goffe3:a
Golf 4 GTI Ort: Örebro |
| Fre 17 jun 2011 18:16 |
|
Hallå nu är det som så att jag har kommit över... eller ja kommit över och kommit över jag ska till 95% säkert köpa denna bilen som är en Golf IV GTI Turbo. Bilen är i kanon skick. Dock så är jag inte så hajj på vad man just bör tänka på vid köp av just denna golfen (gti turbo)
Så nu vänder jag mig till er vad är dom vanliga typiska felen på just dom här golfarna. Och vad bör man kolla.
Bilen i sig är för övrigt en golf iv gti turbo av årsmodell 01 bilen har gått otroligt låga 5600 mil. Det är har varit tre ägare på bilen varav nuvarnade ägare har haft bilen sedan 04. Och innan han stod bilfirman som andra ägaren och den absolut första ägaren va en gubbe i 50 års åldern. Så bilen är inte "pojkkörd" på nått sätt och mkt välvårdad både invändigt och utvändigt och det jag reagera på va dom sjukt låga milen. Vart lite skeptisk till en början att nån hade "skruvat" tillbaks mil antalen men det finns besiknings papper på den sen långt tillbaks och milen värkar stämma och den är regelbundet servad hos V.A.G verkstad och har alla stämplar i boken.
Ett riktigt prak exemplar med andra ord. Men som sagt nu undrar jag ändå vad man bör se upp med och vad man ska kolla lite extra på vid köp av denna bilen. T.ex trubon är nått jag har funderat lite på när bör man byta snurra och hur vet man om den är på väg att rasa osv? finns det nått specifikt milantal där man ska byta turbo osv.
MVH!
|
|
blackbird
Passat 7 TDI 2011 Ort: Vimmerby |
| Fre 17 jun 2011 19:19 |
|
Sköter du oljebyten c:a var 1000mil ej longlife så kan turbon hålla länge kanske 25000¨-30000mil
Man ska inte varva för mycket när den är kall.samt låta den gå på tomgång nån min om man kört hårt.
I övrigt bakoken kan kärva centrallås kan även krångla I övrigt vet jag inte har själv en 01:a
|
|
| Fre 17 jun 2011 19:24 |
|
Ok pheeww då ska det inte va nått tal om att turbon lägger av snart då. Då den bara gått 5600 mil som sagt liten lättnad.
Sen undrar jag över orginal snurran har för mig att dom laddar väl nånstans runt en 0.3 till 0.4 bar orginal kan man ställa upp orginal snurran nått och i så fall hur mkt utan att turbon kolvar och vevstakar tar stryk pallar orginal snurran 0.7 må tro?
|
|
blackbird
Passat 7 TDI 2011 Ort: Vimmerby |
| Fre 17 jun 2011 20:18 |
|
| Det funkar inte om man inte byter chip sitter tydligen nån ventil som styr är inte riktigt hemma på turbo tryck
|
|
| Fre 17 jun 2011 21:39 |
|
Ok vad kostar den "chippningen" och vem/vilka utför den.
Saab har ju maptun men vilka är det som trimmar golf om ni hajjar vad jag mennar?
mvh
|
|
| Lör 18 jun 2011 15:49 |
|
Så har bestämt mig för ett steg 3 hos BSR
Men skulle verkligen uppskatta lite mer tips på vad man bör kika efter vid köp av en goffe 4 gti
mvh
|
|
Mobility
Golf 4 GTI -99 Ort: Karlstad |
|
Mobility
Golf 4 GTI -99 Ort: Karlstad |
|
vw___tompa
Golf 4 GTI Turbo 99a Ort: Borlänge |
| Tis 21 jun 2011 12:13 |
|
| Efter som du bor i örebro så har du inte långt till borlänge och Dahlbäck racing. Har själv steg 3 i min golf 4 gti turbo och har kört med MTM chip från dahlbäck i 2 år helt krångelfritt. Visst chippen kostar lite men det är fan värt det. Skippa billiga skit chip det kommer bara bli dyrt i längden.
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|