Forum - Golf 5 (04-08) - Skräp / löv samlas vid framskärm som orsakar fukt / rost

MrStrumpan
Golf 5 1.6 FSI -05 Ort: Norrköping
Lör 06 feb 2010 11:05 Svara med citat
Problem: Skräp / löv samlas vid framskärm som orsakar fukt / rost.

Plats: Innanför framskärmarna, bakre nedre delen.
Öppna dörren, under dörrfästena finns ett hål in mot framskärmen.

När jag köpte bilen (begagnad) så låg det en hel hög med skräp där.
Det har eller nästan har börjat rosta pga smuts och fukt som legat där.
Nu tvättar jag extra noga där så det inte byggs upp, men kommer hela tiden in,
och det verkar väldigt gärna vara löv.

Någon som känner igen det här?

I innerskärmen över hjulet är det lite längre fram ett "hack",
en liten utskuren del i innerskärmen som skapar ett litet hål in (från fabrik).
Funderar på om det är där som det kommer in.
bildock
Golf 5 04 fsi+Golf5 1,6 08 Ort: Norrköping
Lör 06 feb 2010 15:15 Svara med citat
Hejsan
Jag köpte i somras samma bil som du har och jag märkte också lite missfärgning och någon ytrost vid nämnda del vid innerskärmen, jag gjorde rent, sprayade ordentligt med tectyl-dinitrol in och runt i det nedre stora hålet vid framskärmens nedre del.

Då jag förstod att stället är väldigt utsatt bl.a. för löv o.dyl som binder fukten kvar som så småningom bildar rost. Jag tror att "hacket" du nämner vid innerskärmen mycket väl kan vara ingången för skräp, men att inte täppa till det på något sätt då det kan vara ingången för fartvinden att torka ur partiet mellan innerskärm och plåtskärm.

Då du uppmärksammat det här och vill ha ordning på grejorna är det nog lättast för dig att vid öppnandet av dörren kasta en blick då och då och ev ta bort skräp som samlats, nackdelen med tectylsprayen är att det kan bli lite kladdigt och binder skräpet kvar, men det viktigaste är att få en fuktavstötandede hinna så rosten inte får grepp. Det här får vi leva med då bilen tydligen är konstruerad så här, men stället är ju lätt att komma åt så lite kontroll då och då kan spara många sköna slantar för rep. som man kan slipp längre fram
mvh Uffe/bildock
Razze
Golf 5 2,0 TDI Ort: Norrköping
Lör 06 feb 2010 19:15 Svara med citat
Känner mycket väll igen detta dock så kommer de inte in löv i min bil utan mest finkorning sand som kommer in i skarven mellan stänk skyddet och inner skärmen (tror ja iallfall).

något som gör att de kommer komma mycke rost på 5orna i fram skärmarna är att fram skärmen är skruvad i tröskeln och i samband med problemet med skräp som kommer in där också så kommer de bli väldiga rost härdat där, jag har redan haft skärmarna borta och slipat rost å tectylat (-05 6500mil)
bildock
Golf 5 04 fsi+Golf5 1,6 08 Ort: Norrköping
Lör 06 feb 2010 20:11 Svara med citat
Av erfarenhet genom åren med rostbildning mellan plåtar som möter varann, tänker jag på inlägget du "Razze" ger om att skärmen är skruvad mot tröskeln, ett enkelt sätt att motverka rost är att anolja stället för oljan har en oerhörd förmåga att leta sig in i och mellan plåtskarvar , det kan se litet smutsigt ut ibland men en rengöring och ny olja ska du se att där olja funnits finns ingen rost inte ens mellan plåtarna
mvh Uffe/bildock
Razze
Golf 5 2,0 TDI Ort: Norrköping
Sön 07 feb 2010 14:58 Svara med citat
Ja precis har gjort de nu så nu ska de nog inte vara nåra bekymmer kommer å gå över med tektyl/motorolja nångång varje år nu.
steffe_gti
Golf 5 GTI Ort: Stockholm
Tis 02 aug 2011 14:52 Svara med citat
Hej,

Hur gick det med rosten? Min bil har råkat ut för samma grej och det är en GTI tillv 2005/07. Går detta på rostskyddsgarantin?

MVH
Stefan

MrStrumpan skrev:
Problem: Skräp / löv samlas vid framskärm som orsakar fukt / rost.

Plats: Innanför framskärmarna, bakre nedre delen.
Öppna dörren, under dörrfästena finns ett hål in mot framskärmen.

När jag köpte bilen (begagnad) så låg det en hel hög med skräp där.
Det har eller nästan har börjat rosta pga smuts och fukt som legat där.
Nu tvättar jag extra noga där så det inte byggs upp, men kommer hela tiden in,
och det verkar väldigt gärna vara löv.

Någon som känner igen det här?

I innerskärmen över hjulet är det lite längre fram ett "hack",
en liten utskuren del i innerskärmen som skapar ett litet hål in (från fabrik).
Funderar på om det är där som det kommer in.
Trionic
VW Jetta Wagon BMT-09 Ort: Landskrona
Fre 05 aug 2011 8:12 Svara med citat
Jag blev golf ägare igen i går till en "jetta" kombi 2009a och jag kan inte se in på det omtalade stället då det sitter en svart plastbit ivägen. Så VAG har nog uppmärksammat problemet men det behöver inte betyda att problemet är borta.
Smurfen
Moderator Donator 50 Ingen VW Ort: Utomlands
Fre 05 aug 2011 10:24 Svara med citat
Finns många trådar om detta. Beror på hur snäll man är och vilken verkstad man anlitar. Min bil fick detta åtgärdat. Är samma som gör att dörrarna går sönder av att Snö/ is samlas på samma ställe..

Inte aktiv längre.
nsjobeck
Golf 5 1,6 Ort: Norrköping
Tis 23 aug 2011 21:38 Svara med citat
Jag hade samma problem på båda sidorna samt att det var en del bubblor längs trösklarna på högra sidan. Min verkstad i Norrköping fotade de påbörjade rostangreppen och återkom efter ett par veckor att allt täcktes av garantin, nu är allt åtgärdat och ser bra ut. Inga problem med garantin för min del i alla fall.
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm
Ons 24 aug 2011 2:49 Svara med citat
Sett samma problem med Passat, och skoda octavia

Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG

BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion

<3 BUB !!
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Ons 24 aug 2011 10:11 Svara med citat
Alla bilar rostar, en efterbehandlign är ett vettigt alternativ
dinitrol mercasol etc.

läs mera här:
http://www.rostskydd.info/

själv har jag haft borta alla inneskärmarna och först spruta på ett tunnflytande tex. dinitrol ML, mercasol, 1 el liknade
som får torka till några timmar sedan underedesmassa alt. tjockflytande rostskydd

hålrum sprutas med tunnflytande genom befinliga proppar/lister Dinitrol ML finns hos Harald Nyborg med tillbehör i form av hålrumsslang