Forum - Golf 5 (04-08) - Rassel från kamkedjan vid start golf 1,6 fsi felkod 16396

traindriver
Golf 5 1.6 fsi Ort: Borås
Tor 24 mar 2011 21:47 Svara med citat
Hej !
är det någon som vet vad det är för fel:

16396 - Bank 1: Camshaft A (Intake): Advance Setpoint not Reached (Over-Retarded)
P0012 - 008 - Implausible Signal - MIL ON
rasslar lite vid start men tystnar så fort det blir oljetryck. detta sker inte varje gång utan det kommer och går.
Skall man prova att byta kamaxelgivare eller vevaxelgivare innan man ger sig på kedjespännaren.
till sist vet någon var man kan få tag i en verkstadshandbok som behandlar en fsi 1,6 motor
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm
Fre 25 mar 2011 1:44 Svara med citat
Kedjespännare, även sträckt kedja,

Går bilen ojämnt på något vis?

Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG

BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion

<3 BUB !!
traindriver
Fre 25 mar 2011 9:13 Svara med citat
Nej, den går rätt så tyst i motorn inget rassel , bara vid start.
motorn går jämt och fint.
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Fre 25 mar 2011 11:37 Svara med citat
Vanlig fel på dessa är liksom på Tsi motorerna, eftersom denna kedja är i samma utförande, är att den slits ut av uttjänt motorolja pga. av förlängt bytesintervall/longlifeservice, vilket reulterar i att den kuggar över, när den gör det är kedjan definitivt slutkörd

vanligvis uppstå denna överkuggning om motorn dras baklänges eller vid start

när den gör det är kedjan defintivt slutkörd

rephandbok finns hos biltema

specialverktyg behövs, bla klampen att låsa kammarna med och indikatorklocka för 1:a cylindern

jag hade ine några sådana problem med min förra bil 1,6 Fsi från 04:a trots körda >10.000 mil, men ny olja+filter vart 1500mil

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
traindriver
Fre 25 mar 2011 11:53 Svara med citat
Men om den kuggar över så borde väl den gå väldigt illa eller hur? eller göra mos av ventilerna. Vet du om rephandboken behandlar fsi motorn
a128
Fre 25 mar 2011 12:07 Svara med citat
Ja rep-hanboken behandlar 1,6Fsi och 1,4 Fsi

jag är ej säker på hur motorn beter sig om den kuggar

men min nuvarande Tsi skulle jag kolla upp hur det stog till med kedjan, tog bort kamaxelgivaren och drog motorn baklänges, den kuggade uppskattningvis 2 hack, försökte starta motorn=kompen borta, bilen har varit körskolebil då gått ca 11.500mil som servats vart 3000mil, fick repareras för över 20.000:- men maskinskadeförsäkringen fick jag betala 7000:-
just för att kedjan var utsliten, kedjesträckaren i yttersta läget enligt den bilverkstad som fixade det

longlifeservice är en säker inkomstkälla för bilverkstäderna, låt oss säga att bilen körs i 12 år och sedan trubbel som kostar lika mycket som bilen är värd eller rent av mera, stroke är en säker död för många människor, men för motorer är det oljekanaler som slagga igen och orsaken till att bilen måste skrotas och djupa/fula hack i plånkan
precis lagom när alla försäkringar och garanti har gått ut

en välservad/välskött bil är en bil som rullar många sköna/problemfria mil är en mardröm för bilverkstäderna men tillfröjd för egna ekonomin och plånkan

Longlifekonceptet är ett säkert kort för en för tidigarelagd död för en sådan kvalitetbil som en VW utgör för att kunna sälja och få ut nya bilar på marknaden

men var det gäller givaren kan man ju byta ut den för att se om det är den
traindriver
Fre 25 mar 2011 12:30 Svara med citat
Jag ser en del varningar för longlife service kan det verkligen vara så farligt! syrrans atos läckte olja,det visade sig vara oljefiltret som rostat sönder. Så det bytet hade inte skett igår om man säger så. bilen går kanon. Sedan ger jag inte så mycket för dagens service, byta olja är nog ok. Men titta på resten av punkterna som skall göras. det är nog mest för att göra verkstaden glad. Är du lite händig så gör du det bättre själv.

