Forum - Golf 3 (92-99) - Dör när jag gasar

Organismen
Golf 3 1,8 -93 // Vr6 -92 Ort: Oskarshamn
Fre 29 apr 2011 16:07 Svara med citat
Hejsan

Har fått lite problem med min bil nu i veckan när jag var iväg på en liten färd. Efter varje sträcka jag körde och tog ett stopp så kom jag upp i lägre och lägre hastiget, till slut kom jag inte upp i över 50 km/h så parkera den och väljer att bogsera hem istället. Han går som han ska på tomgång men så fort jag kommer över 1200-1600 varv så vill han inte mer och vid mer gaspådrag så vill han dö. Har kollat runt men kan inte se nånting som saknas eller är trasigt. Tacksam ifall nån har varit med om liknande eller har en aning om vad felet kan vara.

Tack på förhand
Alexander
darkien
Ingen VW Ort: Stockholm
Fre 29 apr 2011 19:05 Svara med citat
Ta startgas o spraya runt insug o v o se om du har läckage runt förgasarfoten eller liknande

Galen Hobbymeckare med dyslexi Wink
radox
Golf 3 1.8 GL -96 Ort: Hammarö
Fre 29 apr 2011 19:43 Svara med citat
Tycker det låter som den inte får soppa helt enkelt vanligt att de går utan påfrestning och lågt varv men så fort man gasar saknas kraften efter som inte soppan räcker till. Så kolla så bensin kommer fram ordentligt först till motorn kan vara tätt filter eller hål i ledning eventuellt klämmor som lossnat.
Organismen
Golf 3 1,8 -93 // Vr6 -92 Ort: Oskarshamn
Fre 29 apr 2011 23:56 Svara med citat
darkien skrev:
Ta startgas o spraya runt insug o v o se om du har läckage runt förgasarfoten eller liknande
Förgasarfoten bytte ja i vintras för den hade spruckit som det vanligtvis gör, så rengjorde i förgasarn samtidigt så det tror inte att det är där skon klämmer Sad


Senast ändrad Lör 30 apr 2011 0:02, ändrad totalt 1 gång
Organismen
Golf 3 1,8 -93 // Vr6 -92 Ort: Oskarshamn
Lör 30 apr 2011 0:01 Svara med citat
radox skrev:
Tycker det låter som den inte får soppa helt enkelt vanligt att de går utan påfrestning och lågt varv men så fort man gasar saknas kraften efter som inte soppan räcker till. Så kolla så bensin kommer fram ordentligt först till motorn kan vara tätt filter eller hål i ledning eventuellt klämmor som lossnat.
Jag tippar med på att det är nått sånt tycker bara att det är lustigt det blev sämre och sämre så jag var rädd att han var på väg att skära. Men han går ju så fint på tomgång och startar lätt det är bara kraften som saknas hehe. Om det nu skulle vara filtret skulle inte det märkts av tidigare att han gick hackigt etc? Men hur som helst ska kolla filtret går ju rätt snabbt. Men ska försöka ta mig en titt nu i helgen när jag har tid. Tackar för snabba svar i alla fall om nån annan har nån annan åsikt tar jag gärna del av den Smile
Organismen
Golf 3 1,8 -93 // Vr6 -92 Ort: Oskarshamn
Mån 09 maj 2011 17:58 Svara med citat
Äntligen tagit mig tid att kolla vad som kan vara fel men kan inte lösa det Sad Bytt bränslefilter och kollat tändstiften och får fin gnista. Bensin kommer fram till förgasaren också. Men nu däremot så går bilen knappt igång. Den startar går ett par sekunder för att sen dö igen. Försöker jag starta den igen så står han bara och tuggar och är precis så att han ska starta. Tips på var jag kan felsöka härnäst?
wallin-golf 3
Golf 3 1,8-95 Ort: Ystad
Mån 09 maj 2011 19:30 Svara med citat
Hej!'jag har problem med min golf 3 95a den hackar som in i .& dör litte då o då när man kör går inte upp i varv vad kan det vara för problem tacksam för alla svar mvh wallin-golf 3
wallin-golf 3
Golf 3 1,8-95 Ort: Ystad
Mån 09 maj 2011 19:33 Svara med citat
Kan det vara täningen-tändspolen som e i sönder soppa bumpen eller något , den dör lite då o då vad kan det vara? tack på förhand
Organismen
Golf 3 1,8 -93 // Vr6 -92 Ort: Oskarshamn
Mån 09 maj 2011 19:41 Svara med citat
Varit ute och kollat lite på slangar etc...upptäckte ett hål i slangen från insug till bromsservon tog loss skiten och tejpade temporärt för att se ifall han skulle gå bättre, men nu vill inte bilen starta längre, den är ju så extremt nära men vill inte, spruta in lite startgas men det hjälper inte heller. Börjar få slut på ideer om var felet sitter!!!
Organismen
Golf 3 1,8 -93 // Vr6 -92 Ort: Oskarshamn
Mån 09 maj 2011 19:52 Svara med citat
wallin-golf 3 skrev:
Kan det vara täningen-tändspolen som e i sönder soppa bumpen eller något , den dör lite då o då vad kan det vara? tack på förhand


