Galffen
Golf 5 1,6 Ort: Stockholm |
| Tis 16 aug 2011 17:09 |
|
Detta bekymmer började smått för drygt en månad sedan. Bilen har rullat (6800)mil och körts lugnt.
När man ska starta bilen och trycka ned kopplingen så låter det som ett knarrande ljud, ungefär som en gänga till en dörr som behöver smörjas. Åkte in till vw(Kungens Kurva) och försökte få fram en diagnos om vad detta skulle kunna vara.
Svaret jag fick var dock över mina förväntningar.
Bilen har antigen fel på slavcylinder, kopplingsgaffeln eller uttrampningslagret och att en demontering av växellådan var nödvändig för att kunna faställa något av detta.
Jag menar, detta verkar ju helt värdelöst, en bil som gått dryga 7000 mil och växellåda som behöver demontaras.
Jag har iofs försökt att luska fram själv om vad det kan vara för fuffens med kopplingen men hittar ingenting konstigt förutm upprepande ljudet. Dock så avtar detta ljud när bilen blivit varm eller körts i dryga havltimmen.
Om slavcylindern skulle vara paj så skulle man väl känna av ett tryck i pedalen men framför allt att det läcker vätska? Detta händer ej.
Kopplingsgaffeln trycker väl in som en platta mot uttrampningslagret och vad jag tror är att den trycks in lite snett och att ett knarrande ljud uppstår?
Uttrampningslagret ska väl låta som ett gnisslande/knarrande/tickandt ljud. Detta händer ej heller?
Hoppas ni har några smarta alternativa lösningar?
|
|
bildock
Golf 5 04 fsi+Golf5 1,6 08 Ort: Norrköping |
| Tis 16 aug 2011 23:10 |
|
Hejsan
det här är inget konkret svar på din fråga ang.Golf V men jag vill ändå förklara en sak till dig.
Jag hade ungefär samma oljud när kopplingpedalen trampades ned på min hobbybil av annat tyskt känt märke, jag fick också olika svar hos verkstaden.
Jag antog att det måste vara smörjtorrt vid några rörliga delar så jag tittade på en sprängskiss och kunde se att vid borttagande av slavcylindern så kom jag åt splinsen vid kopplingslamellen och kopplingsgaffelns lagring, så jag syftade på en höft med en sprayburk med förlängd böjd slang med lithiumfett var dessa punkter låg utan att få någon smörjning på lamellen, på den bilen en ganska enkel operation och tro mig eller ej men tyst blev det.
Jag beskrev mitt ingrepp i dess märkesforum och fler ägare till märket har hört av sig och tackat för tipset så problemet var känt hos fler, och verkstaden bara nickade och log mot mig, troligen för litet jobb att tjäna pengar på,
Parallellen till din bil är ju ganska lika men jag vet inte hur detta förfarande skulle gå att utföra på Golfen, men jag är inte förvånad om det skulle kunna vara ett liknande problem som med min bil.
För att komma åt kanske en demontering måste göras, hoppas att du fått en vinkling av din fråga, det kan ju vara något liknande som jag hade
mvh Uffe/bildock
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|