Men hur kontrollerar jag kedjan ser inget när jag tar bort kamaxelgivaren. varför skulle den kugga över just då?
a128
Fre 25 mar 2011 12:40 Svara med citat
Du kan kolla kedjan genom att titta i hålet där nämda givare har sitter, samtidigt men försiktig som man observera hur det rör sig i hålet samtidig som man drar vevaxel fram å baklänges där det då ska röra sig samtidigt utan spel, men är kedjan dålig och den skulle kugga ska man ej försöka starta motorn,

kedjan med just alla dessa länkar är den detalj i motorn där slitage märks tydligast, tunn olja 0w-30 5w-30 kan vara en bidragande orsak till ornormalt slitage

om bilen har kamrem så märks inte detta ornormala slitage på samma sätt,
men han man en typ "Suzuki swift" köp hos närmaste seveneleven så är man kanske inte lika benägen att serva/sköta bilen än om det vore en merca

själv kör jag med en 0W-40 olja från aral
traindriver
Fre 25 mar 2011 13:15 Svara med citat
Det kanske är bäst att lämna in den för kontroll. Men det tar emot. Vi är lite snåla i knallebygden men det kan ju bli dyrt att vara dumsnål. Det kanske är någon annan som har det perfekta tipset.
tobbe80
Golf 2 1,8 GL -92 Ort: Lindesberg
Fre 25 mar 2011 16:43 Svara med citat
åtgärdat bil senast i dag med samma fel Smile startades för 1 timme sedan ;P

.....privat liv.....
traindriver
Fre 25 mar 2011 23:40 Svara med citat
Vadå åtgärdat, vad gjorde du? Confused Boo hoo!
tobbe80
Lör 26 mar 2011 8:44 Svara med citat
Riva ner skiten och byta kjedja och släpor samt sträckare. mellanåt kanske 1-2 bilar i veckan, ofta beror det på longlifeolja eller att kund överstigit serviceintervallen, räcker med 100-200 mil för oljan ska anses som förbrukad och då koksar igen sträckaren som medför att den hoppar eller kuggar över och ras som följd, eller sackar bara sträckaren och kjedjan sträcks. kan fortsätta åka longlife men byt olja en gång mellan intervallen, runt 1200-15000mil..förbrukad olja blir som samt mer mottaglig för koksa

.....privat liv.....
traindriver
Lör 26 mar 2011 9:02 Svara med citat
Vet du vad det kostar att laga. kan man kontrollera kedjan på något praktiskt sätt. jag ser inget genom kamaxelgivaren hål när jag tar bort den.
tobbe80
Lör 26 mar 2011 9:09 Svara med citat
Har inga prisuppgifter, men kolla med ditt försäkringsbolag om du kan få genom det på maskinskada, flertal kunder vi har får oftast igenom det på maskinskada eller annan garanti, skulle åka bort till toveks med den direkt så du inte åker på ras,ställa den i akutkö för felsökning, räkna med vara av med bilen par dagar. tips bara, felsökning kostar men du får reda påfelorsak utan själv behöva stå och pilla med det och ev göra det värre

.....privat liv.....
traindriver
Lör 26 mar 2011 9:14 Svara med citat
Ja jag får väl göra det. Tack för era svar ni som engagerat er.
traindriver
Lör 26 mar 2011 9:17 Svara med citat
En sak till det har varit så här i tre år utan att bli värre.
men det är först nu som motorfeleslampan tändes
tobbe80
Lör 26 mar 2011 9:21 Svara med citat
Upplevde du rassel vid start redan för 3 år sen ????? utan lämnat in och kontrollerat det ? hur som ska du så fall lämna in och kontrollera som jag sa och hoppars på det bästa

.....privat liv.....
traindriver
Lör 26 mar 2011 9:28 Svara med citat
Nja det är inte riktigt så jag var på Toveks i Borås och då sa dom att det kan vara så innan oljetrycket går upp och så länge det inte rasslar när trycket är uppe så är det ingen fara. Men det är klart nu har garantin gått ut så nu är det nog ett annat svar. Anledningen till att jag tar tag i det nu är felkod 16396.
bildock
Golf 5 04 fsi+Golf5 1,6 08 Ort: Norrköping
Lör 26 mar 2011 13:17 Svara med citat
Har också en Golf FSI, intressant läsning det här, frånsett trådskaparens inledande fråga med felkoder så har jag också rassel vid start.

