Forum - Golf 4 (98-04) - Miss ljud höger fram

Buddis
Golf 4 GTI -99 Ort: Gävle
Mån 04 jul 2011 5:32 Svara med citat
Hej jag har nyligen köpt en Golf Gti IV 99,
det sitter 18 r32 fälgar 40 profil, osäker på bredd kan vara 225?
den är sänkt 35mm fram, bak sitter fortfarande orginal fjädrar.

efter någon vecka började jag få miss ljud höger fram.
Jag märkte först av det när jag svängde höger upp på en mindre trotoarkant, jag fick då ett skorrande ljud som försvann när jag svängde vänster för att sedan fortsätta svänga höger. inte så farligt tänkte jag och körde vidare.

nu har jag fått större problem, det har försämrats ganska dramatiskt de senaste dagarna. det skorrar vid mindre gupp och det låter konstant när man svänger vänster. den drar även lite åt vänster vid gaspådrag.

vad kan det vara för fel? kan det räcka med spacer? eller någon bussning som är slut?

Mvh Linuz
k49
Golf 5 GTI -05 Ort: Uddevalla
Mån 04 jul 2011 6:26 Svara med citat
Kan vara framhjulslager. Hissa upp fram och försök att vicka på hjulen, rör de sig så är det lagren som har gett sig. Kan vara bökigt att byta för de sitter pressade i skivan.

Kolla insidan av däcket om det ligger i mot stötdämparen, kan ligga och skava där så att du kan få punktering.

Med breda däck och sänkning så blir det trångt i hjulhuset. När bilen står på backen så är det bra om du får fingrarna i mellan runt hela däcket, även vid fulla rattutslag, det är mycket som kan ta i mot i hjulhuset.
Buddis
Mån 04 jul 2011 7:36 Svara med citat
k49 skrev:
Kan vara framhjulslager. Hissa upp fram och försök att vicka på hjulen, rör de sig så är det lagren som har gett sig. Kan vara bökigt att byta för de sitter pressade i skivan.

Kolla insidan av däcket om det ligger i mot stötdämparen, kan ligga och skava där så att du kan få punktering.

Med breda däck och sänkning så blir det trångt i hjulhuset. När bilen står på backen så är det bra om du får fingrarna i mellan runt hela däcket, även vid fulla rattutslag, det är mycket som kan ta i mot i hjulhuset.

Ska kolla framhjulslagret, men ger det så grova symtom så att bilen drar åt vänster vid gaspådrag och att däcket tar i innerskärmen?

Däcket ligger inte emot stötdämparen får in ett finger imellan.
Jag vill få det till att däcket rör sig framåt/bakåt så det tar i av den anledningen. Det blir bara värre o värre
Rickard.v
Golf 6 R Ort: Västerås
Mån 04 jul 2011 10:10 Svara med citat
k49 skrev:
Kan vara bökigt att byta för de sitter pressade i skivan.

Så är det INTE.

Skivan byter man enkelt. Men navet skivan är fastskruvad emot där sitter lagret.

Golf R mk6
k49
Golf 5 GTI -05 Ort: Uddevalla
Mån 04 jul 2011 21:26 Svara med citat
Rickard.v skrev:
Så är det INTE.

Skivan byter man enkelt. Men navet skivan är fastskruvad emot där sitter lagret.

Ja just det, så var det. Var ett par år sedan jag bytte på min VR6.
Buddis
Tis 05 jul 2011 21:16 Svara med citat
Jag har nu kollat lite mer, och blev uppriktigt sagt oroad över var jag upptäckte.

jag skulle montera 5mm's spacers för att se om det blev förändring. jag upptäcker då att det är krängningshämmaren som låter, och det för att drivaxeln går emot. :S skit skum konstruktion för det första. Och för det andra hur dyrt kommer detta bli?

kan det räcka med bussningar till krängarna?
eller är det nya dämpare som gäller?
efter att jag hissat upp bilen så upplevde jag den ett par mm högre och hade inga problem att få in handen.

men efter ett par farthinder med passagerare så hade den sjunkit ner igen, får nu in fingrarna/ hälften av fingrarna minns inte riktigt.
Rickard.v
Tis 05 jul 2011 21:42 Svara med citat
Tror det är en vanlig grej på en sänkt mk4.
Att hämmaren tar i drivaxel

Läs några trådar i "våra bilar" avd så ser du att många byter ett stag som håller i hämmaren. Den är för låg.

