Forum - Golf 4 (98-04) - Bakrutetorkare golfkombi 1,6 2000

roger82
Golf 4 MK4 1.6 kombi Ort: Karlshamn
Ons 20 jul 2011 17:12 Svara med citat
Hej!

Plockade idag ner torkarmotorn på min golfkombi och rengjorde då allt var ihoprostat, nu fungerar motorn utmärkt då jag testade den.

På bilen fungerar den inte alls. Mätte i kontakten med 4 stift, har spänning i det 1:a och de 3 övriga visar inget oavsett läge på knappen.

Någon som kan förklara hur det fungerar?

Jag ska ut om en stund och kolla så det är 12V fram och kolla kablarna... kanske kolla relä också?

Tacksam för hjälp/ Roger

Det du inte gör idag får du inte gjort imorgon heller.
Philip Thulin
Golf 4 1,6 16V -00 Ort: Norrköping
Ons 20 jul 2011 18:49 Svara med citat
Har du kollat säkringen? den kan mycket väl ha gått om motorn beckat ihop.

Nissan Skyline R32 GTS-t
VW Golf IV
roger82
Ons 20 jul 2011 19:02 Svara med citat
Jag hittade 2 säkringar som var till torkare/spolare enligt lappen men de såg helt ok ut! Jag får väl testa mäta och kolla så mycket kablar jag kommer åt.

Ålle
Ingen VW Ort: Malmö
Tor 21 jul 2011 0:25 Svara med citat
Jag har liknande problem. min torkare har slutat funka. ville kolla om elmotorn var kass så jag monterade ner plasten o kom åt motorn. jag plocka inte ner elmotorn utan jag tog min multimeter o började mäta på dessa 4 stift. o ja där fanns spänning (12V) i vssa av stiften. nu till det konstiga. oavsett var spaken var så var det samma spänning hela tiden i dessa stift. alltså borde inte spänningen sjunka till 0 V när spaken e i off? kommer med lite bilder senare så ni fattar vad jag menar.
Ålle
Tor 21 jul 2011 17:41 Svara med citat
Här kan du se bilderna

http://www.vwgolf.se/viewtopic.php?t=9642
Ålle
Tor 21 jul 2011 17:43 Svara med citat
Roger. Du skriver att du testa elmotorn när du hade plockat ut den. hur gjorde du det? skulle vara intressant att oxå testa Smile
roger82
Tor 21 jul 2011 18:32 Svara med citat
Jag jordade helt enkelt höljet på motorn och gav spänning åt sladden som går direkt till motorn (syns tydligt när motorn är borta). Jag valde att plocka isär mekanismen först och mycket riktigt var det fullt med rost....

Ålle
Tor 21 jul 2011 19:03 Svara med citat
Hur gav du spänningen till sladden som går direkt till elmotorn? var kom den spänningen ifrån?
roger82
Tor 21 jul 2011 21:56 Svara med citat
Jag tog loss hela motorn och använde sen ett batteri som jag hade löst plus en liten kabel jag hade liggandes.

Ålle
Lör 23 jul 2011 0:24 Svara med citat
Alltså jag får inte löst elmotorn. försökt nu i en timme. de 3 muttrarna som håller fast själva elmotorn fick jag loss. inga prolem. men sen på andra sidan, på utsidan alltså sitter ju torkararmen. har fått bort den lilla plastbiten. o sen skruvat bort muttern. men sen går det ju inte att få loss själva armen Sad vad gör jag för fel? Får ju inte loss elmotorn om inte jag får loss torkaramen.
roger82
Lör 23 jul 2011 21:57 Svara med citat
Själva torkararmen ska ju gå att lossa när du väl har fått bort muttern. Har du provat att smörja och sen lirka lite på den?

pinnen666
Golf 4 gti -99 Ort: Jönköping
Sön 24 jul 2011 15:57 Svara med citat
Torkararmen brukar oxidera fast riktigt hårt, prova med en avdragare, ibland får man byta även armen eftersom den går av vid för mycket våld som tyvärr är nödvändigt ibland.
Ålle
Mån 25 jul 2011 0:10 Svara med citat
Tack för tipset. när du säger avdragare menar du en sånhär?

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Avdr agare/Torkararmsavdragare/

tycker att 1200kr kan vara lite väl mkt Smile
pinnen666
Mån 25 jul 2011 1:00 Svara med citat
Precis, en sån kan vara bra att ha Smile men kanske lite dyrt för att lossa 1 gång Sad
Ålle
Mån 25 jul 2011 3:23 Svara med citat
En sånhär kan oxå hjälpa Smile haha så lätt det ser ut Smile

pinnen666
Mån 25 jul 2011 10:50 Svara med citat
He he , ser föör lätt ut, oftast så drar man ur torkaren från bussningen som fortfarande sitter kvar på axeln, då kan man göra det smidigt och ta en bandslip modell liten och slipa sönder bussningen, då hoppar det isär när spänningen släpper.... fast det hjälper ju inte heller om man vill att torka armen ska vara hel, he he ja du får prova att smörja med lite wd40 eller liknande så kanske det släpper efter ett par dar?
Ålle
Tis 26 jul 2011 1:22 Svara med citat
Tack alla för alla värdefulla tips. Nu har jag äntligen löst problemet Smile Efter ytterligare 1 timme arbete o jag vet inte hur många dl 5-56 jag spraya på så gav jag upp Sad o åkte till en icke auktoriserad, men väldigt billig, verkstad på en bakgata att få av torkararmen. Han använde en väldigt enkelt avdragare. Typ nåt såhär såg den ut

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Avdr agare/Spindelledsavdragare/

Han satte på den o snurrade 2 varv o så var torkararmen ute. Såg så enkelt ut när han gjorde det. Och jag som hade kämpat så mkt med den jäveln Not talking

Bild

När den väl var ute var det ju en barnlek att få ut torkarmotorn.

Bild

Jag e tacksam för alla tips o all hjälp jag fått i denna tråd. Roger. Tack för jag fick låna din tråd. Förresten, det var inte nåt fel på elmotorn. Det var kabelbrott. Läs mer här

http://www.vwgolf.se/viewtopic.php?t=9642