Forum - Golf 3 (92-99) - Golf 1,6 -95 startar inte (hjälplös)!

vesslano
Golf 3 1,6 -95 Ort: Falun
Lör 21 maj 2011 18:31 Svara med citat
Hej!

Jag har en Golf 1,6 från 1995 som jag köpte för ca 2 månader sen.
En dag när jag skulle byta sida på bilen tvärdog den. Vi trodde det var generatorn som inte laddade batteriet så jag bytte den, startade inte (bytte även generatorremmen?). Jag bytte batteri för att jag tänkte att det var surt, inget hände, det lät bara som någon höll på att strypa en katt i framvagnen. Då bytte jag startmotor, då låter bilen helt ok, som den skall låta, men den hoppar inte igång. Då bytte jag tändstift, det var inte dom heller. Då mätte jag av givaren, den visade på 11,48 volt, bytte även den kåpan. Bensinpumpen fungerar ger motorn bensin och det luktar bensin när jag försöker starta. Kamremmen är i gott skick, och det är inga säkringar som har gått. Har även provat med startgas, men den bara tuggar och vill inte hoppa igång.

Jag förstår att det finns många liknande trådar, men jag tycker ingen passar in på mitt problem!
Är det någon som har någon aning eller förslag? Är ingen jätteexpert på bilar men det känns som det mesta är kollat. Bilder kan bifogas om det hjälper någon.

Tackar för all hjälp jag kan få!
polomannen
Moderator Donator 25 Golf 3 VR6 ZR POLO RTS Ort: Stockholm
Lör 21 maj 2011 20:21 Svara med citat
Kolla om du har gnista till stiften.

http://www.racimax.com/
VW/WIR LIBEN DAS AUTOS
VW/Audi tekniker på heltid.
vesslano
Lör 21 maj 2011 20:35 Svara med citat
Ah, sorry! Glömde skriva, gnista i stiften har jag!
Kaptenen
VW Jetta 1,8 Ort: Göteborg
Mån 23 maj 2011 21:51 Svara med citat
På farsans passat som hade samma syptom så har han haft samma problem på sin bil nämligen att den inte startar och startmotorn bara jobbar.

första gången var det vevaxelgivaren som hade slitits med åren. Alltså en kabel-kontakt.

Andra gången var det luftmassemätaren som sitter efter luftfilterlådan, ofta på luft-slangen.

Detta var ju iofs en passat 96 men kolla gärna dessa 2 saker.
vwmagnus
Golf 2 GTI 16v -87 Ort: Falun
Mån 23 maj 2011 22:13 Svara med citat
Jag har försökt hjälpa Vesslan lite med bilen men fick det inte att starta.

Bilen är en import med 1.6L "frammåtlutande" motor och fördelaren i toppen. Monojet. Har själv aldrig sett någon sådan 1.6a,

Hallgivaren är uppmätt och fungerar, gnista på stiften (har bara kollat stift 1). Bränsle Pumparna går.

Fler tips tack Regular Smiley

Golf Gti 16v -87
Subarukonverterad Caravelle -89
vesslano
Mån 23 maj 2011 22:28 Svara med citat
Tack för tipsen! Jag kollar upp dom imorgon på en gång!
Och tack återigen Magnus! Smile
vwmagnus
Mån 23 maj 2011 22:52 Svara med citat
Luftmassa mätaren kan du hoppas Viktor för nån sån har du inte. Regular Smiley

Golf Gti 16v -87
vesslano
Mån 23 maj 2011 22:55 Svara med citat
Aha! Lysande, då hoppar vi den och håller tummarna för vevaxelgivaren. Har du någon aning var man kan börja leta efter den? Smile
Pkmc
Golf 3 1.6-94 Ort: Örebro
Tis 24 maj 2011 9:29 Svara med citat
Prova att spraya in i inloppsrör med startgas och se om den startar. Om den startar så är det troligen fel på bränslesystem.

Står kamremmen på rätt inställning?
vesslano
Tis 24 maj 2011 21:50 Svara med citat
Nu är det löst! Tack alla för all hjälp, spec du Mange! Vi koppla loss hjulet och kolla så att kamremmen låg rätt, vilket den gjorde. Efter tre timmar av bök, testa vi att dra igång den, vilket funkade! Nu går den!
Kaptenen
VW Jetta 1,8 Ort: Göteborg
Tis 24 maj 2011 22:41 Svara med citat
vesslano skrev:
Nu är det löst! Tack alla för all hjälp, spec du Mange! Vi koppla loss hjulet och kolla så att kamremmen låg rätt, vilket den gjorde. Efter tre timmar av bök, testa vi att dra igång den, vilket funkade! Nu går den!

Jaha och vad var felet nu då? Very Happy
Eller ska du dra igång den varje gång du skall iväg? Wink
vesslano
Tis 24 maj 2011 23:01 Svara med citat
Hah! nej felet var att jag hade försökt starta den för många gånger, att jag hade mekat med den och att den egentligen bara behövde blåsas ur! magi..
vwmagnus
Tis 24 maj 2011 23:15 Svara med citat
Fan va bra Vicke, nu kan vi rejsa! Regular Smiley

Golf Gti 16v -87
pizzabud1
Golf 3 1,8i 94 Ort: Malmö
Tor 26 maj 2011 18:20 Svara med citat
Samma sak som min precis. jag tror att det har att göra med att spjällägessensorn inte känns av så den inte får ner någon bensin. ett tips är att mäta elen i kablarna som sitter in i monojetten så att du vet om det händer igen om det e insprutningsenheten som e sönder eller någon av givarna.