Forum - Golf 3 (92-99) - Golf 3'a som kokar (fixat: trasigt termostatlock, invändigt)

dannejanne
Golf 3 1.6 -97 Ort: Örebro
Tis 24 maj 2011 17:01 Svara med citat
Har haft en Golf 3'a nu i snart ett år som har rullat felfritt än så länge. Men nu har den börjat att bli varm helt plötsligt.

Första gången för 2 veckor sedan så kokade den första gången och jag såg att vatten nivån var låg då. Så då fyllde jag på den och sen rullade den bra i ca. 1 vecka igen med daglig körning.

Sen kokade den en gång till och då la jag märke till att vatten nivån hade sjunkit lika mycket igen. Fyllde upp igen (0.7l) för att kunna köra lite mindre sträckor men nu så blir den varm igen väldigt fort även fast kyllarvattnet är fyllt till full nivå. Den stiger upp mot 120c och lampan börjar lysa på instrumentpanelen. Det konstiga är att den stabiliserar sig en liten stund på 90c men sen efter några minuter så börjar den öka och stiger hela tiden fast den nu är fullt fylld med kyllarvatten.

Vi har inte hittat något läckage på den, inget som går att se i alla fall. Idag bytte vi termostat på den för att kolla om det var den som det var fel på men problemet står kvar som sagt.

Nästa grej att byta ut blir det vattenpumpen eller? Tycker det är märkligt att den är stabil på 90c en stund för att sedan börja stiga i temperatur. Men det är något som verkar falera snabbare och snabbare på den i och med att den blir varm mycket fortare hela tiden.


Senast ändrad Tor 26 maj 2011 12:19, ändrad totalt 2 gånger
dannejanne
Golf 3 1.6 -97 Ort: Örebro
Tis 24 maj 2011 17:53 Svara med citat
Nu har jag vart ute och kört den igen (2'a gången sedan jag bytte termostat) och den gick upp fint i 90c och låg där ett tag. Efter 5 minuter så började den stiga igen men dock steg den aldrig över 95-100c denna gången utan den stannade där och vart aldrig varmare. Upplevde till och med att den gick ner några få grader innan jag stannade bilen helt men ej helt säker. Gången innan gick den rakt upp i 120c så fort den började att stiga. Nu steg den igen som sagt men inte alls lika mycket och den stannade av sig själv och jag kunde inte framkalla mer stigning av värmen.

Kan det vara så att det blivit lite luft i systemet som behöver komma ut efter att vi bytte termostaten på den?

Alla övre kylslangar är varma medans den undre är kall. Kupévärmen fungerar som den ska hela tiden. Så allt sånt verkar ju vara som det ska.
dannejanne
Golf 3 1.6 -97 Ort: Örebro
Tis 24 maj 2011 18:33 Svara med citat
Nu har jag vart ute på en 3'e körning sedan termostat byte.

Den blir fortfarande varm. Som vanligt håller den sig på 90c I typ 5 minuter innan den börjar att stiga.Den kan gå upp ända till 120c för att sedan gå neråt igen. Först gick den upp i 110c, för att sedan sakta gå neråt igen vid körning och efter en stunds tomgång var den nere på 90c igen.

Körde iväg och efter nån minut javisst då började det att stiga igen upp emot 120c men sen gick det ner till ca. 110c igen och stannade där ända tills jag var hemma igen.

Så värmen tycks gå upp och ner hela tiden av någon anledning, helt på måfå. Vad kan det vara som spökar tro?
Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång
Tis 24 maj 2011 19:08 Svara med citat
Om de är som på Golf 2:an är vattnet under tryck. Öppnar du locket kommer luft in i systemet, då blir de varmt. Vet ej hur smart de är att öppna locket till expansions kärlet när motorn är i gång och varm, men så fick man göra med de gamla volvosarna ja haft, för att låta luften pysa ut - de kunde ta flera dar innan systemet va helt tömt på luft.

