Forum - Golf 5 (04-08) - Dsg låda missljud? Snälla kom in med tips vad det kan vara?

selle
Golf 5 2.0 gt tdi Ort: Malmö
Fre 28 jan 2011 5:28 Svara med citat
Hejsan har en Golf 2.0 TDI GT-07 170 hk....Det är så att jag har missljud i bilen när jag kör!!! På 1,2,3 växeln går bilen bra och låter som den skall men så fort automatlådan växlar till 4e växeln så hörs det ett jävligt högt plastliknande ljud som slår i någonstans inne i motorn hörs för jävligt! När den växlar upp till 5e växeln så slutar missljudet igen men sen upp till 6e växeln så börjar den låta igen men inte lika mycket som den förbaskade 4e växeln!!! På tomgångskörning låter det inget alls.

Har ni tips vad det kan vara för något ??

Jag själv misstänker automat lådan....Hör av er all tips välkommnas

Mvh Selle
Hookan
Golf 5 Bluemotion-08 Ort: Strömstad
Fre 28 jan 2011 22:19 Svara med citat
Min far har en Passat 2.0 TDI 140 DSG som har gått 5500 mil utan problem och har samma DSG-låda.
Växellådan har 2 lådor med en koppling till varje låda. I ena finns växel R, 2, 4, 6 och i andra finns 1, 3, 5.
Med den beskrivningen som du har att du får missljud på 4an och 6an som är i samma sida i växellådan så kan det vara något som är fel och bör kontrolleras på verkstad.
Har hört att om en DSG-låda behöver repareras eller bytas kan kosta en del men jag skulle åka till en VW-verkstad och testa om den finns några felkoder.

Bluemotion
tobbe80
Golf 2 1,8 GL -92 Ort: Lindesberg
Fre 28 jan 2011 22:46 Svara med citat
Riktigt vanligt fel dessverre, åk in till verkstad och kolla upp, garanti kan bli svårt du får ev räkna ta de på vagnskada via försäkringen så fall..handla garanterat om mekatronicen, bytt både lådor, mekatronic samt kopplingar så någon diagnos går inte ställa exakt..nyare dsg är dock bättre än tidigar gen som tur är, men ett trist fel som många dsg ägare dras med, är ju en mekanisk låda, går inte gemföra med en vanlig automatlåda dgs,n

.....privat liv.....
selle
Lör 29 jan 2011 15:53 Svara med citat
Jahaa så det är vanligt fel shiit också Sad.. Jag kanske borde nämna detta här..Det är så att jag krockade bilen körde upp på en stor sten sedan kom bärgnings bilen och hämta upp den för man kunde inte köra bilen. Bilen bärgades till VW DIN BIL i malmö, dom byta massor av saker fick ett papper på vad dom hade bytat och det hade kostat runt 30 tusen med arbetet. Men när jag väl hämta ut bilen så lät det ett litet missljud men det störde inte mig så mycket men nu 1 månad efter låter det extremt mycket och det stör mig. Snackade med vw verkstan och dem säger nej det här ljudet har hänt efter du fick bilen. Tog tag och ringde försäkrings bolaget och sa som det var så sa dem du får göra en felundersökning som jag själv får pröjsa 1600 kr är det så att det e från krocken dom inte har fixat till den ordentligt så betalar försäkringbolaget tillbaka mina pengar och kör på samma ärendenummer som det var när jag lämnade in den annars får jag pröjsa allt Sad. Men det jag undrar nu, kan det vara så att det här kan ha hänt i samband från krocken ???

Jag körde upp på en stor sten verkligen fick hela stenen under bilen kan det vara så att den har skadat något med dsg lådan ??

Mvh Selle
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm
Lör 29 jan 2011 21:47 Svara med citat
selle skrev:
Jahaa så det är vanligt fel shiit också Sad.. Jag kanske borde nämna detta här..Det är så att jag krockade bilen körde upp på en stor sten sedan kom bärgnings bilen och hämta upp den för man kunde inte köra bilen. Bilen bärgades till VW DIN BIL i malmö, dom byta massor av saker fick ett papper på vad dom hade bytat och det hade kostat runt 30 tusen med arbetet. Men när jag väl hämta ut bilen så lät det ett litet missljud men det störde inte mig så mycket men nu 1 månad efter låter det extremt mycket och det stör mig. Snackade med vw verkstan och dem säger nej det här ljudet har hänt efter du fick bilen. Tog tag och ringde försäkrings bolaget och sa som det var så sa dem du får göra en felundersökning som jag själv får pröjsa 1600 kr är det så att det e från krocken dom inte har fixat till den ordentligt så betalar försäkringbolaget tillbaka mina pengar och kör på samma ärendenummer som det var när jag lämnade in den annars får jag pröjsa allt Sad. Men det jag undrar nu, kan det vara så att det här kan ha hänt i samband från krocken ???

Jag körde upp på en stor sten verkligen fick hela stenen under bilen kan det vara så att den har skadat något med dsg lådan ??

Mvh Selle

Mycket troligt att du fått en skada på lådan

Du får åka in och läsa av felkoder och mätvärden på lådan

Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG

BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion

<3 BUB !!
selle
Ons 23 mar 2011 1:51 Svara med citat
Hejsan allihopa!

