Forum - Golf 5 (04-08) - Golf FSI 1.6 med 6växlar

bildock
Golf 5 04 fsi+Golf5 1,6 08 Ort: Norrköping
Tis 17 maj 2011 23:05 Svara med citat
För att hålla ner motorvarvet, vid hur pass låg fart kan man köra med 6:e växeln utan att skador inträffar, har provat lite och den hugger inte ens vid 60 km/tim, men om det är lämpligt ja den frågan vill jag få belyst om någon vet brytpunkten mellan 5:e och 6:e växeln, frågan gäller ren ekonomikörning inga högfartsresultat

mvh Uffe/bildock
pinnen666
Golf 4 gti -99 Ort: Jönköping
Tis 24 maj 2011 11:06 Svara med citat
Svårt att säga då belastningen ändras med vägens sträckning, är det nerför så är belastningen väldigt låg samtidigt är det kanske bättre att ligga på 5 och motorbromsa medans vid uppförslut kanske4:an är effektivast och belastar motorn minst, det är ju inte bara låga varv som gör att en bil går billigt, men om man leker med tanken att vägen är vågrät och du inte behöver röra gaspedalen märkbart och motorn går ryckfritt runt 1500varv så borde bilen gå ganska billigt.

Men jag tror skillnaden är mycket marginell vid sådan körning även om du kör på 5:an eller t.om 4:an. Det bästa sättet att få ut mycket av eco-driving är att planera körningen och lyfta blicken innan man kommer fram till hindren, men det vet du säkert Smile

Hade jag kört din bil så hade jag gasat upp ganska fort till begärd hastighet och sen hållt så jämn gas som möjligt och försökt använda motorbroms så mycket det bara går, då går bilarna billigt.
bildock
Golf 5 04 fsi+Golf5 1,6 08 Ort: Norrköping
Tis 24 maj 2011 15:27 Svara med citat
Tackar för ditt intressanta svar, egentligen så visste jag nog allt du beskrev men jag trodde nog att försöker man hålla ett så lågt motorvarv som möjligt skulle bensinförbrukningen vara den minsta möjliga vilket kanske inte alltid är fallet, jag kör nog med ett varvtal där jag känner motorn arbetar lätt och väl på varje växel.
mvh Uffe/bildock