Helleman
Golf 6 1.6 TDI Ort: Trosa |
| Lör 28 nov 2015 10:43 |
|
Har precis köpt en Golf 1.6TDI manuell 2013, som jag börjar lära mig.
Märkte ganska direkt att bilen tvekar och rycker lite vid halvgas, tex om jag kör på farthållaren och det är lite nedförslut så att bilen pendlar mellan gas och motorbroms. Jag har också märkt att när man trycker på gasen så stryps motorn först ett kort kort ögonblick, sen ger den gas, ungefär som en förgasarmotor kan göra. Detta märks främst på låga varvtal och om jag inte trycker gasen i botten.
Detta beteende skiljer sig markant från min Passat med 177hk diesel och DSG, där responsen är oerhört kvick.
Ni andra som kör 1.6TDI, upplever ni ett liknande beteende? Ska tillägga att det inte är ett kraftigt tvekande så det skulle mycket väl kunna vara karaktären på en snåldiesel.
|
|
RealKasken
Golf 6 Variant Multifuel Ort: Norrköping |
| Lör 28 nov 2015 18:34 |
|
Jag har DSG7 i min -10, men jag känner absolut igen ryckigheten i nedförsbackar med farthållaren i.... Vet inte om det nån jä*la dumhet de hittat på för att hastigheten inte ska överstiga satt värde, men det stör mig nått fruktansvärt iaf.
Nu petar jag alltid i neutralen och rullar rullar nedför backarna istället.
Tvekar vid gaspådrag gör min nästan alltid, men det har ju med idioten till växellåda att göra
|
|
Helleman
Golf 6 1.6 TDI Ort: Trosa |
| Lör 28 nov 2015 19:28 |
|
Hahaha, DSG är inte din favorit eller?
Jag har ju DSG (förvisso 6) i min Passat och den går som en dröm, tvekar aldrig.
Jag tippar på att det är 1.6TDI-motorn som beter sig så här, kanske för att vara så snål som möjligt. Iaf tror jag det mer nu när du beskriver exakt samma fenomen.
Känns lite som att spannet mellan gas och motorbroms, för att hålla farten i nedförsbacken, ligger för snävt och att den då blir ryckig då den inte kan bestämma sig för gas eller motorbroms, tillsammans med att den tvekar vid gaspådrag som förvärrar fenomenet.
Blir intressant att se hur detta påverkas med den nya motormjukvaran som snart är klar.
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|