rosaelefjant
Golf 4 1.6 -99 Ort: Örebro |
| Lör 26 feb 2011 18:26 |
|
Hjälp! som rubriken säger, mittenbältet på min Golf IV sitter fast... det rör sig inte en milimeter.... själva rullen sitter lixom "inuti" ryggstödet, så den kommer jag F'N inte åt heller!
nån som harhaft samma problwm lr liknande? kanske vet hur man kommer åt rullen?
|
|
tobbe80
Golf 2 1,8 GL -92 Ort: Lindesberg |
| Lör 26 feb 2011 19:41 |
|
Klassiker du är inte den första..händer oftast isamband med man fällt sätet.
du får rycka upp sitsdelen sen kommer du åt att lossa bälteslåset till mittbältet sitter med 17mm bult vill ja minnas, sen måste du hålla ryggdelen i rätt lutning för att spärren ska lossa så du kan rulla in bältet igen.
|
|
rosaelefjant
Golf 4 1.6 -99 Ort: Örebro |
| Sön 27 feb 2011 12:14 |
|
| tobbe80 skrev: | Klassiker du är inte den första..händer oftast isamband med man fällt sätet.
du får rycka upp sitsdelen sen kommer du åt att lossa bälteslåset till mittbältet sitter med 17mm bult vill ja minnas, sen måste du hålla ryggdelen i rätt lutning för att spärren ska lossa så du kan rulla in bältet igen. |
oke, men grejen är det att bältet är "heltinrullat" det sitter med andra ord spännt mot ryggstödet... det går inte dra ut....
|
|
tobbe80
Golf 2 1,8 GL -92 Ort: Lindesberg |
| Sön 27 feb 2011 12:32 |
|
| Ja just därför du måste skruva loss bälteslåset !! sen måste du ha rygg delen i rätt vinkel för att låsningen ska släppa så du kan rulla ut bältet igen
|
|
bruksroy
Golf 3 1,6 Ort: Växjö |
| Sön 27 feb 2011 22:05 |
|
Har du tur så går det att dra/spänna bältet uppåt och trycka in det i rullen. På morsans 00:a behövdes det bara ca 5mm för att det skulle släppa. Isåfall slipper du skruva
|
|
i9linca
Golf 4 TDI Ort: Borås |
| Mån 28 feb 2011 8:50 |
|
Hade samma problem men jag har för mig att jag kunde fälla sätet lite framåt för att sedan haka, inte skruva, loss det.
Kolla hur det ser ut på de jämte men tror att den sitter med en liten spärr och hake.
Lite svårt att förklara.
Jag satte en sån man sätter på plastpåsar som finns på IKEA för att bältet inte skulle åka tillbaka eftersom detta hände mig varje gång jag fällde sätet. Inte snyggt men funkar bra.
|
|
groggomoro
Golf 4 1.6 -00 Ort: Lerum |
| Fre 13 maj 2011 22:12 |
|
| Dra ett gäng gånger i bältet så att man packar ihop bandet på rullen... Tillslut släpper det...
|
|
bjornb
Golf 4 1.6 Ort: Örnsköldsvik |
| Ons 15 jun 2011 21:27 |
|
| Hade samma problem på vår -01. Bältet gick inte dra ut 1mm ens. Lämnade in den på verkstad och de fick plocka bort klädseln för att komma åt rullen. Visade sig att hela bältesrullen var trasig så det var bara att beställa en ny. Var dock noga med att montera på plasstoppet (som sitter på själva bältet). Det förhindrar att bältet dras för långt in.
|
|