Hej. Jag har en Golf variant 2010. Jag har köpt ett begagnat drag med elhärvan till. Draget sitter på plats och nu funderar jag på elhärvan till draget. Blev lite besviken då jag fick draget hemlevererat då kablaget var avklippt ur den skrotade bilen som det satt på. Det verkar som om kablaget som jag fick med har varit anpassat för dragmontage då det inte finns någon kontaktplint utan det har blivit avklippt.
Min första undran är hur ett kablagekit som man köper i efterhand kopplas in, det ska ju vara "plug in play" som jag har läst?
Jag har fått med en elektronikbox i det kalage jag fick, vad har den för uppgift. Är det den som gör så att bilens lampövervakning inte larmar?
Har läst om att det kan behövas omprogramering i styrsystemet. Behövs det och varför?
Där ska gå en kabelstammen med 5eller6 kablar fram till elcentralen i vänster a-stolpe, varav 2st är can-bus-kablar, för styrning av elektronikboxen du fått med. De andra kablarna är +matningar till samma Box, för att kunna driva belysningen på släpet.
Programmering ska inte behövas(vad jag vet), men rekommenderas, annars ingår inte släpvagnen i bilens datasystem. Har för mig att det står i eftermarknadsdragets monteringsanvisning, att man ska säga till vid nästa service att de kodar in draget i datasystemet.
Inkodningen går utmärkt att göra med VCDS om du har det.
Håller på och letar efter kablarna som ska styra belysningen? Hittar inte dessa eftersom det ser lite annorlunda ut än i installationsboken.... någon som vet?