Forum - Golf 2 (83-91) - Intercooler, vad säger SBP?

Golfgalningen
Golf 2 Ort: Härnösand
Tis 28 jun 2011 9:46 Svara med citat
Hej ja som rubriken lyder, vad tror ni SBP skulle säga om jag monterade en liten intecooler på min golf?

Till en turbo diesel? Tänkte bara om det blir ngt nedslag då eller?

Tacksam för svar!!
Bug_roos
Golf 2 1,8 -91 Ort: Mölndal
Tis 28 jun 2011 17:00 Svara med citat
Du har en bil som är äldre än -96. Dom började med helbilsgodkännande -96. Däremot får du inte ädra på avgasreningen. Det är en tolkningsfråga. Jag skulle inte tveka att montera på intercooler. Har svårt att tänka mig att dom klankar ner på det. Ska du T.ex byta katalysator på en bil så får du inte använda universal då den inte är anpassad och testad för din motor. Däremot ger dom blanka fan i det så länge du klarar avgaskraven. Låt inte paragrafryttarna skrämma upp oss allt för mycket. Dom är ju trotts allt ganska sällsynta.

VW cuzz i´m a cheap bastard!
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm
Tis 28 jun 2011 18:15 Svara med citat
Bug_roos skrev:
Ska du T.ex byta katalysator på en bil så får du inte använda universal då den inte är anpassad
och testad för din motor

Rätt tolkning av lagen är väl att delen ska ersättas med originaldel alternativt del motsvarande originaldel?
Pekka Kiiskilä
Golf 1 LS 75 Ort: Vara
Tis 28 jun 2011 20:08 Svara med citat
Det är inga problem sålänge du inte står och säger att du bytt ut en massa delar mm,

Jag kör själv med diesel vw bilar och två av dom är ej orginal i maskin den ena har fått en 1,9 td istället för 1,6td den är rätt bra uppställd samt rensad kisse ,

Den andra är en caddy tdi 01a med trimbox-2 1/2 avgas-rensad kisse det funkar fint på sbp.

Mvh:Pekka.
Bug_roos
Golf 2 1,8 -91 Ort: Mölndal
Tis 28 jun 2011 22:18 Svara med citat
MiWi skrev:
Rätt tolkning av lagen är väl att delen ska ersättas med originaldel alternativt del motsvarande originaldel?

Mitt utlägg skulle beskriva att en UNIVERSAL ej är anpassad för en specifik motor men ändå funkar fint. Om du väljer att skilja från Vag orginal reservdelar mot piratdelar i orginalutförande startar du en ny diskution.

VW cuzz i´m a cheap bastard!
Golfgalningen
Golf 2 Ort: Härnösand
Ons 29 jun 2011 9:29 Svara med citat
Okej! tack så mycket jag får väl testa jag skulle vilja ha den synlig där fram med tryckrören Confused

Jag säljer en hel ner monterad Blå Bora för jag fick pys-punka fram och hittar inte hålet ^^