Forum - Golf 4 (98-04) - Golf iv gti laddar dåligt

matte-
Golf 4 Gti Ort: Skövde
Lör 07 maj 2011 11:33 Svara med citat
Hej. Jag har en Golf iv gti -99. Jag tycker den laddar dåligt.

Jag har haft den ett tag, och jag har tyckt att jag aldrig har fått den där "turboskjusen" utan varit mer jämnare gång hela vägen. Jag har aldrig kört någon gti innan så trodde det skulle vara så!?

Men så bestämmde jag mig för att chippa den hos autotech, dom slängde i ett steg 1 chip. Efter dom provkörde den med chippet så sa dom att den inte laddar som den ska.
Jag skulle byta dumpventil(kan läcka) och magnetventilen(n75), har dock inte hunnit göra det ännu.
Om det inte var dumpen eller magnetventilen, så skulle man isfåfall trycktesta om det är någon slang som läcker.
Det enda jag har märkt av efter chippningen är att det har blivit lite bättre bottenvrid på tex 5 växel.

Jag har också varit inne på att byta lmm. Provade att koppla ur och köra, blev knappt märkbart, liite sämre tomgång och bluddrade pyttelite om man trampade plattan i bott vid "torrgas".
Hur skall skillnaden vara, med och utan lmm?

Vart ska börja, kolla felkoder? Har ingen varninglampa eller liknande vid hastighetsmätaren.

Ska jag byta dumpventil och magnetventil? Eller testa en annan lmm.

Vad ligger en original dumpventil och magnetventil (n75) i pris hos en vag återförsäljare?

Blev visst lite mycket text och lite grötigt, vore bussigt om någon kunde hjälpa till.

/Mathias
matte-
Lör 07 maj 2011 14:10 Svara med citat
Jag har provat att felsöka lite.

Provade en ny lmm, ingen direkt skillnad.
När bilen står på tomgång med kontakten utdragen och sedan kopplar in lmm kontakten så dör inte bilen.
Det gjorde det på den gammla lmm, ska den dö när man kopplar in den?

Provade även att dra ur kontakten ur magnetventilen, ingen skillnad heller.
Kan det vara magnetventilen som är dålig?
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm
Lör 07 maj 2011 18:43 Svara med citat
Kan vara att din turbo är slut?, hur långt har bilen gått?

Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG

BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion

<3 BUB !!
matte-
Lör 07 maj 2011 19:04 Svara med citat
Tveksam till det. Bilen har rullat ungefär 11000 mil.
Edge
Golf 4 R32 -03 Kompressor Ort: Tanum
Sön 08 maj 2011 1:53 Svara med citat
Hmm... lättaste är väl om du känner någon som har en gti som fungerar så som din "borde" och lånda dessa delar du funderar på kan fela av denne, då vet du ju istället för att behöva köpa en massa.

Jag hade steg 3 chip i min och hade 0.8-0.9bars tryck i min.
Märkte stor skillnad efter min chippning.
Laddtrycksmätare är inte fel heller, så kan du ju hålla koll på hur mycket den laddar och om det fladdrar eller sjunker, det kan ju också ge lite indikation om hur det går.

Alternativt, kolla lagabasen.se efter dessa delar då beggade testade saker kanske kan vara en billigare lösning.
matte-
Sön 08 maj 2011 10:39 Svara med citat
Har tyvär ingen som har en gti eller liknande.

Har lite funderingar kring att skaffa laddtrycksmätare.

Jag tror bilen går på grundladd hela tiden, eftersom jag inte märker någon skillnad när jag kopplar ut magnetventilen. Och efter vad jag har läst så ska bilen också gå på grundladd när man kopplar ur den, stämmer det?
Vad ligger grundladdet på en gti?
Edge
Mån 09 maj 2011 8:46 Svara med citat
Det låter lite vettigt.. Original laddar den 0.3-0.4 vill jag minnas...
Om magnetventilen är trasig, skall den väl inte ens ladda det, då den går in i något säkerhetsprogram.
Men då borde den väl klippa lite och "hosta" vid tynge belastning?
matte-
Mån 09 maj 2011 16:59 Svara med citat
Har beställt ny magnetventil och dumpventil också.
Skall testa och byta detta och seda se hur det blir.
matte-
Tis 10 maj 2011 20:29 Svara med citat
Har kört felkodsläsare på bilen. Fick 3 felkoder.
Lmm var dålig.
Magnetventilen (n75) dålig.

