Forum - Golf 3 (92-99) - Hög CO-halt på VW golf-95 1,8 gl

jsoderholm
Golf 3 VW Golf cl 1,8-95 Ort: Sollentuna
Mån 23 maj 2011 19:21 Svara med citat
Hej,

Jag var på bilprovningen här om dagen och fick nedslag på följande,
1. CO-halt förhöjd tomgång, för hög
2. HC-halt tomgång, för hög

Dessa miljökontrollvärden hade jag enligt protokollet(gränsvärde inom parates)
CO 0,2 (0,5)
CO 2500 0,6 (0,3)
HC 109 (100)
LAMBDA 1,00 (0,97-1,03)

Vad tro ni det kan vara,hur åtgärdar man det bäst?
Tacksam för svar!
Mvh/
Johan
Kaptenen
VW Jetta 1,8 Ort: Göteborg
Mån 23 maj 2011 21:44 Svara med citat
Detta är en klassiker bland gamla golfar. Antingen gör du som så att du söker igenom forumet och försöker luska ut vad det kan vara eller så åker du till en verkstad där de gör en fordons-diagnos för några hundralappar.
anton_mjor
Bora 1.6 -99 Ort: Katrineholm
Mån 23 maj 2011 21:45 Svara med citat
Fräsh olja, oljefilter och luftfilter?
jsoderholm
Golf 3 VW Golf cl 1,8-95 Ort: Sollentuna
Mån 23 maj 2011 22:17 Svara med citat
Tack för era svar,

Servicen är gjord April-11 då olja och filter bytes.

Till saken hör också att bilen låter som en traktor på höga motorvarv...
Kan det höra ihop med den höga CO-halten eller ska det ses som ett separat problem?

Confused
Kaptenen
VW Jetta 1,8 Ort: Göteborg
Mån 23 maj 2011 22:31 Svara med citat
jsoderholm skrev:
Tack för era svar,

Servicen är gjord April-11 då olja och filter bytes.

Till saken hör också att bilen låter som en traktor på höga motorvarv...
Kan det höra ihop med den höga CO-halten eller ska det ses som ett separat problem?

Confused


Det kan vara en orsak ja. Läcker det nånstans i avgassystemet så blir det ibland inte rätt förbränning utav avgaserna vilket kan ge felaktiga resultat.
anton_mjor
Bora 1.6 -99 Ort: Katrineholm
Mån 23 maj 2011 23:55 Svara med citat
Co-halten har att göra med förbränningen i motorn. Är stiften ok och går tempen upp helt?

HC-halten kan antingen bero på dålig förbränning eller kass katt, jag gissar på det första eftersom du säger att den går kasst Smile
Pkmc
Golf 3 1.6-94 Ort: Örebro
Tis 24 maj 2011 9:32 Svara med citat
Kör du bilen ofta i kortare sträckor? Om ja, så kan det bero mycket sotig i motorn. Kör ut och varva ut den. Sen kan du lyssna om motorn går bättre.

I stort sett stöder jag i teroisk tanke som anton_major och kaptenen
jsoderholm
Golf 3 VW Golf cl 1,8-95 Ort: Sollentuna
Tis 24 maj 2011 9:49 Svara med citat
Pkmc,

Japp,Jag kör väldigt mkt korta sträckor i veckorna(morgon och kväll till och från infartsparkeringen)
och lite längre på helgerna....
Bilen går väldigt bra i övrigt om inte än så låter den som sagt som en traktor när man kör i 90-100km/h.
(välservrad genom åren med typ oljebyten va 500mil tex)

Men visst upplevs bilen ibland som trött när man trycker plattan i botten....(bilen har gått c:a 27500 mil)

Jag får ge min bilmeck baxläxa höra med han om han verkligen bytt olje/luftfilter,tändstift och sen får han gå igenom avgassystemet ordentligt.
Börja med detta och sen gå vidare med lambdasonden eller katten,

Vad tror ni som är proffs?
Mvh/
J
Wink
anton_mjor
Bora 1.6 -99 Ort: Katrineholm
Tis 24 maj 2011 14:00 Svara med citat
Varva ur bilen lite, dra ut på en snabb sträcka och gasa tills den slutar bete sig traktoraktigt Wink