Kolla vad intressant länk jag ska skicka mot slutet och gå in översätt texten på google så ser ni en till vänn i tyskland som hade samma fel som mig med DSG lådan...tycker det är sjukt att det ska hända sådana saker med en ny tiguan....har läst på många sidor nu att dsg lådan har svårt att klara av 170 hk!! Då frågar jag mig själv varför det när R32 har 250 hk ??? Joo tog kontakt och frågade en mekaniker i tyskland som håller på med lådorna och så här sa han! Dom lådorna som sitter på en 1,9 och 2,0 är i princip samma låda medans dem på R32 är också nästan samma men kuggarna på dem är gjorda tjockare sa han dom håller längre dom är mer tåliga man kan köra hårdare med dom bilarna, då var min nästa fråga varför gjorde man inte samma metod som R32 lådorna på min GT då skratta han och sa till mig, vad kostar 1,9 tdi eller 2,0 tdi när du köper ut bilen helt ny ?? Och vad kostar en R32 när du köper ut bilen helt ny ?? Då fatta jag vitsen! Ja då sa han det är bland annat därför jag rekomenderar att inte trimma GT TDI heller finns folk som trimmar upp dem men det är deras risk! Han sa tänk på i framtiden när du ska byta din låda eller renovera den så kör lungt därefter, kör inte hårt bilen med hårda växlingar för då kommer lådan gå sönder igen!

Men här kommer länken iaf!

http://www.motor-talk.de/blogs/simon-berlin/dsg-getriebeschaden-bei-fa brikneuem-tiguan-t3082098.html
tobbe80
Ons 23 mar 2011 18:28 Svara med citat
Främst är det ofta taxi bilar och budbilar vi får in, men även en heldel privat bilar..dsg är fin låda men många klara inte av att hantera den !! tänk på att en DSG låda är som en manuell låda, är allså ingen automat i den bemärkelsen.. du kan slita ut en dsg blixtsnabbt genom slira eller hålla dragläge, torrkopplingen på dsg är som sagt som en manuell med dubbla lameller och mekanisk låda. bytt många dsg och bytt kopplingar men flertal är taxi och budbilar eller företagsbil som rullar många mil.

.....privat liv.....
Sam
Tor 24 mar 2011 1:19 Svara med citat
tobbe80 skrev:
Främst är det ofta taxi bilar och budbilar vi får in, men även en heldel privat bilar..dsg är fin låda men många klara inte av att hantera den !! tänk på att en DSG låda är som en manuell låda, är allså ingen automat i den bemärkelsen.. du kan slita ut en dsg blixtsnabbt genom slira eller hålla dragläge, torrkopplingen på dsg är som sagt som en manuell med dubbla lameller och mekanisk låda. bytt många dsg och bytt kopplingar men flertal är taxi och budbilar eller företagsbil som rullar många mil.

Dsg låderna går på rullande band för taxibilarna, Koppling mekatronik, och låda minst 3 gånger i veckan

<3 BUB !!
Gullideckel
Donator 50 Golf 5 GTI -06 Ort: Stockholm
Tor 24 mar 2011 12:55 Svara med citat
Intressant läsning detta..har tidigare tyckt att man läst mkt possitivt om dessa DSG lådor.

Typ välj DSG som tillval jätteskönt bla bla.
tobbe80
Tor 24 mar 2011 17:13 Svara med citat
DSG är underbart åka !! som sagt relativt sällan svensson bilar drabbas, som sagt främst taxi och budbilar, många taxi ägare som åkt automatare som bytt till dsg och behandlar dom på samma sätt, men som sagt inte likvärdig uppbyggnad överhuvudtaget.

.....privat liv.....
Gullideckel
Tor 24 mar 2011 17:23 Svara med citat
Jag har provat och gillade de inte känns livlöst att köra men smaken är ju som bekant olika!
Hookan
Golf 5 Bluemotion-08 Ort: Strömstad
Tor 24 mar 2011 19:42 Svara med citat
Menar du Gullideckel att du tycker DSG-låda är livlös??
Vad testade du för bil då?
Golf Bluemotion DSG eller?
Har du testat en Passat R36 med 300 hkr? Den kan jag gott rekomendera att testa, riktigt bra dra och skön motorsång.
Håkan

Bluemotion
Gullideckel
Tor 24 mar 2011 21:00 Svara med citat
De var en R32 me paddlar i ratten. Jag gillar nog vanliga lådor bäst helt enkelt.
Sam
Fre 25 mar 2011 1:47 Svara med citat
Tycker inte DSG ska åka ner i träsket..
för att den ligger fortfarande i utvecklingsstadium och de FLESTA bilarna som är drabbade av dsg problem har fått de lagat på garanti, alt försäkring..

Dsg är en underbar låda, och den som kört en R32 och fått varva ut den o känner att den växlar till nästa växel och draget känns oändligt utan slut, Hur Varvtalsmätaren rör sig som en F1 bil, Du vet vad jag pratar om Regular Smiley

DSG är här för att stanna, behövs bara lite mindre små fix

<3 BUB !!