Kamaxelgivare gav utslag.
Koden: Camshaft Position (hall) Sensor (G40).

Vad gör kamaxelgivaren? Vad kännertecknar i bilens gång att den är dålig?
pinnen666
Golf 4 gti -99 Ort: Jönköping
Tis 10 maj 2011 21:04 Svara med citat
Felkoderna finns där pga att du har dragit ut kontakten till dessa delar, dessa fel lagras i minnet och måste raderas, sen får du köra med bilen ett tag och se om något kommer tillbaka, du vet inte om det var statiska fel eller sporadiska? det hjälper mycket om det är statiskt för då har du felet inringat ganska bra.

om n75 är dålig så går bilen på grundladd eftersom det är helt mekaniskt styrt via wastegaten. Så om du upplever att det inte blir nån turbokick så kan felet ligga där.... men om din dump är trasig och är öppen så blir det samma symptom, men det borde den sätta felkod på, är ganska lätt annars att kolla genom att lossa den och inspektera, du ska inte kunna blåsa/ suga i den lilla slanganslutningen, du kan även se skador på kolven

kamaxelgivaren kan säkert klippa ner bilen till grundladd för säkerhetskull, den känner av så att kamaxeln snurrar i rätt takt med vevaxeln, skulle t.ex kamkedjan vara för töjd så sätts denna felkod, om kuggremmen har hoppat så sätter den denna felkod och då borde den stänga av laddtrycket för att skydda motorn för allvarliga motorskador rimligtvis, om det är så vill jag inte lova men skulle tippa på det

kolla även så ditt bromsljus fungerar kan oxå påverka men troligtvis är det nåt med kamaxel lägesgivaren eller nåt runt omkring den, är kamremmen bytt?
matte-
Tis 10 maj 2011 21:29 Svara med citat
Tack för ett bra svar.

Jag ska prova att byta n75 ventilen imorgon och seda se hur motorn reagerar.

Jag fick även denna infon om felkoden för kamaxelgivare. "Static - Open/Short circuit to positive"
Då är felet statikst? Och jag fattar som det är någon kortslutning? Kamrem och vattenpump bytt för 4000 mil sedan.
pinnen666
Tis 10 maj 2011 22:33 Svara med citat
Ska försöka ge ett vettigt svar, när felet är statiskt (konstant fel), med den felkoden som du skriver så betyder det att det är ett el fel på givaren, med andra ord så står antagligen kamaxlarna rätt till förhållande vevaxel, varför felet står där kan jag bara gissa på, men kolla så kontakten sitter i och att stiften i den inte är gröna av oxid,känn även på kablarna som går in i kontakten så att dom inte har gått av, alternativt försök hitta en annan hallgivare att testa med om du springer på någon som kan tänka sig låna ut den lite snabbt, du kan oxå kolla över dina säkringar i bilen så dom är hela.

men jag har tyvärr ingen bra bild att visa dig var den sitter men den sitter väl och mäter på insugskammen på samma sida som kuggremmen sitter? här får gärna någon annan med vetskap flika in om jag har fel Smile . Har aldrig bytt någon på dessa tvärställda 1.8t men på rakställda sitter den där i framkant som ett litet lock med 3 stycken bultar med 10 skalle, under locket sitter det en plåt fastbultad i insugskammens ände, den bulten behöver du inte röra!

Funktionen på en sådan givare är ganska enkel, det går 3 kablar in i den och det är ständig + på ca 5V och jord sen har du även en signal ut som går in i styrboxen och känner av varje varv kamaxeln snurrar, när denna är ur funktion så kan flera lustiga fenomen uppstå

PÅ vissa bilar så dör motorn när den signalen dör, på din skulle jag tro att bilen blir svårstartad men att den ändå kommer att fungera så det är därför du inte märkt av felet så allvarligt då den känner att bilen fungerar korrekt genom lambdavärden och andra signaler och låter den gå ganska normalt.

Men testa du att byta magnetventilen och känn även på kablarna till den så att ingen har lossnat pga. oxid, annars så är det nog närmast att det är kamaxelpositionsgivaren som kan strula till det.

