reppson
Golf 3 1,8 -95 Ort: Uppsala |
| Tis 23 sep 2008 1:05 |
|
Golf s III 1995 1,8 (privat inporterad år 2000 )
Har tittat på denna bil. den är i bra skick. Visst finns nån fläck här o där,bilen är ju inte ny. säljaren vill ha 17000. Enligt protokollen från bilprovingen är det nedslag på Lamda zonden varje år. Skall man behöva byta den varje år verkligen?
den har gått 20 000. är ny servad och bes med nedslag på lamda. Det fixar säljaren först.
nya broms belägg bak o fram. stötdämpare,avgasystem ,kamrem, ny olja. Den blåröker inte.
kvitton finns.
Är det ett rimligt pris på bilen? skall man försöka pruta lite? Är dålig på att pruta.
Har erfarenhet från äldre golfar och dom har varit relativt problemfria för mig och inte så rostkänsliga som japanare jag hade tidigare. Vill nu ha en lite nyare Golf.
|
|
cheba
Golf 3 2.0 GTI-Edition -95 Ort: Finland |
| Tis 23 sep 2008 14:58 |
|
| På din första fråga är svaret nej, lambdan ska inte behöva bytas varje år, den ska inte behöva bytas överhuvudtaget! Det är nog verkligen något som inte står rätt till där...
|
|
reppson
| Tis 23 sep 2008 15:13 |
|
| cheba skrev: | | På din första fråga är svaret nej, lambdan ska inte behöva bytas varje år, den ska inte behöva bytas överhuvudtaget! Det är nog verkligen något som inte står rätt till där... |
Ok tack för svar.
Då är då frågan vad som inte står rätt till.
Jag skall fråga på bilprovningen, dom kanske vet.
Jag har köpt bilen nu. Fick den för 15000.
|
|
pinnen666
Golf 4 gti -99 Ort: Jönköping |
| Tis 23 sep 2008 16:15 |
|
FEL cheba, en lambdasond är en förbrukningsvara och ska bytas ibland, dock inte 1 ggr om året.... men efter kanske ca 8-10000 mil cirkus 5 år så är det nog dags att se över den, nu är ju en gammel golf 3 inte så jättekänslig i styrsystemet som dom nyare bilarna som mäter med bredbandslambda så en ganska död sond fungerar säkert ganska bra på en "trea".. men angående bekymmret så skulle man ju vilja veta vad det är för värden som är dåliga enl. bilprovningen?
Kanske räcker med att byta en trasig vacumslang eller byta tempgivare... kanske läckage i avgassystemet eller trasig katt? men lägg upp dom felaktiga värdena så kanske man kan dra några vettiga slutsatser
BTW Hoppas du blir en nöjd golfägare reppson
|
|
cheba
Golf 3 2.0 GTI-Edition -95 Ort: Finland |
| Tis 23 sep 2008 22:19 |
|
Vräkte ur mig lite snabbt där Jag har inte själv och känner inte heller någon på rak arm som behövt byta lamdasond. Men visst, det kan väl haverera med tiden som allt annat, biltema sälger ju dom också så visst. Nån gång ska dom bytas. Men absolut inte varje år.
|
|
reppson
|
reppson
| Lör 27 sep 2008 12:04 |
|
| cheba skrev: | Vräkte ur mig lite snabbt där Jag har inte själv och känner inte heller någon på rak arm som behövt byta lamdasond. Men visst, det kan väl haverera med tiden som allt annat, biltema sälger ju dom också så visst. Nån gång ska dom bytas. Men absolut inte varje år. |
Hej
Sonden gick igenom bes ) värdena låg strax under gränsen.
Däremot var det en glapp spindelled och ett rostigt bromsrör så det måste fixas.
i övrigt var bilen ok
|
|