Forum - Golf 2 (83-91) - allmänt trött och skum mk2 rp motor

DaViD^^
VW Lupo Arosa 1.4 60hk Ort: Örebro
Sön 16 apr 2006 14:10 Svara med citat
har fått ett litet men ack så ireterande fel

isamband med att jag hade ner avgassystemet vid svetsning av ändrör och lite rostlagning i systemet

så har bilen blivit jätte märklig
vet inte riktigt om det kom just efter bytet av sista burken eller om det kan ha varit när jag byggde om till öppetfilter

så började iallfall bilen bete sig väldigt märkligt och det känns lite som om det är lite upp och ner med hur den är från dag till dag

dels har den blivit fruktansvärt slö på låga varv
det upplevde jag inte vid sambandet med att jag byggde om till öppetfilter
men nu blir den slöare och slöare från dag till dag tycker jag
sen vill den inte vara med över 5500rpm på 3.an då börjar den spika
när jag kör ren sopp spikar den rätt rejält
igår tankade jag 14liter e85 och 8liter 95okt
hade ungefär 10liter soppa i bilen sen innan
och då minskade spikningarna något
men det spikar väldigt tydligt när man börjar varva på 3:Ans växel
4-5:an vill den inte ens varva i närheten av dom varven för den är för slö
testade ställa om tändningen men utan resultat
efter som jag inte är så haj på vw,s motorer vet jag inte riktigt vart jag ska börja

upplever det som ett problem som inte bara kom över dagen utan smygit sig på dag för dag
märker oxå att den verkar få lite taskigt med soppa då den gärna knäpper i katten även vid lugna körningar vilket den inte ens gjort när jag plågat skiten ur motorn
har varit inne på att katten kan vara paj och igentäpt men samtidigt tycker jag inte den borde spika pga det ökade mottrycket

har även hänt ibland när man börjar varva på bilen att den stannar helt på varven typ 4000rpm sen vägrar den varva över det förens man släpper av en liten stund

nästa ide är att tankpumpen har dött då man inte kan köra bilen om man försöker köra så tankmätaren är nere till reserven för den hackar som en galning det gjorde den inte från början när jag köpte bilen

men samtidigt borde den gå bättre om man får i lite soppa i tanken men så är det ej

någon som har några ideer?

varför köra sakta när man kan köra fort?....
DaViD^^
Fre 05 maj 2006 1:18 Svara med citat
problemet är löst äntligen...murphys lag gjorde att det var mer än 1fel Regular Smiley

började med att byta förpumpen som var STENDÖD
då blev det ganska mycket bättre men inte helt bra
dock nöjde jag mig och har åkt så i ciruks 2veckor i helgen så började bilen skramla som typ 10kulor i en plåtburk samtidigt som det började läcka avgaser någonstans
så nu på kvällen orkade jag mig ut och kolla vad problemet var
dels läckte en skarv efter katen men jag hittade inget som kunde skramla så inåt h-e som det gjorde men tillslut så klappa jag på katen en redig sväng och vipps så hörde jag skramlet.
efter en snabb nedmontering konstaterade jag att det lilla som var kvar av min kat låg löst och skamlade så en tur med spettet rakt igenom så slutade den skramla dessutom planar inte effekten ur förens bilen går ut på varvstoppet..äntligen igen Regular Smiley
dessutom kan man ligga i jämnfart med ungefär 10% av gasen man hade hade förut i samma fart
kanske den kan börja dra bensin som en golf och inte som mina volvo bilar Regular Smiley

Taarzaahn
Golf 2 1988 1.8i CL Ort: Lund
Sön 07 maj 2006 20:15 Svara med citat
DaViD^^ skrev:
problemet är löst äntligen...murphys lag gjorde att det var mer än 1fel Regular Smiley

började med att byta förpumpen som var STENDÖD
då blev det ganska mycket bättre men inte helt bra
dock nöjde jag mig och har åkt så i ciruks 2veckor i helgen så började bilen skramla som typ 10kulor i en plåtburk samtidigt som det började läcka avgaser någonstans
så nu på kvällen orkade jag mig ut och kolla vad problemet var
dels läckte en skarv efter katen men jag hittade inget som kunde skramla så inåt h-e som det gjorde men tillslut så klappa jag på katen en redig sväng och vipps så hörde jag skramlet.
efter en snabb nedmontering konstaterade jag att det lilla som var kvar av min kat låg löst och skamlade så en tur med spettet rakt igenom så slutade den skramla dessutom planar inte effekten ur förens bilen går ut på varvstoppet..äntligen igen Regular Smiley
dessutom kan man ligga i jämnfart med ungefär 10% av gasen man hade hade förut i samma fart
kanske den kan börja dra bensin som en golf och inte som mina volvo bilar Regular Smiley

jag har gjort samma på min men av en annan anledning, effekt Cool katen stjäl cirka 5-10 hk enligt de som kan (tyskarna)
plus mindre soppaförbrukning körde en 100 mila tur på 0.63 per mil med inte så nätt körning mot innan nästan 0.8
nu har jag bytt topp och kam så har inte kollat ännu

BILDÅRE????
NÄ GOLFIDIOT
DaViD^^
Tis 09 maj 2006 19:11 Svara med citat
Taarzaahn skrev:
jag har gjort samma på min men av en annan anledning, effekt Cool katen stjäl cirka 5-10 hk enligt de som kan (tyskarna)
plus mindre soppaförbrukning körde en 100 mila tur på 0.63 per mil med inte så nätt körning mot innan nästan 0.8
nu har jag bytt topp och kam så har inte kollat ännu

effekten i sig var inte så viktigt för min del
utan mest att den ska gå som den borde tanke på att jag är inne i bes perioden så åker snart en kat dit
är lite förvånad hur trötta 1.8an fast jag kör utan kat öppet filter sista dämparen är fulflödes och endå åker jag bara jämnt med polarens 92:Ans 740GL och dom är inte direkt kända för att vara pigga
ska själv försöka mig på att byta topp och kam till en från en 90:ans Gti 8V
och se om jag kan lura till något med ett annat sprut är rätt sugen på turbo
men tiden räcker inte riktigt till för att göra sånt
med min flytta röven bil. min snittar nog runt 0,8 mest pga min högerfot Regular Smiley
fortfarande inte någon toppfartsökning direkt =( 180 gör den äkta fart är 170 och då är det nerförslut och på 4:an 5:an tappar den fart direkt och gör bara 160 mätarfart =(