Forum - Golf 4 (98-04) - Golf4 V6 4-Motion

Skorpan1965
VW Typ 1 Ort: Utomlands
Fre 22 jul 2011 18:56 Svara med citat
Hej undrar om någon bytt generator på en Golf4 V6 Motion.
Och har några tipps hur man gör det på enklaste sätt.
Och om man måste ta generatorn upp eller neråt...
Alla tipps motages.
Mvh Skorpan1965
Skorpan1965
Fre 22 jul 2011 20:00 Svara med citat
Undrar om det finns någon nära västerås som kan tänka sig byta den åt mig, pga av att jag har diskbråck så klarar jag inte det själv helst....
Mot ersättning...
Hör av er ....
pinnen666
Golf 4 gti -99 Ort: Jönköping
Fre 22 jul 2011 23:28 Svara med citat
Hmmm kikade ner i en sådan motor förra veckan då det var en som ville ha den bytt, ser inte kul ut.. frågan är om man kan ta bort insug och lyfta den uppåt eller om man ska hänga ner motorn och lossa ac-kompressorn först och sen kanske få ut den... tajt var nog bara förordet och kollar man i vw:s verkstadshandbok finns det ingen info hur man ska gå till väga..

Kanske går att skruva bort fronten och komma åt då? har du diskbråck så gör du nog rätt i att lämna bort jobbet, lycka till och skriv gärna hur bytet gick till, är själv lite nyfiken hur man kan trolla ur en sådan Smile
VW BORA
Golf 5 1.6 Ort: Västerås
Lör 23 jul 2011 1:01 Svara med citat
Skulle gärna hjälpa dig om jag visste en anning om hur man gör. har du frågat mekonomen på hälla vad det kan kosta där för har har hört att dem är hjälpsamma och sånt, själv ska jag dit och göra en felsökning på min Bora. så jag rekomenderar att du åker dit och frågar
Rickard.v
Golf 6 R Ort: Västerås
Lör 23 jul 2011 20:38 Svara med citat
Jaha är vi fler som åker golf V6 4motion här i stan. Trevligt. Har du nå bilder?

Kan nog inte hjälpa dig tyvärr. Det ser väldigt trångt ut.
Men jag kan ju kolla i lite på min vad jag tror...

Golf R mk6
k49
Golf 5 GTI -05 Ort: Uddevalla
Sön 24 jul 2011 20:19 Svara med citat
Jag hade en VR6 -92 och där var det inga problem att lossa generatorn, men att få den ur motorrummet var lite bökigt. Fick lossa främre motorfästet och hissa motorn med en domkraft så gick det att lirka upp generatorn.
Skorpan1965
Mån 25 jul 2011 18:15 Svara med citat
Generatorn bytt....
Började med att släppa spänningen på multiremmen med en '8 ca 50cm lång,
Tog bort remmen.
Bort med servo pumpen.....
Hänger upp den med ett mindre snöre så den inte är i vägen,
Bort med ac pumpen, för att få bort den ena bulten så fick vi släppa på ett fest baktill mitt under motorn som håller motorn i sidled.
Óch bryta med spett lätt så motorn gick lätt i sidled från vänster till höger sida framifrån bröt vi.
så släppte bulten och ac-kompressorn kom ner hängde upp den med ett snöre och pallade upp den med en pallbock för att slippa belastningen på slangar.
Sedan släppte vi på spännrulle uppifrån för att lättare se och komma åt att styra uppifrån annars gjorde vi allt arbete underifrån,
Nu släppte vi på generatorn och tog den neråt,
inga problem lite trångt var det men inte några större problem och sedan satte vi tillbaka allt i omvänd ordning....
Skorpan1965
Mån 25 jul 2011 18:15 Svara med citat
Generatorn bytt....
Började med att släppa spänningen på multiremmen med en '8 ca 50cm lång,
Tog bort remmen.
Bort med servo pumpen.....
Hänger upp den med ett mindre snöre så den inte är i vägen,
Bort med ac pumpen, för att få bort den ena bulten så fick vi släppa på ett fest baktill mitt under motorn som håller motorn i sidled.
Óch bryta med spett lätt så motorn gick lätt i sidled från vänster till höger sida framifrån bröt vi.
så släppte bulten och ac-kompressorn kom ner hängde upp den med ett snöre och pallade upp den med en pallbock för att slippa belastningen på slangar.
Sedan släppte vi på spännrulle uppifrån för att lättare se och komma åt att styra uppifrån annars gjorde vi allt arbete underifrån,
Nu släppte vi på generatorn och tog den neråt,
inga problem lite trångt var det men inte några större problem och sedan satte vi tillbaka allt i omvänd ordning....
pinnen666
Mån 25 jul 2011 23:09 Svara med citat
Lät som ett ganska trevligt byte ändå Smile ganska skönt att ha det gjort nu misstänker jag?
Skorpan1965
Tis 26 jul 2011 19:42 Svara med citat
Ja men upptäckte nu att det droppar olja mellan motorn och växel-lådan, I den bulten man ser ungefär mitt på motorn , där finns ett litet fyrkantigt hål där kommer det olja, Någon som vet vart det kan komma ifrån. . .
Jag mistänker vevaxeltätningen....
pinnen666
Tis 26 jul 2011 20:04 Svara med citat
Kan vara oljespill från filtret som rinner längs blockets nederkant (är som en liten hylla där) och sen rinner ner alt. oljetråget som läcker? sällsynt med läckande packboxar på alla vw:s motorer, är olja ljus i färgen eller svart som motoroljan?
Skorpan1965
Tis 26 jul 2011 20:07 Svara med citat
Svart......och det ser ut som det droppar ur det lilla 4kantiga hålet....
Skorpan1965
Tis 26 jul 2011 20:09 Svara med citat
Filtret är inte rört på ca 4-5 månader att det skulle komma därifrån låter som otroligt för mig....
pinnen666
Tis 26 jul 2011 20:19 Svara med citat
Nej det brukar komma i samband med service... men tråget går ju in i växellådans sprängkåpa även på v6:an har jag för mig, sitter även 2 skruvar där uppe som man kan se när man vrider runt svänghjulet, jag hade nog provat täta om tråget som första åtgärd, är visserligen ganska smidigt att få ner lådan om man har verktyg och lyft men det brukar inte finnas på varje garageinfart tyvärr så det är nog smidigare att kika på tråget som första åtg. troligtvis är tråget limmat och det händer att dom börjar läcka
Rickard.v
Tor 28 jul 2011 20:36 Svara med citat
Oj det låter som ett rejält jobb, men skönt att det flöt på bra.

Jag tittade ner, oj oj inget för mig.

Golf R mk6
Skorpan1965
Tor 28 jul 2011 20:44 Svara med citat
Ja det flöt på bra. Och nu är även oljetråget omlimmat på Möller. Men nu hittade dom att det läkte vid ventilskåps-packningen.
Någon som bytt ventilkåps-packningen på en Golf 4 V6 4-motion och har några tipps förslag på hur man gõr..
Rickard.v
Tor 28 jul 2011 21:00 Svara med citat
Omlimmat?

Lim istället för packning alltså.
Vad kostade det?

Ska titta noga på min, ska byta olja snart.

Golf R mk6
Skorpan1965
Tor 28 jul 2011 22:00 Svara med citat
Ok det kostade med jobb, packningslim 1876kr
Det är limmat orginal....