Hej!
Har en Golf 2 89:a i bra bruksskick men lite småfix finns som jag hade tänkt ta tag i nu under semestern.
Jag vet att båda drivknutarna(höger och vänster) måste bytas, de har nämligen "tickat" ett längre tag nu.
Däremot har det uppkommit ett annat ljud för några dagar sedan som jag inte kan lokalisera...
När jag svänger lite vänster låter det inget
När jag kör rakt fram låter det inget
Men när jag börjar svänga höger börjar det skramla från höger hjulhus/höger del av motorn....
Precis som något sitter löst och börjar skramla vid högersväng...
Vad kan detta vara för något???
Jag är helt lost.. har inga grejer att hissa upp bilen och undersöka där jag bor just nu...
Hissa upp den sidan du tror det skramlar på.. ta en hammare eller klubba och banka på däcket under ifrån.. brukar komma fram mycket ljud då
Låter det även om du bromar på samma gång som du svänger? Låter det högre/kraftigare om du accar när du svänger?
Är det olika ljud vid olika hastighet?
Min skramlar så fort det är ojämnheter i marken och trodde det var fjäderbenslagring men det har nu visat sig att det är bromsklossarna som skramlar.
Har varit ute och testa lite nu och kommit underfund med att ljudet ökar om jag accelererar... Däremot om jag kopplar och svänger så låter det knappt någonting...
Detta måste väl betyda att det har med drivningen att göra?? Men om det nu skulle ha med drivningen att göra borde det inte låta om jag svänger vänster också??
För ljudet kommer enbart vid högersväng men gasar jag så ökar "skramlandet"...
Är du verkligen helt säker på att ljudet från drivknutarna inte har ändrats då dom kan ha blivit ännu mer slut? kanske borde börja med att byta drivknutarna och se om missljudet finns kvar efter?
Kolla att clipset till huv hållar pinnen e helt. Mitt va trasigt o generatorn tuggade sönder de mesta av pinnen innan jag hittade felet
(\__/) Ridin' High or Flying Low
(>'.'<)
(")_(")
grimsage Golf 2 GTI special 8v -88 Ort: Oskarshamn
Sön 04 sep 2011 0:19
Gissar på slitna klossar, haft samma huvudbry en gång i tiden, simpelt test, när du hör d tryck ner den tradiga pedalen i mitten litegrann å lyssna om d minskar.
Kan vara en rostig bromsskiva även. Hade så på min mk3. Var hur mkt rost som helst på baksidan av en skiva. Blev antagligen så pga ojämn bromsverkan och slitna klossar därefter. Var bara 2cm bromsyta max på den skivan. Resten var helt täckt i rost och annan skit. Rätt enkelt att kolla om man tar bort hjulet och vrider ratten