Lycka till matte
matte-
Ons 11 maj 2011 16:19 Svara med citat
Testade en ny magnetventil idag, ingen skillnad. Har beställt en kamaxelgivare, hallgivare eller vad man kallar det.
Får den på fredag, och hoppas att det är det som är problemet, annars vet jag inte vad jag skall göra.

Men om den påverkar trycket i motorn, är förmodligen din (pinnen666) teori att motorn har gått in i "safe mode". För att inte skada motordelar osv, därav går den bara på grundladd.

Återkommer med resultat.
matte-
Fre 13 maj 2011 18:03 Svara med citat
Jag böt hallgivaren idag, ny går bilen som en klocka. Tack för all hjälp och speciellt tack till pinnen666 för väldigt bra svar.
pinnen666
Fre 13 maj 2011 18:38 Svara med citat
Det lät ju mycket trevligt, ha en härlig helg nu Wink
Edge
Lör 14 maj 2011 12:47 Svara med citat
Kalas! Då får du ha en bra helg med mycket körande nu! Wink
One
Golf 4 GTI-98 Ort: Boxholm
Fre 27 maj 2011 11:01 Svara med citat
Hej.
Lånar tråden då jag tror min fråga berör lite av samma ämne.
Jag upplever ett missljud när jag trycker gasen i botten, det låter nästan som att någonting läcker. Svårt att förklara. Jag tycker ändå att bilen "drar" som den ska men funderar på vad ljudet kan vara? Har upplevt ljudet under någon månad. Någon som har någon idé?
matte-
Fre 27 maj 2011 15:20 Svara med citat
Vad menar du med missljud?
Är det på vissa varvtal höga, låga?
Hur låter ljudet ungefär, (om du kan beskriva)
polomannen
Moderator Donator 25 Golf 3 VR6 ZR POLO RTS Ort: Stockholm
Lör 28 maj 2011 19:33 Svara med citat
One skrev:
Hej.
Lånar tråden då jag tror min fråga berör lite av samma ämne.
Jag upplever ett missljud när jag trycker gasen i botten, det låter nästan som att någonting läcker. Svårt att förklara. Jag tycker ändå att bilen "drar" som den ska men funderar på vad ljudet kan vara? Har upplevt ljudet under någon månad. Någon som har någon idé?

På din beskrivning låter det som Dumpventilen.

http://www.racimax.com/
VW/WIR LIBEN DAS AUTOS
VW/Audi tekniker på heltid.
One
Golf 4 GTI-98 Ort: Boxholm
Mån 30 maj 2011 10:09 Svara med citat
polomannen skrev:
På din beskrivning låter det som Dumpventilen.

Jag har jättesvårt att beskriva hur det låter men det låter nästan som avgasläckage långt fram nånstans, det är bara när jag trycker på rejält som jag hör det.

Om det är dumpventilen, märker man det på något annat sätt? Vad är kostnaden för en dumpventil? Bökig att byta själv?
matte-
Ons 01 jun 2011 20:28 Svara med citat
One skrev:
Jag har jättesvårt att beskriva hur det låter men det låter nästan som avgasläckage långt fram nånstans, det är bara när jag trycker på rejält som jag hör det.

Om det är dumpventilen, märker man det på något annat sätt? Vad är kostnaden för en dumpventil? Bökig att byta själv?
'

Bilen kan ladda dåligt, släppa ut laddtryck genom dumpen, om den är kass.
Dumpen är väldigt lätt att byta själv, jag betalde ca 350kr för min på en VAG verkstad.
nelik
Donator 50 Golf 4 GTI Turbo -00 Ort: Falun
Ons 01 jun 2011 21:45 Svara med citat
One skrev:

Om bilen är oskruvad sitter den fast med ihopnypta engångsklämmor. Skaffa nya och nyp av och släng de som sitter där. När du har dumpen lös tryck upp/in kolven med fingret eller lämpligt "verktyg", sätt sedan fingret för vacumnippeln och släpp kolven. Nu ska kolven åka tillbaka några mm max. Om du nu släpper fingret från vacumnippeln ska kolven åka tillbaka till ursprungsläge med ett shwong!

Testade det på min nya Forge och den ville inte i början, tydligen var det så mycket grease i så den fastna uppe men lite motion gjorde susen.

"Bättre fråga och vara dum i någon sekund än att vara dum resten av livet."