Höger fram skriver du, va fan jag har ju också ett ljud när bilen fjädrar ner, tycker också det är höger fram, men min bil är inte så låg. (tycker jag)

Golf R mk6
Buddis
Tis 05 jul 2011 21:59 Svara med citat
Som vanligt när man skriver inlägg så gör man dumgrejen att man inte söker först... idioti som man själv får svälja ofta :p

hittade denna länk som jag spann vidare på: http://www.bilmodecenter.se/hr-krangningshammare-framre-p-240-c-344.as px

stod även om detta: http://www.tmtuning.com/HOME/catalog/product_detail.php?default_produc t=766

MEN, nu är det ju så att bilen endast skall ha "35mm" sänkning. så tankarna går även i om dämparen är slut.
Rickard.v
Tis 05 jul 2011 22:06 Svara med citat
Där hittade du riktigt bra grejer.

De små stagen var det jag menade i mitt förra inlägg. (812kr + frakt)

Sitter o funderar om jag har samma problem. Var på väg ut till bilen men jag tar det i morrn.

Viken lösning tar du?

Golf R mk6
Buddis
Tis 05 jul 2011 22:22 Svara med citat
Jag funderar på det fortfarande, krängarna har jag ju nytta av oavsett. men om det är så att dämparen är slut kanske jag måste köpa en ny sån med.

flera som sagt att hundbens varianten bara är att skjuta upp problemet.

och ska man köpa dämpare ja då är frågan, justerbar eller icke? det skiljer ju runt 1300 i pris. jag pendlar ju i bilen också, så om jag vinner något på att kunna justera så är det ett plus. men är det värt 1300.

det är många tankar.

om du har fler teorier får du gärna dela med dig rickard.
även andra om det är så

OT: köpte bilen i västerås :p
Rickard.v
Ons 06 jul 2011 13:35 Svara med citat
Förstår dig inte riktigt.
Krängarna har du ju redan på bilen.

Stötdämpare byter man parvis. Du vill inte ha en nya på en sidan o en sliten på andra. Konstig väghållning.

Vad menar du med hundbens varianten o skjuta upp problemet???
Är det det lilla staget du kallar för hundben?
Det måste du ju ha oavsett om du köper ny dämpare eller ej. Det är ju fjädern som bestämmer höjden på bilen.

Du skrev spacer i första inlägget. Det påverkar nog ingeting tror jag. Det flyttar ju bara ut hjulet lite. Det är mera för utseendet.

Eftersom det låter den drar vänster vid gaspådrag borde inte khämmaren vara inblandad. Det är ju bara när högerhjulet fjädrar uppåt det borde låta om khämmaren tar i drivaxeln.

Jag funderar på att dra iväg en beställning i morrn till TM tuning på stagen om jag kan se idag om det är nära. kanske tar ett par baklysen också. Ska du vara med??

Golf R mk6
Rickard.v
Tor 07 jul 2011 15:54 Svara med citat
Nu har jag också sökt lite.

Hittade en tråd om torkade bussningar som låter om.
http://www.vwgolf.se/viewtopic.php?t=12104

Konstaterade igår att min khämmare sitter under drivaxel precis som på R32 så det ska inte vara något problem för mig att det tar i drivaxeln. Skönt för mig.

Så jag tror på torkade knirkande bussningar för det är inte varje gång det låter när man kör.

Golf R mk6
Buddis
Fre 08 jul 2011 13:12 Svara med citat
Självklart hade jag tänkt byta på bägge sidor. köpte orginal fjädrar igår som jag ska lämna tillbaka idag. det är förmodligen bussningen som du säger.

ja, jag kallar staget för hundben pga likheten Smile det förtjänar inget bättre namn (dålig konstruktion och fruktansvärt fult) Razz

Men en beställning på Krängare bak och fram samt koni ställbara dämpare är laggd Smile bör komma nästa vecka Smile

den drar nog till vänster på grund av att bilen blivit lägre på vänster sida, bussningen har åkt upp mer där. tidigare ägare måste ha smällt i något med bilen. tvivlar på att den bussningen blev bytt när han sänkte bilen.

så nya bussningar samt krängare och dämpare borde vara en fint recept på en rolig bil Smile