Forum - Golf 5 (04-08) - Ojud från växellåda

benka
Golf 5 1,6-fsi Ort: Sollefteå
Lör 18 sep 2010 13:11 Svara med citat
Har en golf 1,6 fsi-04 som låter illa från växellådan med spaken i friläge (kvittrande smårasslande läte).Har varit till allehanda verkstäder och frågat om råd,blev rådd att byta koppling och lager.Men det hjälpte inte.Det är en 6-växlad (GUU) -låda.Det blir tyst när man trampar ner kopplingspedalen.Finns det någon patentlösning?Lådbyte eller renovering blir dyrt.Byteslåda går på ca:20000:- +arb i den mån det finns någon.
Galffen
Golf 5 1,6 Ort: Stockholm
Mån 13 dec 2010 21:12 Svara med citat
Uttrampningslagret?
benka
Tis 14 dec 2010 10:46 Svara med citat
Urtrampningslagret blev bytt samtidigt som kopplingen,och det var inget synligt fel på dom gamla delarna.
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm
Lör 18 dec 2010 14:15 Svara med citat
Dubbelmassesvänghjulet

Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG

BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion

<3 BUB !!
polomannen
Moderator Donator 25 Golf 3 VR6 ZR POLO RTS Ort: Stockholm
Sön 19 dec 2010 10:51 Svara med citat
Håller med dubbelmasse svänghjulet bör bytas.

http://www.racimax.com/
VW/WIR LIBEN DAS AUTOS
VW/Audi tekniker på heltid.
benka
Ons 22 dec 2010 9:54 Svara med citat
Ok,tack för rådet om svänghjulet.Får nog vänta litet med att åtgärda det för att jag är arbetslös för tillfället. Tack i allafall !
Knubben
Golf 5 1.6FSI Sportline Ort: Hudiksvall
Fre 01 apr 2011 7:22 Svara med citat
Har exakt samma missljud på min golf.. Har du fixat det? Vad var det som orsakade missljudet?
Sam
Fre 01 apr 2011 14:57 Svara med citat
Knubben skrev:
Har exakt samma missljud på min golf.. Har du fixat det? Vad var det som orsakade missljudet?

Vågar jag säga dåligt handhavande?

<3 BUB !!
Knubben
Golf 5 1.6FSI Sportline Ort: Hudiksvall
Fre 01 apr 2011 16:59 Svara med citat
Sam skrev:
Vågar jag säga dåligt handhavande?

Möjligtvis från föregående ägare, har nyligen köpt den beg. från Bilmetro. Har fått ny koppling, urtrampningslager, spännare till geratorremmen och växellådsoljan bytt för den var dålig men ljudet kvarstår. Dom sa även att jag inte har något dubbelmassesvänghjul på min bil så det är inte de som är felet. Märkte idag när jag åkte på tomgång så hörs även de där ljudet men försvinner när man trycker ner kopplingen..
Sam
Fre 01 apr 2011 17:16 Svara med citat
Okej, någonting i växellådan isf, svårt att säga då, måste kluva lådan, förmodlingen ett lager.

Inte så haj på växllådan isig, någon annan som kan bolla me mig?

<3 BUB !!
pinnen666
Golf 4 gti -99 Ort: Jönköping
Ons 06 apr 2011 21:15 Svara med citat
Tycker det låter skumt att det inte är dubbelmassesvänghjul på din bil Knubben, jag har aldrig sett en modernare motor som inte har det... och nu talar jag givetvis vw/audi, MEN jag har inte ETKAN framför mig då jag sitter hemma så jag kan inte dubbelkolla om det finns en sådan kombination.. Men kvittret skulle kunna bero på svänghjulet som är dåligt precis som sam påpekat, kan oxå vara ett lager i ingående axeln på lådan eller något annat...