Forum - Golf 4 (98-04) - Fler köpråd önskas gällande Golf 4 V6 4motion.

Jojjan
Ingen VW Ort: Karlskoga
Mån 11 jul 2011 23:23 Svara med citat
Hej,

Jag har kollat på de köpråd som finns angående Golf 4 V6 4motion men jag har ytterligare frågor som jag hoppas kan bli besvarade.
Egentligen hade jag tänkt att fortsätta åka Audi men Golf verkar hålla både värdet och kvalitén bättre.

1) Är V6:an med 4motion värd de högre kostnaderna som denna modell har? Över litern bensin per mil, över 2000kr i vägskatt och för min del (Trygghansa) drygt 5500kr per år i helförsäkring med lite extra villkor.

2) Brukar det vara mycket strul med motor, växellåda, koppling och Haldexsystemet på denna modell?

3) Är den dyrare, eller mycket dyrare till och med, att serva jämfört med andra Golf 4 eller liknande bilmodeller?

4) Vad är mest positivt och mest negativt med modellen?

5) Om jag köper denna modell av Golfen så ska den användas som bruksbil och det är lika viktigt att den fungerar bra både som sommar och vinterbil. Den kommer inte att arbetspendlas med långa avstånd. Hur använder ni era V6 4motion?

6) Brukar AC:n vara hållbar eller går den lätt sönder?

7) Brukar Golfens V6 motorn dra mycket olja och läcka olja som Audis gamla V6-motorer brukar göra?

8 ) Har V6 motorn kamrem eller kamkedja?

9) Kör man på 95oktan eller måste den ha 98? Kommer den att kunna tankas med den nya E10 bensinen?

10) Är alla årsmodeller lika eller är den någon årsmodell man bör undvika? Den finns ju årsmodell 2000 med priser runt 40.000kr nu.

Tack på förhand.
Rickard.v
Golf 6 R Ort: Västerås
Ons 13 jul 2011 21:57 Svara med citat
1. Det beror ju helt på dig hur du värderar bilen o känslan att köra V6. Jag tycker det. Har kört golf gti 1,8T o A3 TSquattro före o v6 är mkt trevligare enligt mig. Sen säger många att det är roligare med turbo o chippa. Men inte jag, här är det riktig kraft från botten. Stadskörning runt 1,2. landsväg 0,8 Vägskatten är drygt 3000kr.

2. motor låda kopplig vet ej. Tror det är ganska beprövade saker. Haldex systemet skall servas var 6000mil med olja o filter. Kolla så det är gjort för går delar av haldexen kan det bli dyrt.

3. Troligen. 6liter fin olja istället för 4liter. O tändstiften är inte de billigaste. Har inte bytt på min nu, men på tidigare vr6a så kostade de 190kr st. (Fin olja skall du ha det är mkt bra för kamkedjan o delarna där)

4. +Underbart att köra v6. Kraft & känsla & ljud. 4wd är mkt trevligt på vintern, men tänk på att det är lika halt när du ska bromsa. Lätt att glömma o då....
- Det kostar mera

5. Bruksbil till o från jobbet ganska kort sträcka.

6. Svårt att svara på. Troligen väldigt lika grejer i alla VW bilar. MIn gti jag hade funkade clima fint. Min passat kombi -00 med drygt 22000mil funkar fint.
Kanske någon som jobbar på VAG kan ha åsikt
om.

7. Det är helt olika motorer. Är det 2,4 hos audi du tänker på? så nej går inte att jämföra. Audi motorn är en riktig V6 med 2topplock. Vw v6 är ju VR6a med gemensamt topplock o tror inte den är känt för att dra olja. Bara normalt slitage förbrukning. Min har gått väldigt lite så det är svårt att jämföra.

8. Kamkedja precis som den i mk3. Samma grund men denna är moderniserad.

9. 95 kör jag, helt ok enligt boken / vet ej.

10. Vet ej. Men mindre mil o mindre ägare så är ju risken större att hitta ett fint ex. 40 då kan du nog räkna med att den inte är det finaste exet. 50-60 får du nog räkna med. Då kan du få en som gått närmare 10 än 20k.

Var läste du köpråd?

Mera funderingar?

Golf R mk6
emsee
Golf 5 R32 - 07 Ort: Uppsala
Tor 14 jul 2011 11:39 Svara med citat
Rickard har svarat på bra Smile

2. Jag har inte haft ett enda problem med motor och dyligt på 4 år jag haft min.

5. Kör ungefär 1000mil om året med 75% av det är stadskörning.

6. Climan funkar finfint.

7. Aldrig dragit nån olja, varken för mig eller andra bekanta som haft v6:an.

9. Jag kör 99 V-power, nångång 98 om det är för långt till shell. Den går både billigare och bättre av det, så prismässigt går det jämt ut med 95.

