i9linca
Golf 4 TDI Ort: Borås |
| Tor 29 maj 2008 7:54 |
|
Hej. Jag ska fylla på min AC och undrar vart man fyller på den och vilket kylmedel jag har i min Golf -98 TDI? Hoppas nån kan hjälpa mig med detta
Tackar för svar
|
|
monti garbi
Golf 3 Ort: Stockholm |
| Sön 01 jun 2008 0:37 |
|
| R134A heter det miljövänligare köldmediet som ersatte freon -93, men är det tomt i din ac läcker den säkert. Boka en tid hos en kylfirma för att provtrycka systemet och fylla på om det verkar vara tätt över allt. Men ett helt och tätt ac-aggregat läcker inte.
|
|
i9linca
| Mån 02 jun 2008 8:19 |
|
Tack för svaret.
Köpte bilen för några månader sen så jag vet inte om den är påfylld tidigare. Men eftersom den är tio år så måste man väl fylla på nån gång för den håller väl inte hur länge som helst? Tänkte prova att fylla på eftersom jag känner en som kan göra det åt mig och funkar inte det så får man väl börja leta fel. Antar att det är packningar som torkar och liknande.
|
|
monti garbi
Golf 3 Ort: Stockholm |
| Mån 02 jun 2008 10:09 |
|
Är ac'n tät ska den inte läcka köldmedel som sagt. Ta ett kylskåp eller frys, hur ofta byter du köldmedel i dom, oavsett ålder? Sen kan dom ju bli lite gamla med det betyder ju inte att dom per automatik behöver fyllas på. Bättre som jag sa att provtrycka systemet hos din kompis t.ex för att kolla ev. läckor. Ofta är det o-ringar, packningar och andra slitdelar som säger upp sig och får bytas. Jag skulle provtrycka först och fylla sen, men jag tror kylfirmorna är ganska noga med att kolla att den är tät innan dom fyller den, naturvårdsverket och liknande har ju åsikter och bestämmelser om hanteringen av detta numera...
Jag kör ac'n regelbundet någon gång i veckan även på vintern så att smörjmedlet i kylmediet håller packningar och anslutningar smidiga.
Om din kompis håller på med ac får du säkert bättre svar av honom än här
|
|
i9linca
|
Mattis
Golf 4 V6 4-motion Ort: Stockholm |
| Tis 22 jul 2008 13:04 |
|
| monti garbi skrev: | Är ac'n tät ska den inte läcka köldmedel som sagt. Ta ett kylskåp eller frys, hur ofta byter du köldmedel i dom, oavsett ålder? Sen kan dom ju bli lite gamla med det betyder ju inte att dom per automatik behöver fyllas på. Bättre som jag sa att provtrycka systemet hos din kompis t.ex för att kolla ev. läckor. Ofta är det o-ringar, packningar och andra slitdelar som säger upp sig och får bytas. Jag skulle provtrycka först och fylla sen, men jag tror kylfirmorna är ganska noga med att kolla att den är tät innan dom fyller den, naturvårdsverket och liknande har ju åsikter och bestämmelser om hanteringen av detta numera...
Jag kör ac'n regelbundet någon gång i veckan även på vintern så att smörjmedlet i kylmediet håller packningar och anslutningar smidiga.
Om din kompis håller på med ac får du säkert bättre svar av honom än här  |
Men visst är det så att ACn släpper ut kondensvatten?, För ibland kan ja se hur det droppar vatten under å när ja då maxar ACn på iskall luft så kommer det mer, sen slutar det..
|
|
mr v
Golf 3 VR6 Ort: Utomlands |
| Tis 22 jul 2008 17:50 |
|
Http://www.acservice.nu/
dom fixade min ac på 35min för 789:- bytte en nippel som tydligen va dålig o fyllde på kylmedel. Kan väl bara konstatera att det var värt varje krona!
|
|
MagArne
Donator 50
VW Bora 1.6 -99 Ort: Norrköping |
| Ons 23 jul 2008 9:20 |
|
Farsans Passat 1,8T -98 med 27.000mil på mätaren har aldrig haft problem med sin Climatronic AC.
Kan det kanske bero på att han kör på AUTO året om och inte tokkyler så AC:n går på knäna?
