upp låsringen, det har blivit för stor och låser inte bra. Klämm ihop lite, bara lite annars går det sönder. Reservdel finns inte hos VW!! Prova på nytt. Hakar det in på sitt plats? Tryck ner axeln, sjunker inte in då har du lyckats.
Om inte då ska du montera av hela mekaniken. Det hålls med tre skruvar, motoranslutningen tar du bort, tryck in spärren först sedan dra du kabeln, lirka ut mekaniken, då ser du allt. Men när du har allt ute då är det värt att smörja upp axlarna (kan rosta så fruktansvärt, fick banka ett bra tag) och byta oringarna ca12kr/2 st hos VW i Gbg annars finns ingenting till den mekaniken, finns ny för ca 2700kr. he..he..
Jag fick göra om det när jag har renoverat upp mekaniken efter när det har rosat ihopp.