Forum - Golf 4 (98-04) - Skakar i ratten, "guppar" vid låg hastighet!

PvR
Golf 4 1.6 -99 Ort: Stockholm
Lör 04 jun 2011 13:16 Svara med citat
Hej!
Har en Golf 4, 1,6 -98
Bytte hjul/däck för en månad sedan.
Ratten skakar när jag kommer över 80km/h. Vid 30-50km/h känns det som om man nästintill guppar fram. Somom man körde på nymålade körfältssträck!

Jag lämnade in bilen på hjulbalansering 2 ggr men ingen förbättring. Sedan lämna jag igår in bilen på verksatd för att kolla om det är något knas med framvagnen (spindel/styrleden) men allt sitter som det skall och glappar ingenstans sa dem! Mekanikern tror det är fel på däcken. Däcken är nämligen för stora för min bil igentlgen. Men trodde inte det skulle göra sådan stor skillnad?!
Skakningarna i ratten kommer och går, alltså ibland kan jag köra 110km/h utan att det skakar men ibland skakar det rejält!

En sak fattas på bilen. Ni vet där man kan "hänga" upp hjulet på vid byte av hjul.. Det lilla locket/plattan fattas på Vänster fram. Så man måste vara 2st för att få på hjulet på bilen. Alltså en som håller upp hjulet vid hålen där bultarna skall in och en som sätter skruvar dit bultarna! Kan detta vara en orsak till skakningarna??

Någon som hänger med i mitt problem? Ganska svårt för mig att förklara när jag inte vet vad allt heter Confused

TACKSAM för svar Pray
polomannen
Moderator Donator 25 Golf 3 VR6 ZR POLO RTS Ort: Stockholm
Lör 04 jun 2011 20:49 Svara med citat
Kan inte du lägga upp en bild så kan vi se den.

http://www.racimax.com/
VW/WIR LIBEN DAS AUTOS
VW/Audi tekniker på heltid.
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm
Lör 04 jun 2011 22:24 Svara med citat
Hej, verkar som att det saknas en centrumring till dina fälgar!

Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG

BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion

<3 BUB !!
blackbird
Passat 7 TDI 2011 Ort: Vimmerby
Lör 04 jun 2011 22:54 Svara med citat
Håller med säkert centrering som felar
det är mkt känsligt och måste vara perfekt
PvR
Mån 13 jun 2011 17:49 Svara med citat
Inget av detta är felet! Det är förmodligen däcket eller fälgen som är knas. Ska in på torsdag och kolla!
VW1.6
Golf 4 1.6 Ort: Stockholm
Mån 13 jun 2011 19:39 Svara med citat
Kan inte vara dämparna?
PvR
Lör 25 jun 2011 20:22 Svara med citat
Har nu pratat med Intera som ligger söder om stockholm. (däck/fälg experter) DSka till dem på Måndag. De tror att fälgarna bak förmodligen är skeva och behöver svarvas om. Om inte kan det vara något med bromsklossarna trodde de.. Hmm aja får vänta och se tills måndag!
Smile
Sam
Lör 25 jun 2011 22:34 Svara med citat
Bromsskivor som slagit sig?

<3 BUB !!
PvR
Sön 26 jun 2011 14:12 Svara med citat
Ja sorry bromsskivorna mena de nog (=
Känns riktigt spänannde detta. Har nu varit överallt känns det som. Önskar nu bara att Intera kan finna felet imorgon. Börjar bli ganska trött på att åka runt överallt och sedan bli hänvisad vidare för att ingen hittar felet!
Sam
Mån 27 jun 2011 2:06 Svara med citat
Hade samma problem nu senast när jag bytte skivor, köpte Bosch skivor på autoexperten, runt 100mil senare slog dom sig och det var kaos i ratten, värre blev de när man bromsa,

Bytte dom till ett par Brembo med nya belägg och rullar fint nu!

<3 BUB !!
PvR
Mån 27 jun 2011 18:52 Svara med citat
Så ÄNTLIGEN har jag vart hos Intera!
Det ironiska är att de Centrumringar Däckproffsen bytte ut när jag var där för 1vecka sedan. Då de sa att de som satt på ej passade. Intera plockade direkt bort dessa nya ringar och sa att dessa istället var för små för bilens Centrum ring. Och att Fälgarnas "centrum-omkrets" inte passade själva bilens omkrets. (vet inte hur jag ska förklara på annat vis) . Så vi gjorde så att fälgarnas Ring/hål eller vad det nu är de svarvades om så att de skulle passa exakt till bilen.
Så nu har alla hjulen exakta måttanpassade centrum ringar på alla fyra.. Och detta resulterade med att "gunget" nästintill är borta. Och skakningarna i ratten är knappt märkbart nu.

Nu ska jag beställa nya bultar som är anpassade till fälgarna. Då tror jag och Intera att den ytterst knappt märkbara skakningen i ratten som återstår kommer försvinna helt!

Någon som vet någon bra men billig återförsäljare till bultar?? (=
PvR
Mån 27 jun 2011 18:54 Svara med citat
Detta "gung" i låga hastigheter är för att ena bakfälgen är något skev. Men att det ej sliter på bilen i sig. Så kan jag leva med att det gungar en aning vid typ 20-30km/h så ska det ej vara någon fara!