Ni som får problem med AC:n, har ni den avstängd längre perioder? T.ex. hela vintern?
|
|
mr v
| Ons 23 jul 2008 18:35 |
|
Min funkade inte när jag köpte bilen.. Sen har jag bara vanlig ac o inte climatronic.
Har man climatronic så går det väl inte att Helt stänga av ac'n om jag fått det rätt förklarat för mig.
|
|
Bobo
Golf 6 R -10 Ort: Uppsala |
| Fre 25 jul 2008 0:16 |
|
| Jo det kan man göra iaf står det off i displayen, om du trycker på fläkt knappen mindre fläkt till lägsta nivån står det sedan OFF, sedan kan man köra ECON läge då jobbar den bara med vanlig luft och inte AC bra om du exempelvis vill ha rutorna öppna, har taklucka osv
|
|
Da Bear
Ingen VW Ort: Eslöv |
| Fre 25 jul 2008 1:01 |
|
Det är som vanligt med saker i bilar, används de inte så går de sönder. AC/ACC/ECC ska användas året runt för att inte gå sönder.
Likadant med bakrutetorkare, dörrlås (om man har c-lås) osv...
|
|
mr v
| Ons 30 jul 2008 19:06 |
|
| Bobo skrev: | | Jo det kan man göra iaf står det off i displayen, om du trycker på fläkt knappen mindre fläkt till lägsta nivån står det sedan OFF, sedan kan man köra ECON läge då jobbar den bara med vanlig luft och inte AC bra om du exempelvis vill ha rutorna öppna, har taklucka osv |
jo men ja inte säker på att det är lika på mk3. På mk4 är det så o på många andra bilar oxå för den delen.
|
|
cheba
Golf 3 2.0 GTI-Edition -95 Ort: Finland |
| Ons 30 jul 2008 21:10 |
|
| mr v skrev: | | jo men ja inte säker på att det är lika på mk3. På mk4 är det så o på många andra bilar oxå för den delen. |
Finns olika på mk3. Min Climatronic funkar så att antingen kör man med den på, ACn kopplas in ifall systemet tycker det behövs vare sig man vill det eller ej, alternativt trycker man på "OFF" knappen och kör med venilationen helt avstängd. Men dom nyare mk3 med Climatronic har en "ECON" knapp där min har "OFF" knapp, innebär detta alltså att man kan stänga av ACn manuellt? Men har dessa nyare versioner någon "OFF" knapp?
|
|
MagArne
Donator 50
VW Bora 1.6 -99 Ort: Norrköping |
| Tor 31 jul 2008 8:51 |
|
| Sänker man fläkthastigheten på Climatronic i mk4 står det OFF i displayen. AC och fläkten är då helt avstängd.
|
|
Glow
Golf 4 GTI-00 Ort: Stockholm |
| Lör 30 aug 2008 0:01 |
|
| Nån som känner nån ang ac kylar service behöver provtrycka å fYlla på pris?????
|
|
KoBo_83
Golf 4 V6 4-Motion Ort: Kumla |
| Fre 19 jun 2009 13:16 |
|
Jag behöver också provtrycka och fylla.. nån som vet nån gärna inärheten av kumla örebro hallsberg eller nånstans helsingborg funkar med
|
|
polomannen
Moderator Donator 25
Golf 3 VR6 ZR POLO RTS Ort: Stockholm |
| Sön 21 jun 2009 0:27 |
|
| Glow skrev: | | Nån som känner nån ang ac kylar service behöver provtrycka å fYlla på pris????? |
Klima service i Täby....
Prata med Torgny...han är ägaren av firman.
Lagar VW/Audi till bra priser.
|
|
KoBo_83
Golf 4 V6 4-Motion Ort: Kumla |
| Sön 21 jun 2009 16:39 |
|
| polomannen skrev: | Klima service i Täby....
Prata med Torgny...han är ägaren av firman.
Lagar VW/Audi till bra priser. |
klima service? har du nåt telefon nummer dit då?
|
|
polomannen
Moderator Donator 25
Golf 3 VR6 ZR POLO RTS Ort: Stockholm |
| Ons 24 jun 2009 22:46 |
|
Klima service.
08.544 731 40
Enhagsvägen 14
Täby
Lagar VW/Audi till bra priser.
|
|
hobbit
Golf 3 1,8 Ort: Eskilstuna |
| Tis 07 jun 2011 22:38 |
|
Någon bra billig ac firma nära Eskilstuna?
Mvh Göran
|
|