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
dannejanne
Golf 3 1.6 -97 Ort: Örebro
Ons 25 maj 2011 8:00 Svara med citat
Nu har jag med största säkerhet hittat problemet.

När bilen nu gick över 90c på morgonen precis när jag kom till jobbet så öppnade jag huven och tittade och kylarfläkten stod stilla. Det måste vara något relä eller dylikt som är glappt till fläkten i och med att värmen har gått upp och ner under körning.
anton_mjor
Bora 1.6 -99 Ort: Katrineholm
Ons 25 maj 2011 9:15 Svara med citat
Kylarfläkten startar bara under hård körning där det inte blir något naturligt drag igenom kylaren.
Det är alltså normalt att den nästan aldrig startar.

Du skrev att undre kylarslangen är kall, om termostaten funkar och det flödar vatten genom kylaren borde den i alla fall bli ljummen. Har ni monterat termostaten åt rätt håll?
dannejanne
Golf 3 1.6 -97 Ort: Örebro
Ons 25 maj 2011 10:14 Svara med citat
Hmm jaså där ser man då kanske det inte är det som är felet ändå? Trodde den skulle snurra mer eller mindre hela tiden. Men jag tycker den i alla fall borde gå igång när bilen ligger vid 100c? Den snurrade ju inte allt trots den höga tempen. Jag vet att jag har hört den förut när jag stängt av bilen trots att tempen legat på 90c. Så då borde den ju också vara igång när bilen är mycket varmare. När jag tänker efter så har jag inte hört den en enda gång nu fast bilen varit uppe i 120c ibland när jag stängt av den.

Saxat från en googling (om en golf 3):

"Fläkten ska inte gå när du startar bilen om den är kall. Vid 90 grader ungefär ska den starta, blir det ännu varmare startar ett snabbare läge. Om du stannar bilen när den är varm så ska fläkten gå, inte annars. När temperaturen sjunkt till ca 80 grader ska den stanna."

Ja termostaten sitter åt rätt håll. Flödet verkar fungera men har inte lossat några slangar än och tittat ordentligt. Konstiga är att den går alltid upp till 90c och stannar där en stund vid varje körning. Sen efter en 5 minuter då börjar värmen att krypa upp och ner i allt mellan 90-120 grader.
dannejanne
Golf 3 1.6 -97 Ort: Örebro
Ons 25 maj 2011 12:15 Svara med citat
Var ute och körde upp han i 115 grader nyss och inte ens då vart det något liv i fläkten. Helt still.
anton_mjor
Bora 1.6 -99 Ort: Katrineholm
Ons 25 maj 2011 13:57 Svara med citat
Jag tror det är så att fläkten har sin tempgivare i kylaren, blir inte kylaren varm (inget vattenflöde) startar heller inte fläkten.

Är undre slangen fortfarande kall när du når 110 grader? I så fall har du definitivt nåt termostatproblem.

Förresten. Är du säker på att bilen verkligen blir så varm? Kan ju vara så att det bara är ett givarfel.
dannejanne
Golf 3 1.6 -97 Ort: Örebro
Ons 25 maj 2011 14:11 Svara med citat
Bytte nyss tempgivare i kylaren. Samt att vi bytte termostaten igår.

Bilen går fortfarande varm. Fläkten vägrar fortfarande gå igång fast bilen går upp i över 110 grader. För övrigt så fungerar fläkten om man kopplar den direkt till batteriet genom dess strömkabel eller kabeln som går in i givaren i kylaren.Har märkt att har jag full värme på i bilen så går stannar värmen på den temperaturen den är uppe i och rent ut sagt kan gå ner någon grad efter ett tag vissa gånger. Drar jag på kyla så går värmen mätaren upp ganska så fort igen. Sen drar jag på värmen och då stannar det upp efter en liten stund. Jag har ingen AC i bilen.

Mycket märkligt detta. Borde ju inte vara termostaten eller tempgivaren i och med att de är nya.