10. Vet att när jag skulle köpa v6:an så pratades det om 01- helst. Hade en bekant som åkte en 01:a här på forumet, minns ju inte vad som ändrades från 01 dock.(skulle gissa på barnfelen som hissarna osv.)
Motorkåpan finns i 2 olika modeller oxå, från just 01 tror jag.(ingen aning om varför)

2007-2012: MK4 V6 4-motion -03
2016-2018: MK7 R SC - 16
2018- MK5 R32 -07
Jojjan
Tor 14 jul 2011 19:46 Svara med citat
Tusen tack för era svar.

Jag blev alldeles nyligen intresserad av denna bilmodell så jag har inte hunnit forska så mycket om den tidigare. Har läst lite från Garaget.org och Teknikens Värld m.m.

Golfen ser väldigt fin ut och verkar enligt era svar också vara välbyggd. Jag får se om jag hittar ett fint exemplar som jag har råd med. Tyvärr håller min bruksbil på att haverera så det blir lite bråttom med att hitta en ny bil.

Jag passar på att komplettera med några fler frågor när vi ändå håller på.

1) Vilken eller vilka VW-koder ska man leta efter på motoroljan som är godkänd till V6-motorn? Jag förutsätter att longlifeoljan är lika "hatad" på detta forum som hos Audiforumen. Eller?

2) Hur är rostskyddet på underredet på denna Golfmodell? Finns det svaga punkter i rostskyddet i övrigt?

3) Hur pass bra är strålkastarna på Golfen? Bör man försöka hitta en med Xenon? Morsan har en Golf 5 och den anser jag har bra strålkastare.

4) Vilket försäkringsbolag använder ni? Jag har använt Trygghansa till mina Audibilar.

5) Är avgassystem och katalysator (sitter bara en på bilen va?) av bra kvalitet? Dyrt att byta ut?

6) Finns det ESP (antisladd) på alla årsmodellerna?

Nu har jag nog tömt ut mina frågor för denna gång. Wink
Rickard.v
Fre 15 jul 2011 19:16 Svara med citat
1. Ja tror det står 502 på magnatec oljan. Kan tyvärr inte kolla i garaget för det regnar ute.

2. Vet ej

3. Har inte ens funderat på det. Vi har ju gatlampor i sverige. (jag köra nästan bara i stan) Finns den med Xennon?

4. Samma som dig. Bäst pris för mig.

5. Nej tror det sitter 2st katalusatorer. Inte 100 men 99 på det. Hela systemet efter kat är en stor del med 2ljuddämpare på. Är det lika bra kvalitet som på min passat -00 så håller det över 22000mil o 11år.
emsee har ett orginal system över om du vill ha reserv då han monterat grövre.

6. Tror det. På min 01 är det.

Golf R mk6
Jojjan
Lör 16 jul 2011 22:39 Svara med citat
Det här med årsskatten (vägtrafikskatten) för Golf V6 4motion förbryllar mig en hel del. Jag har kollat några stycken exemplar på Transportstyrelsens hemsida och där varierar vägskatten från 2058kr - 3240kr. Vad kan detta bero på? Jag hittar ingen logisk förklaring. Detta gäller både svensksålda och importerade bilar.
Rickard.v
Lör 16 jul 2011 23:15 Svara med citat
Exakt det upptäckte jag med, o har ingen aning om varför.

Golf R mk6
emsee
Golf 5 R32 - 07 Ort: Uppsala
Sön 17 jul 2011 1:25 Svara med citat
3. Dom är väl okej, inte tokbra men inte dåliga. Hittar du nån med xenon så är det ju ett plus. Finns inte så många med det tror jag.

4. Jag har länsförsäkringar och pröjsar 6200, går nog att hitta billigare.

5. Hm, är det 2 verkligen, tycker bara jag sett en?
Japp, jag har ett originalsystem(typ nytt) från kat å bakåt liggandes.
Mitt ferrita satt på när jag köpte bilen så har inga prisuppgifter, men vet att just ferrita är dyra.

6. Tror fan det är ESP på alla

Skumt med årsskatten, jag har för mig att ja pröjsar runt 3k.

2007-2012: MK4 V6 4-motion -03
2016-2018: MK7 R SC - 16
2018- MK5 R32 -07
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm
Sön 17 jul 2011 1:43 Svara med citat
De jag varit med om på v6an

Termostat

och lambda sondar

Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG

BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion

<3 BUB !!