Saker du kan kolla som utan att åka och köpa nått först är ju Förgasarfoten ifall den är hel väldigt vanligt att den spricker. Felet du har låter precis som när min gick sönder! Kolla även slangen som jag nyss påpekade i mitt tidigare inlägg den kan påverka tomgång och gaspådrag också om jag inte har fel.
wallin-golf 3
Golf 3 1,8-95 Ort: Ystad
Mån 09 maj 2011 20:09 Svara med citat
Okej jag har bytat förgasarefot i går i dag begangnad förgasare men felet kvar står i nu vet inte vad jag ska kolla mer en det du skrev ska kolla det vad kan det annars vara ?mvh
Organismen
Golf 3 1,8 -93 // Vr6 -92 Ort: Oskarshamn
Mån 09 maj 2011 20:15 Svara med citat
Kolla så att slangen från insug till bromsservon är hel, den är ca 1 dm lång och 20mm diamater. Kolla så att du får bensin fram till motorn eventuellt byt bränslefilter inte speciellt dyrt (184 spänn på mekonomen) och går väldigt snabbt. Som sagt jag har inte skruvat mkt med bilar. Därför jag frågar om hjälp själv hehe men verkar rätt dött med svar Confused
wallin-golf 3
Golf 3 1,8-95 Ort: Ystad
Mån 09 maj 2011 20:34 Svara med citat
Okej tack;) ska utt o kolla nu ;P
lodi
Golf 3 1.8 -94 Ort: Utomlands
Tis 10 maj 2011 1:27 Svara med citat
Katten rasat kanske? Kan bli att den sätts igen vid högre pådrag om bikupan lägger sig på sidan. Hade så på en audi. Bytte allt som hade med tändning att göra. Sen visade de sig att katten gett upp. På slutet gick den bara på tomgång

So say we all
Rostskada
Golf 3 1,8 - 93 Ort: Timrå
Tis 10 maj 2011 11:03 Svara med citat
Kan vara så enkelt som ett igensatt luftfilter.
Organismen
Golf 3 1,8 -93 // Vr6 -92 Ort: Oskarshamn
Tis 10 maj 2011 15:03 Svara med citat
Precis kommit hem från jobbet och ska strax bege mig ut å kolla ifall katten har rasat, är allt som det ska där ska jag testa och byta hallgivare i fördelarlocket. Luftfiltret är det absolut inte, kört med öppet filter, även testat sätta på original.
Rostskada
Golf 3 1,8 - 93 Ort: Timrå
Tis 10 maj 2011 16:27 Svara med citat
Ett tips! köp ett filter!
Hallgivare sitter i fördelaren. När du skaffar en sådan måste numret på den "nya" och den gammla stämma överens.
Organismen
Golf 3 1,8 -93 // Vr6 -92 Ort: Oskarshamn
Tis 10 maj 2011 17:01 Svara med citat
Har sportluftsfilter, det jag menade med öppet Smile
Tror jag byter hela skiten istället tror inte det skiljer så många kronor att bara köpa en fördelare
Organismen
Golf 3 1,8 -93 // Vr6 -92 Ort: Oskarshamn
Tis 10 maj 2011 18:19 Svara med citat
Skiter i att köpa fördelarlocket eftersom det var så rent inuti. Åker in å pratar men en kille på verkstad imon och gör eventuellt ett komptest!
Organismen
Golf 3 1,8 -93 // Vr6 -92 Ort: Oskarshamn
Tis 10 maj 2011 20:32 Svara med citat
Var uttråkad så börja skruva lite och kolla till förgasarn och packningen. Inte länge sen alls jag bytte skiten men misstänker att det kanske är där felet låg.

http://imageshack.us/photo/my-images/805/dsc00442d.jpg/

Kan packningen täppt till bensinflödet med tanke på att en kanal är in och den andra är ut om jag inte har fel. Ifall jag nu har rätt så kanske det är därför han inte vill starta för mig
Rostskada
Golf 3 1,8 - 93 Ort: Timrå
Tis 10 maj 2011 20:52 Svara med citat
Låter inte troligt. Kolla sprickor på "foten" Bytte själv min "fot" trotts inga synbara fel. Bilen funkar igen. Kan ju bero på annat också, tiden får utvisa.