Och ja den undre slangen känns ganska kall även när bilen går upp i 110 grader. Den har inte ens varit ljummen någon gång tror jag.
dannejanne
Golf 3 1.6 -97 Ort: Örebro
Ons 25 maj 2011 15:18 Svara med citat
Nu kan man utesluta fläkten också för vi "fulkopplade" den nyss så att den ligger på fullt flås hela tiden men bilen vart ändå varm.

Men som sagt drar jag på full värme inne i kupen så håller sig tempen still men drar jag på kyla så höjs den ganska så snabbt igen.
dannejanne
Golf 3 1.6 -97 Ort: Örebro
Ons 25 maj 2011 16:21 Svara med citat
Nu har vi hittat problemet.

Mössan/kåpan som håller fast termostaten är trasig. Den delen inuti som håller termostaten på plats (delen där pinnen sticks in) är knäckt och halva den har ramlat bort så termostaten hålls inte på plats ordentligt. Måste vara det som är felet för när jag kört utan termostat nu så kyler han som han ska (för bra) så vattenpumpen är det heller inga fel på.

Får den nya kåpan imorgon så återkommer med rapport.
anton_mjor
Bora 1.6 -99 Ort: Katrineholm
Ons 25 maj 2011 18:07 Svara med citat
dannejanne skrev:
Bytte nyss tempgivare i kylaren. Samt att vi bytte termostaten igår.

Bilen går fortfarande varm. Fläkten vägrar fortfarande gå igång fast bilen går upp i över 110 grader. För övrigt så fungerar fläkten om man kopplar den direkt till batteriet genom dess strömkabel eller kabeln som går in i givaren i kylaren.Har märkt att har jag full värme på i bilen så går stannar värmen på den temperaturen den är uppe i och rent ut sagt kan gå ner någon grad efter ett tag vissa gånger. Drar jag på kyla så går värmen mätaren upp ganska så fort igen. Sen drar jag på värmen och då stannar det upp efter en liten stund. Jag har ingen AC i bilen.

Mycket märkligt detta. Borde ju inte vara termostaten eller tempgivaren i och med att de är nya.

Och ja den undre slangen känns ganska kall även när bilen går upp i 110 grader. Den har inte ens varit ljummen någon gång tror jag.


Att den sjunker när du drar på värmen är för att vattnet kyls av lite i värmepaketet, lycka till med termostatbytet, tur den inte sitter som på min bil (under och bakom servopumpen) Razz
dannejanne
Golf 3 1.6 -97 Ort: Örebro
Ons 25 maj 2011 18:52 Svara med citat
anton_mjor skrev:
Att den sjunker när du drar på värmen är för att vattnet kyls av lite i värmepaketet, lycka till med termostatbytet, tur den inte sitter som på min bil (under och bakom servopumpen) Razz


Tack så mycket! Jag håller tummarna på att det blir bra. Behöver nog egentligen inte själva termostaten utan bara kåpan som håller den men självklart har det ju inte skadat att få in en ny termostat samt tempgivare så man vet att det är nytt och fräscht.
anton_mjor
Bora 1.6 -99 Ort: Katrineholm
Ons 25 maj 2011 20:21 Svara med citat
Jag menade kåpan, skrev termostaten Razz
polomannen
Moderator Donator 25 Golf 3 VR6 ZR POLO RTS Ort: Stockholm
Ons 25 maj 2011 20:55 Svara med citat
anton_mjor skrev:
Jag menade kåpan, skrev termostaten Razz


Skriv iställe locket till termostat huset. Whistle

http://www.racimax.com/
VW/WIR LIBEN DAS AUTOS
VW/Audi tekniker på heltid.
dannejanne
Golf 3 1.6 -97 Ort: Örebro
Tor 26 maj 2011 12:20 Svara med citat
Fixat!

Det var locket till termostathuset som var felet. Delen i mitten inuti som håller fast termostaten på sin plats var knäckt och en stor del hade ramlat av vilket gjorde att termostaten inte satt på plats ordentligt.