Forum - Golf 5 (04-08) - Motor lampa som lyser.....

Pcars mk5
Golf 5 1,9 TDI 4Motion Ort: Borlänge
Sön 27 mar 2011 22:09 Svara med citat
Tjena jag undrar om det är någon som vet vad det är när motorlampan som är för avgas väderna eller nått sånt Think
Nån som vet vad man kan göra för att få den att slockna??
Hookan
Golf 5 Bluemotion-08 Ort: Strömstad
Sön 27 mar 2011 23:13 Svara med citat
Det kan vara vad som helst men var det min bil skulle jag ringa Vw-verkstad på måndag morgon.

Bluemotion
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm
Mån 28 mar 2011 1:19 Svara med citat
Läs av felminnet på närmaste verkstad för att kunna fastställa ungefär

Avgasåterföring, ev läckage? någon dålig ventil etc.

Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG

BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion

<3 BUB !!
Pcars mk5
Mån 28 mar 2011 14:03 Svara med citat
Tack för svaren. Men dem står på VW verkstad nu Smile
Sam
Mån 28 mar 2011 23:19 Svara med citat
Återkom när du har fixat problemet så kan vi avsluta tråden

<3 BUB !!
Gab
Golf 5 2.0 TDI -06 Ort: Göteborg
Tis 29 mar 2011 22:12 Svara med citat
Jag har en Golf 2.0 TDI -06 DSG 140hk. Avgasreningslampan lyser men teknikerna på VW kunde inte hitta felet.

Bilen var inne för ca en vecka sedan pga feltankning (Farsan råka tanka bensin i den). Bensinen tömdes och något filter byttes. Efter ca 50km körning började varningslampan lysa. Teknikerna tror inte att det har att göra med att den är har haft bensin i systemet. Jag tycker att det är ett väldigt sammanträffade att den började lysa efter 50km.

Bilen är lite hackig i tomgång. Lampan har tänts och släckts vid tre tillfällen. Teknikern säger att avgasvärdena är normala och att lampan inte kommer att lysa mer. En dag efter den vart inne började lampan lysa igen.
Någon som vet vad felet kan vara?
Sam
Tis 29 mar 2011 23:00 Svara med citat
Gab skrev:
Jag har en Golf 2.0 TDI -06 DSG 140hk. Avgasreningslampan lyser men teknikerna på VW kunde inte hitta felet.

Bilen var inne för ca en vecka sedan pga feltankning (Farsan råka tanka bensin i den). Bensinen tömdes och något filter byttes. Efter ca 50km körning började varningslampan lysa. Teknikerna tror inte att det har att göra med att den är har haft bensin i systemet. Jag tycker att det är ett väldigt sammanträffade att den började lysa efter 50km.

Bilen är lite hackig i tomgång. Lampan har tänts och släckts vid tre tillfällen. Teknikern säger att avgasvärdena är normala och att lampan inte kommer att lysa mer. En dag efter den vart inne började lampan lysa igen.
Någon som vet vad felet kan vara?

Vad säger exakt felminnet?

luft i systemet kan jag tänka mig, Oftast när jag haft feltankade bilar inne och i sammband med byte av diselfilter har jag fått lufta av systemet upp till 4 gånger för att bilen ska gå normalt..

btw, hur långt kördes bilen med bensin i tanken?

<3 BUB !!
Gab
Tis 29 mar 2011 23:08 Svara med citat
Pappa hann köra 2km till den stannade och han förstod att den tankats fel. Jag lämnade in den på vw expresservice i Göteborg i fredags och teknikern sa att alla värden är normala. Men lampan lös inte vid det tillfället. Så jag vet inte vad felminnet sa. Men om det är fel med att system ska luftas borde det ingå i samma försäkringsärende när den var inne för feltankning.
Sam
Tis 29 mar 2011 23:15 Svara med citat
Gab skrev:
Pappa hann köra 2km till den stannade och han förstod att den tankats fel. Jag lämnade in den på vw expresservice i Göteborg i fredags och teknikern sa att alla värden är normala. Men lampan lös inte vid det tillfället. Så jag vet inte vad felminnet sa. Men om det är fel med att system ska luftas borde det ingå i samma försäkringsärende när den var inne för feltankning.

Ja, ett bränt partikelfilter, ev sensorer, be verkstan se över samtliga givare sensorer och partikelfilter, även glödstiften kan vara skadade :S

<3 BUB !!
Pcars mk5
Ons 30 mar 2011 15:57 Svara med citat
Det var nån ventil eller nått sånt som inte funka riktigt så dem smörjde upp den och sen dess har inte lampan tänts nå mer Smile
Gab
Ons 30 mar 2011 16:37 Svara med citat
Sam skrev:
Ja, ett bränt partikelfilter, ev sensorer, be verkstan se över samtliga givare sensorer och partikelfilter, även glödstiften kan vara skadade :S

Tack för tipsen och det snabba svaret! Ska definitivt gå tillbaka med den och kräva att de gör en fullständig genomsökning av bilen.
Gab
Tis 05 apr 2011 15:54 Svara med citat
Har precis hämtat bilen från verkstaden. Avgasreningslampan lyste pga fel på kabeln till bränsletemperatursensorn.
Volkswagen sa att detta inte berodde på feltankningen och därför inte ingår i försäkringsärendet. De sa att kabeln sitter på "andra sidan".
Jag fick betala 1700kr för reparationen.
Kan det ha med feltankningen att göra?

Senast ändrad Tis 05 apr 2011 19:51, ändrad totalt 1 gång
Gab
Tis 05 apr 2011 15:56 Svara med citat
Det kostade 1700kr att laga inkl felsökningen.