Du har en bil som är äldre än -96. Dom började med helbilsgodkännande -96. Däremot får du inte ädra på avgasreningen. Det är en tolkningsfråga. Jag skulle inte tveka att montera på intercooler. Har svårt att tänka mig att dom klankar ner på det. Ska du T.ex byta katalysator på en bil så får du inte använda universal då den inte är anpassad och testad för din motor. Däremot ger dom blanka fan i det så länge du klarar avgaskraven. Låt inte paragrafryttarna skrämma upp oss allt för mycket. Dom är ju trotts allt ganska sällsynta.
Det är inga problem sålänge du inte står och säger att du bytt ut en massa delar mm,
Jag kör själv med diesel vw bilar och två av dom är ej orginal i maskin den ena har fått en 1,9 td istället för 1,6td den är rätt bra uppställd samt rensad kisse ,
Den andra är en caddy tdi 01a med trimbox-2 1/2 avgas-rensad kisse det funkar fint på sbp.
Rätt tolkning av lagen är väl att delen ska ersättas med originaldel alternativt del motsvarande originaldel?
Mitt utlägg skulle beskriva att en UNIVERSAL ej är anpassad för en specifik motor men ändå funkar fint. Om du väljer att skilja från Vag orginal reservdelar mot piratdelar i orginalutförande startar du en ny diskution.