Forum - Golf 4 (98-04) - Min bil har börjat fluttra?

nelik
Donator 50 Golf 4 GTI Turbo -00 Ort: Falun
Lör 21 maj 2011 20:50 Svara med citat
Hej på er!
Jag har fått ett knasigt "problem" med min lilla GTI.
När jag gasar på och sedan släpper gasen uppstår det ett ljud som jag inte kan precisera, svårt att förklara tom.
Ljudet påminner om en turbo som fluttrar men det låter mer burkigt, som en hackspett mot ett träd ungefär fast inte lika högt. hehe

Kan vara så att det är samma ljud som i videon, då jag inte har öppet luftfilter kan det kanske uppföra sig annorlunda.

Det har kommit mer och mer den senaste tiden, bara när jag släpper gasen efter gaspådrag. Nu behöver jag bara gasa på lite, turbon behöver inte ens ladda...
Fttrrrrrrrrr, suck. d'oh! Tycker bilen går bra annars, den laddar 0,4-0,5bar. Funderade på dumpen först, har läst
att de första Bosch dumparna som inte är förstärkta kan ge upp.

Så, orginal dump, orginal filterbox och inte chippad. Och den lät inte så här när jag köpte den.
Någon som vet något? Rolling Eyes

Tacksam för svar
/nelik

"Bättre fråga och vara dum i någon sekund än att vara dum resten av livet."
fred
Ingen VW Ort: Borlänge
Sön 22 maj 2011 9:57 Svara med citat
Kolla vakuumslangen till avlastningsventilen (Bosch dumpen), är det hål på denna så öppnar inte ventilen och då slår istället övertrycket som ska ut mot impellerna i turbon och då låter det sådär. Avlastningsventilen kan nog också ha tröttnat ur.
polomannen
Moderator Donator 25 Golf 3 VR6 ZR POLO RTS Ort: Stockholm
Sön 22 maj 2011 17:43 Svara med citat
Trasig dumpventil.

http://www.racimax.com/
VW/WIR LIBEN DAS AUTOS
VW/Audi tekniker på heltid.
tobbe80
Golf 2 1,8 GL -92 Ort: Lindesberg
Sön 22 maj 2011 18:54 Svara med citat
Köp förstärkta BOSCH ventilen som sitter på S3/Audi TT 225HK, pallar 400hk utan problem, vanligt fel me kassa dumpar, första som går när man chippar Wink dock gör dom det i orginal utförande med, dels pga något dålig placering/varm sida, en del förlänger och flyttar ut dumpen, eller skaffa du typ en Fodge dump i alu som även tål mer innan den släpper, men Bosch förstärkta funka fint

.....privat liv.....
nelik
Sön 22 maj 2011 20:38 Svara med citat
Tack för alla svar!
Har rotat runt lite under huven idag.
Kollade vacumslangen till dumpen och den gick att bryta av som en torkad gammal lakritsrem så den byttes snabbt ut. Men det blev ingen förbättring.

Tog bort dumpen och testade att hålla för fingret vid vacumnippeln efter att jag tryckt upp kolven, men kolven gick tillbaka.

Så nu har jag inhandlat en forge dump från Awsome.

Får förhoppningsvis hem den nu till veckan, så jag återkommer med resultatet. Smile

nelik
Tor 23 jun 2011 20:52 Svara med citat
Har gått en tid sen jag fick Forge dumpen jag och har hunnit testat den en del.
Ljudet försvann inte helt när jag bytte men det blev tystare.
Efter att jag ögglat runt på diverse forum och läst om dem som fått bort liknande ljud med hjälp av en TIP i silicon köpte jag en sån med.

Och nu är ljudet helt borta! Yey...men.. Jag fick för mig att sätta dit ett öppet luftfilter, ett tort filter från Apexi som tydligen renar bra och inte kladdar igen llm.

Efter det så kan jag höra dumpen, och det låter en hel del. Tyvärr så verkar det som om dumpen öppnar för tidigt? Segdrog på tvåan och min laddtrycksmätare hann inte ens gå över noll innan jag hör att dumpen började släppa tillbaka luft.
Så det verkar helt enkelt som att den öppnar för tidigt. Jag har en grön fjäder i som ska räcka tills 1bars ladd och matcha oem standard. Det går jussum att byta.. Funderar på att byta till en gul. Så ideer om vad det kan vara är välkommna.

Det var helt knäpptyst när jag hade orginal filterbox på så det går inte att höra om den öppnar med den på tyvärr.

Edit: Såg att det följde med shims till fjäderkittet också. Kanske man slipper byta fjäder.