lortgrisen
Golf 2 1,8 -92 Ort: Stockholm |
| Tis 30 aug 2011 18:07 |
|
Så jag vill höra era idéer på hur man skulle kunna öka bromsverkan hos Golf II:an.
Någon som prövat olika metoder, slitsade skivor, gti?
Har själv tänkt att smälla på g60 bromsar eller liknande runt om nu under vintern då jag inte kommer använda bilen såpass mycket.
Ventilera gärna era tankar kring detta då jag är novis inom ämnet!
|
|
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm |
| Fre 02 sep 2011 2:14 |
|
Baknav med skivor kan du ta från liknande årsmodeller, Passat fungerar utmärkt (de med 4-bult).
Ny G60-huvudbromscylinder säljer www.autodelar.net till bra pris.
256mm-skivorna räcker rätt bra med fullgod kylning och bra belägg, kan vara ett vettigt alternativ.
Jag ska ju göra samma arbete på min, kan dra en offert och idéskiss åt dig på samma setup jag ska köra.
|
|
MiWi
|
Sweeper
Golf 2 GTI 16V 1.8T -89 Ort: Kävlinge |
| Fre 02 sep 2011 10:21 |
|
Man behöver inte köpa en g60 huvudcylle, det räcker med 16v som har 256mm skivor för att det likadan cylinder som på g60. A quality ABF conversion would eat a VR6 alive in any situation other than a drag strip.
|
|
MiWi
|
lortgrisen
|
Pekka Kiiskilä
Golf 1 LS 75 Ort: Vara |
| Fre 02 sep 2011 18:03 |
|
Till att börja med vad ska du ha bilen till?
Vanlig gatåka med banåka ibland så räcker det utmärkt med ventilerade 239mm skivor fram och 16v bromsar bak och givetvis huvudcylindern,
Sedan är det strålomspunna slangar och bra bromsvätska som klarar hög värme,
Till sist är det beläggen som är mkt viktiga jag körde med Ferrodo DS 2500 fram o bak på min gamla mk2 16v busbil,
Jag fick aldrig bromsfading fasten den kördes mkt hårt på bana mm.
|
|
MiWi
| Fre 02 sep 2011 18:15 |
|
Beläggen från Black Diamond har jag testat, PP har jag för mig modellen hette, Har fått mycket bra betyg och är absolut prisvärt, spöar bromsdammet ur Tarox version.
|
|
lortgrisen
| Fre 02 sep 2011 21:33 |
|
Tanken är att jag köra "aktivt" på både bana och gata.
Stålomspunna slangar, bra belägg och schysst bromsvätska står på menyn sedan innan. Tänkte på om man ska byta ok eller skiver eller så.
Är fortfarande i planeringsfasen och har en budget så inget är bestämt!
Lort
|
|
MiWi
| Lör 03 sep 2011 1:26 |
|
Mest prisvärda lösningen blir 256mm ventilerade skivor (så kan du ha 14"-fälg, perfekt för R-däck) med förbättrad bromskylning fram (riktade kylkanaler mot skivorna).
Kör på originalskivor, de gör sitt jobb bra!
Hårdare belägg, förbered dig på att det blir metallsvarv på skivorna och att en uppsättning skivor förbrukas på en säsong (vilket är billigt med originalskivor, heja Biltema!).
ATE har en standardbromsvätska som fungerar bra som kompromiss mellan gata / bana. ATE Racing-vätskan är fin och dyr, orkar man byta vätska mer frekvent är den att rekommendera. Är dock även betydligt mer känslig.
Stålomspunna bromsslangar, billigt från England!
Baknav finns överallt. Bromsok bak kan man plocka från tidiga Mk4 Golf så får man aluminiumok.
Har en 65-milaresa att göra imorgon med Golfen men kan höra av mig på söndagen. Ska försöka räkna ihop material och kostnader tills dess.
|
|
lortgrisen
|