Jerpan
Golf 4 1.6 -00 Ort: Borlänge |
| Tis 28 jun 2011 12:31 |
|
Vi har en Golf 1,6 8V -00 16.000mil som börjat krångla
Började med att "dö" ibland, Sedan gick den bara sämre & sämre,
Nu går den kanonbra vid kallstart tills den når arbetstemp och då går den dåligt.
Orkeslös vid gaspådrag, Känns som att motorn stryper sig själv. Hackar m,m
Det som är gjort av mig är följande:
Tändstift
Luftfilter
Bränslefilter
Startgas vid div slangar
Dragit av tändhattarna
Tempgivaren
slagit på katten ( låter som inget ör löst...
Utan resultat...
Har ringt runt och hört med allt å alla, Nästa fundering, kan de vara "varvtalsgivaren" ??
Vill gärna inte byta den då den är rätt dyr & så kanske problemet kvarstår!?
Om någon har idèr eller dyligt så är jag MYCKET tacksam för svar då detta börjar bli ruskigt drygt
|
|
and_nil
Golf 4 1.6-06 Variant Ort: Ystad |
| Tis 28 jun 2011 20:33 |
|
Har exakt samma problem som du. När vi kopplade upp den så visade den varvtalsgivare "No Signal".
Ska byta den ikväll och återkommer med resultat...
|
|
polomannen
Moderator Donator 25
Golf 3 VR6 ZR POLO RTS Ort: Stockholm |
| Tis 28 jun 2011 21:20 |
|
| Det är varvtalsgivaren som krånglar.
|
|
Jerpan
| Ons 29 jun 2011 0:59 |
|
"polomannen" okej, varför börjar en sån krångla? och kan man ta reda på det mera säkert innan man köper en ny, Går det att köpa via typ mekonomen eller liknande (bosch) eller bäst orginal?
Tackar för era svar, väntar med spänning på ditt inlägg "and_nil"
|
|
and_nil
| Ons 29 jun 2011 18:38 |
|
Nu är den bytt och bilen funkar som vanligt igen . Trevlig sommar och Lycka till.
|
|
Jerpan
| Tor 30 jun 2011 0:48 |
|
Köppte du orginal ? Svårt att byta?
|
|
and_nil
| Tor 30 jun 2011 16:39 |
|
| Det var orginal som sattes i, bytade inte den själv men han som gjorde det hade bilen i typ ½ timme. Men då har han också bytt ett antal såna givare...
|
|
kladden
Golf 6 1,6 TDI 4M Variant Ort: Bengtsfors |
| Tor 30 jun 2011 20:48 |
|
| Min 1,6 -02 har brukar också dö iband. Typ 1/2 sekund sen går den bra igen. Oftast efter att jag kört en längre sträcka i ca.70 km/tim. En gång dog den nästan helt och motorfellampan började lysa. En diagnos visade då att varvtalsgivaren felade. Annars har diagnos inte visat någonting alls. Efter att felen började så har jag dragit extra jordkablar till boxen, motorn och batteriet. Jag har även sprayat motortvätt på varvtalsgivaren och efter dessa åtgärder så händer det mer sällan att den dör. Jag är för snål för att låta byta givaren, tror inte att jag klarar det själv. Man måste jobba uppochner vänd och titta via en spegel. Min förra bil, Polo med samma motor hade samma fel. VAG givare 980:-. Inkl. arbetet 2.700:-
|
|
Jerpan
| Lör 02 jul 2011 18:32 |
|
| Nu är varvtalsgivaren bytt och bilen går som normalt igen.
|
|
VW BORA
Golf 5 1.6 Ort: Västerås |
| Tis 05 jul 2011 1:47 |
|
| Hur sjutton ser den ut ? annat namn för varvtalsgivare ? min bil är svårstartad ibland och jag gissar på att det händer när den blir varm . på vintern så startar den på en gång . så jag undrar hur denna ser ut och vart denna sitter
|
|
Jerpan
| Tis 05 jul 2011 10:47 |
|
Du kan gå in på Mekonomen eller Autoexpertens hemsida, Sök sedan på din bilmodell & gå in på : Motorelektronik / Givare - Varvtalsgivare så ser du bild. Annars söker du på Google bara
På våran golf satt den på framsidan av motorn i nederkant under oljefiltret typ.
|
|
VW BORA
| Tis 05 jul 2011 16:24 |
|
| Jerpan skrev: | Du kan gå in på Mekonomen eller Autoexpertens hemsida, Sök sedan på din bilmodell & gå in på : Motorelektronik / Givare - Varvtalsgivare så ser du bild. Annars söker du på Google bara
På våran golf satt den på framsidan av motorn i nederkant under oljefiltret typ. |
hmm okej ska kolla under oljefiltret hoppas jag hittar den ? kommer man få nån felkod eller nån lampa som kommer lysa hela tiden. altså är det bara att byta den ?
|
|
VW BORA
| Tis 05 jul 2011 21:43 |
|
| VW BORA skrev: | | hmm okej ska kolla under oljefiltret hoppas jag hittar den ? kommer man få nån felkod eller nån lampa som kommer lysa hela tiden. altså är det bara att byta den ? |
en sån här ? http://www.skruvat.se/Varvtalssensor-motorhantering-P19872.aspx
det står varvsensor men jag tror det är samma sak . har jag fel ?
|
|
Jerpan
| Tis 05 jul 2011 23:40 |
|
| Precis.. Våran såg dock lite annorlunda ut, eller så är skiljer det sig från orginalkabeln. Tror det är vettigaste att sätta dit också faktiskt.
|
|
VW BORA
| Ons 06 jul 2011 0:25 |
|
| Jerpan skrev: | | Precis.. Våran såg dock lite annorlunda ut, eller så är skiljer det sig från orginalkabeln. Tror det är vettigaste att sätta dit också faktiskt. |
ok tack för hjälpen
|
|
VW BORA
| Ons 06 jul 2011 21:53 |
|
| Jerpan skrev: | | Precis.. Våran såg dock lite annorlunda ut, eller så är skiljer det sig från orginalkabeln. Tror det är vettigaste att sätta dit också faktiskt. |
du behövde väll inte felkoda eller nåt ? är det bara att byta den ?
|
|
Parre__
Golf 4 1.6 -01 Variant Ort: Finland |
| Tis 12 jul 2011 11:49 |
|
Min Golf krånglar ännu! De trodde på VW-servicen att katalysatorn var slut men nej.
Min startar dåligt varje morgon och allti då man skall fara på lunch och hem från jobbet. Alltid förutom då man startat den på nytt inom 30 min.
Varvtalsgivaren är bytt utan resultat.
Har ni några råd ännu? nästan allt är tänkt och bilen skall nästa vecka igen på service men de tycks inte hitta så mycket fel i den!!!
|
|
VW BORA
| Tis 12 jul 2011 17:57 |
|
| Varvtalsgivare bytt men har samma problem. i går startade den vid fjärde försöket . det är lite drygt faktiskt. nån som vet vad problemet kan vara
|
|
VW BORA
| Ons 13 jul 2011 21:17 |
|
| Kan det vara efr ventilen ???
|
|