Om du ställer "packningen/foten" på högkant så ser du om det är en spricka. Vålda gjärna med handkraft för att synliggöra en eventuell spricka
Organismen
Golf 3 1,8 -93 // Vr6 -92 Ort: Oskarshamn
Tis 10 maj 2011 21:14 Svara med citat
Hmm ok Confused Saken är sist den var sönder, då var den rejält sönder asså, kunde tilta skiten ett par cm och bilen gick ändå. Så om en liten spricka ska stoppa bilen från att starta är det defenetivt inte här problemet ligger :@! Får se vad dom säger på verkstan imorgon. Men ska testa och byta ändå. Tycker bara att den ska hålla mer än 3-4 månader! Blir inte biltema denna gång iafall
Organismen
Golf 3 1,8 -93 // Vr6 -92 Ort: Oskarshamn
Ons 11 maj 2011 17:38 Svara med citat
Förgasarfot bytt hlälpte inte starta i 3 sekunder sen dog han och samma problem igen Sad! På verkstan fick jag ingen hjälp heller. ger snart upp faktiskt
pizzabud1
Golf 3 1,8i 94 Ort: Malmö
Tor 12 maj 2011 23:44 Svara med citat
Har du provat att hälla soppa rakt ner i insuget?
Organismen
Golf 3 1,8 -93 // Vr6 -92 Ort: Oskarshamn
Fre 13 maj 2011 15:20 Svara med citat
Näe har faktiskt inte det, du tror inte han blir sur då? Skruvade isär hela förgasaren igår och blåste rent, så bensinen kommer fram det gör den med tanke på att det blir blött inne i förgasaren efter att jag hade torkat rent allt. Ska göra ett komptest på Måndag för att se ifall det beror på att jag har dålig komp och att han helt enkelt har gått ner i motorn men tvivlar på det. Får gnista på stiften men har funderingar ifall jag får för svag gnista? När jag testat ett par ggr å dra igång han och sen tar loss stiften så är det ju lite blött och lite svart sotig. Så går allt bra på komptestet på Måndag så köper jag nya stift.
pizzabud1
Golf 3 1,8i 94 Ort: Malmö
Fre 13 maj 2011 18:49 Svara med citat
Men prova att hälla bensin rakt ner och mata på med startmotorn så kommer den att hacka till ett tag om tändningen e bra:)
Organismen
Golf 3 1,8 -93 // Vr6 -92 Ort: Oskarshamn
Tis 17 maj 2011 19:01 Svara med citat
Gjorde komptest idag och allt var fint...Blev frågad ifall ja hört nått skrammel ljudfrån katten när jag kört och det har jag ioförsig men trodde bara att det vibrationer... Sen har väl antagligen bensin och skit satt sig nu när han stått stilla så måste riva bort Katten och kolla, att jag inte gjorde detta först när jag misstänkte det. Låna vinkelslip imon och kapa bort bultarna och ta en titt.
Pkmc
Golf 3 1.6-94 Ort: Örebro
Tis 17 maj 2011 22:01 Svara med citat
Jag ser att du har kollat/klämmit på bilen för det mesta. Sitter kamremmen på rätt inställning? Tändstift kan ge gnista även om kamren är på felinställd. Kolla du innan du utför med avgassystems arbetet.
Organismen
Golf 3 1,8 -93 // Vr6 -92 Ort: Oskarshamn
Ons 18 maj 2011 15:25 Svara med citat
Mekanikern påpekade det faktiskt men eftersom den satt bra spänd så lutade mer åt katalysatorn. Kamremen bytte jag för 300-400 mil sen och den är bra spänd så lustigt ifall den nu har hoppat nån kugg.? Jag stod mest vid sidan av när min polares farsa bytte den och minnet sviker mig lite nu. Ska ta mig en titt på det ! Tack för tipset Pkmc
Organismen
Golf 3 1,8 -93 // Vr6 -92 Ort: Oskarshamn
Lör 21 maj 2011 20:30 Svara med citat
Lossa på katten Brooooom. Its alive Smile ! Var ju i stort sett helt jävla igensatt.. Skönt att det var ett sånt simpel problem om jag bara gjort detta först. Tacksam för alla svar jag fått iafall.

MVH