Forum - Golf 2 (83-91) - Tomgångsinställning?

kalle_medH
Golf 2 1,8 Ort: Göteborg
Mån 17 nov 2008 15:49 Svara med citat
Hej, detta är mitt första inlägg så ni får ha överseende med detta...

tomgång är alldeles för hög... den ligger på runt 2000 varv... har hållit på med kablarna till tändstiften å ändrat mm men nu undrar jag om det finns någon skruv man ändrar den på.. hittar den fan inte, jag är inte så haj på detta med bilar men har fått hjälp... så nu till min fråga.. var gör man detta någonstans.. jag har en golf 2 manhattan 1,8... skulle tycka detta vore jätte snällt om någon av er kan hjälpa mej med detta...

Ha det gött mvh H

Göteborg
NeXen
Golf 1 TD/GTI -83 Ort: Mariestad
Mån 17 nov 2008 20:39 Svara med citat
innan du börjar skruv så hoppas jag att du har kollat upp så du inte har något tjuvluft någon stanns?

Gått över motorn med ex startgas?

ofta så går slangen som sitter mellan bromservon insuget sönder och den här gummipackningen som sitter mellan c-insp och insuget

I hear voices in my head. The council me. They understand. They talk to me..
kalle_medH
Tis 18 nov 2008 17:06 Svara med citat
NeXen skrev:
innan du börjar skruv så hoppas jag att du har kollat upp så du inte har något tjuvluft någon stanns?

Det jag har kollat är runt förgasaren.. om denna packning var hel å den ändra sej inte något i tomgången när jag spruta där.. men skall gå igenom hela motorn... en fråga… skall man kunna vrida på förgasaren, det är nästan som den sitter på något gummi. Går att bända den lite åt alla håll… är detta normalt?

NeXen skrev:
ofta så går slangen som sitter mellan bromservon insuget sönder och den här gummipackningen som sitter mellan c-insp och insuget

dum fråga men vad menar du med C-insp? skall kolla detta också... men det finns ingen tomgångsskruv som man kan vrida lite på?

om detta inte ändrar tomgången alls om jag går över hela motorn med stargas, vad kan det vara då? Det jag gjort är att bytt kylare å remskiva, efter det fick jag inte den att tända som den skulle... efter som att inställningen med tändstiften var helt fel(men den startade men gick tydligen bara på 2 cylindrar men detta är åtgärdat nu så nu går den på alla 4… )... så då ändrade vi tändningen för att trodde detta skulle hjälpa men så var inte fallet mer att den blev lite mer klös i den efter åt... kan bli rätt nervig om man stannar på ett röd ljus eller liknande... jätte tack för svar...

tillägger att på förgasaren sitter det ju el kablar. 4 - 5 st .. när jag kopplar bort den som sitter på sidan(högra sidan) av förgasaren å då går den ner till ca 1000 varv som den brukar vara på men den bluddrar, luktar lite bensin så jag antar att den inte blandar som den skall göra... ka n detta vara något att gå på?...

hoppad det inte blev för mycket text... jätte tacksam...

ha det gött

Göteborg
Bastard66
Golf 2 1,6 TD Ort: Bengtsfors
Tis 18 nov 2008 20:49 Svara med citat
Med c-insp. menar han "förgasaren"

Det ska gå att vicka på förgasaren iom att du har ett förgasar gummi mellan fuggen å insuget.. Inte helt ovanligt att dessa går sönder..

Du kan testa att byta den blåa tempgivaren som sitter på vattenstosen på toppen, kostar runt 100 kr.

Kontrollera även att tändningen står rätt, uppställd tändning=högre tomgång om man inte justerar in förgasaren.

Vw passat 35i 2, 0 syncro -96
Vw golf 2 1,6 TD -91
Vw golf 2 1,6 CL -84
kalle_medH
Ons 19 nov 2008 18:15 Svara med citat
Bastard66 skrev:
Med c-insp. menar han "förgasaren"

Det ska gå att vicka på förgasaren iom att du har ett förgasar gummi mellan fuggen å insuget.. Inte helt ovanligt att dessa går sönder...

Men det visar väll sej lätt om man sprutar stargas på den? den ändrar inte något på tomgången...

Bastard66 skrev:
Kontrollera även att tändningen står rätt, uppställd tändning=högre tomgång om man inte justerar in förgasaren.

skall testa detta imorgon att sätta tillbaka den som den en gång var, för den går som ett skott nu men men... hörde att det skall finnas en typ av tomgångs skruv som skall sitta vid växellådan eller var det nu var... han som säger detta är tyvär i tyskland men tack för alla svar!

mvh

Göteborg
krillebus
Golf 3 Variant 1,8i Ort: Haninge
Tor 20 nov 2008 2:48 Svara med citat
Som sagt, för höjd tomgång brukar innebära att något felar, visst går det justera tomgången men troligen är det bara ändra symptomen och inte orsaken till felet!
Kolla över alla vakumslangar igen, kan vara knepigt att hitta små läckor, ännu svårare om du har förhöjd tomgång så testa igen för att vara säker!
Kolla tändningen är ochså en bra ide!
Du kan ju även kolla så att gas reglaget går till baka helt och hållet, skruvat den plast höljet uppe på förgasaren och gjort rent spjällhuset?
Eller så är tillsatsluftsliden som ine funkar, den kan du mäta med en voltmätare. minns jag inte helt fel så ska inte spänningen vara mindre än 11.5.

"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"
GTiPeeWee
VW Passat 1.8T -99 Ort: Mariestad
Mån 05 sep 2011 11:44 Svara med citat
Drar upp en gammal tråd då en bekant har problem med sin tomgång.. Dock lite tvärtom - tomgången ligger på runt 500 varv när bilen är kall.. i övrigt går den bra. Bilen i fråga är en Passat 1.8T-99

Sponsored by www.getlow.se
GTiPeeWee
VW Passat 1.8T -99 Ort: Mariestad
Mån 05 sep 2011 11:45 Svara med citat
Råkade visst hamna i fel bilmodell..

Sponsored by www.getlow.se
toompa
Golf 2 Ort: Nyköping
Mån 05 sep 2011 20:45 Svara med citat
Till trådskaparen om du finns kvar här. Hittade du något fel? Har nämligen exakt samma fel på min :S