Men man måste skilja på rassel och rassel, mitt låter endast på sommaren vid hög värme och då förmodar jag med säkerhet att det är då oljan är driftsvarm och tunn och innan trycket gått upp. Därefter hörs ingenting vid gång av motorn, det är det jag menar att man måste skilja på de olika ljuden, för ett rassel-ljud då motorn går skulle jag tro låter på ett helt annat sätt än vid starten innan trycket kommit upp.

Jag har visserligen longlifeolja men har inte utnyttjat den längre bytesintervallen och vid nästa byte går jag upp i viskositet på oljan till 5-40 i tron om att minska detta ventilrassel vid start
mvh Uffe/bildock
a128
Sön 27 mar 2011 11:24 Svara med citat
En frisk kedja kan rassla om det inte kommer tillräcklig med olja till spännaren, medans en sliten/töjd kedja kan förbli tyst om kedjespännaren fungerar som den ska

troligen är bilen typgodkänd med en 5w-30 olja, allt i jakten på bränsledropparna vid typning,

likaså växellådan som troligen är fylld med en SAE 75W olja (samma tjocklek som en SAE 10 W motor-olja) kan bli i det tunnaste i laget vid lite hård körning/släpvagn, jag har bytt den mot en SAE 75W-90 delsyntet
( http://biltema.se/sv/Sok1/?quicksearchquery=36986 )

man bör ej har en olja tunnare än xxW-40 för motorn
bildock
Golf 5 04 fsi+Golf5 1,6 08 Ort: Norrköping
Sön 27 mar 2011 13:20 Svara med citat
Tackar tackar för ett kompletterande svar, ja där man att tankegångarna om en 5-40 olja inte var helt fel, har kört på det nu i flera år med med min 1.6 -99:a och det har varit alldeles kalas
mvh Uffe/bildock
traindriver
Sön 27 mar 2011 20:09 Svara med citat
Är det någon som vill veta hur motorn 1.6 fsi är uppbyggd eller hur man skall uttrycka sig kan man läsa lite på denna länk
www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_296_d1.pdf
Det verkar vara en komplicerad motor tacka vet jag gamla volvo motorer.
a128
Sön 27 mar 2011 20:44 Svara med citat
Huanamej för gamla volvospisar kräver underhåll och sevice och drar en liter milen endast för flåtiga hemmameckare Crying or Very sad

på Fsi och Tsi olja+oljefilter vart 1500mil efter ca 6000-10.000mil evt. tändstift och luftfilter och bränslefilter,underhållsfri kamdrivning( nåja om man skippar longlife ), motorn bara går och går, det enda underhåll som behövs, lite planlagd mek bara sedan är det slips kostym och finåk som gäller Dancing

här är efterföljaren till Fsi:
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_359.pdf

Smile
traindriver
Mån 18 apr 2011 20:41 Svara med citat
Tänkte avsluta tråden. Med att berätta att felet är fixat. det var mycket riktigt kedjan som blivit för lång. Därför stämde inte kamtiderna och motorfelslampan tändes. Bytte kedja, spännare och glidbanor. Efter att ett timingverktyg för att låsa kammarna införskaffats från England, finns säkert i Sverige också. Tack till alla som gav kvalificerade svar.
En sista varning. Var väldigt försiktiga när ni kollar kedjeslitaget genom kamaxelgivar hålet, den kuggar över superlätt när motorn dras baklänges.
a128
Mån 18 apr 2011 21:00 Svara med citat
Lite frågor bara:

behövde man demontera någon av kamkuggarna för att få av den gamla kedjan resp få på den nya kedjan ?

hur mycket hade bilen gått ?

serviceintervall tex. när ni köpte bilen ?

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
traindriver
Mån 18 apr 2011 22:12 Svara med citat
Ja. en av kamkuggarna måste bort. Den har ju variabla kamtider så den ena har något som liknar en klump. Den är vänstergängad på 1.6 fsi. Denna bil är den ända som jag haft som har en full service bok. Dock servad med långlife så rådet att inte göra detta låter som ett gott råd. 14000 mil har bilen gått. Det tog ca 8 tim för mej att byta så timmpengen var god. Verkstaden vill ha mellan 15-20.000 kr
Delar plus verktyg kostade ca 3000:-
a128
Mån 18 apr 2011 22:20 Svara med citat
Här är specifikationen och kostnader för min Golf Tsi
efter att dragit motorn baklänges:
http://user.tninet.se/~lrw705w/diverse/W191612.pdf

samma kamdrivning som Fsi