Forum - Golf 2 (83-91) - Startproblem/avgaslukt

rgsvd
Jetta CL-87 Ort: Stockholm
Tor 08 sep 2011 13:30 Svara med citat
Förgasarmotor HV med manuell choke.

golfen startar, men vill inte komma upp i varv ordentligt vid kallstart, hackar och beter sig. efter en kort bits körning beter den sig som den ska. simultant med detta verkar det som avgasröret fått ett nytt hål någon stans, puttrar mer än vanligt och luktar avgas i kupen när bilen står still...

kan dessa två problem hänga ihop? alltså att ett läckage påverkar motorn på något sätt? (har ingen kat/lambda)

tack på förhand...
darkien
Ingen VW Ort: Stockholm
Tor 08 sep 2011 23:18 Svara med citat
Blir den tystare då den blivit varm? isf efter din beskrivning att dömma har du nog sprucket grenrör....

min mk3:a gör lika o på den e de grenröret som spruckit så blir byta grenrör till veckan.....

Galen Hobbymeckare med dyslexi Wink
MiWi
Tor 08 sep 2011 23:36 Svara med citat
Metallröret till EGR brukar gå sönder och skapa läckage, hörs lite på lägre gaspådrag men märks ej vid fullgas.

Hur fungerar bilen med / utan choke då den är kall? Någon skillnad?
rgsvd
Fre 09 sep 2011 8:20 Svara med citat
Va in å grävde i motorn igårkväll och hittade mycket riktigt denna, så sprucket grensrör va inte så långt bort..
avgaset sitter inte fast mot grenröret och läcker som ett såll

Bild
MiWi
Fre 09 sep 2011 9:19 Svara med citat
Mekonomen har de klämmorna hemma (Mekonomen Vårby), fick själv panikköpa mina där.

Ett mindre helvete att byta ut.
rgsvd
Fre 09 sep 2011 10:03 Svara med citat
Hur löste du det? tänkte faktiskt lämna in det om jag ska vara ärlig, men hur gjorde du?
rgsvd
Fre 09 sep 2011 10:04 Svara med citat
MiWi skrev:
Metallröret till EGR brukar gå sönder och skapa läckage, hörs lite på lägre gaspådrag men märks ej vid fullgas.

Hur fungerar bilen med / utan choke då den är kall? Någon skillnad?

egr? den låter MER på mer gas...
choken beter sig konstigt, har inte kommit fram till mer än så Very Happy
DLiner
VW Jetta Syncro 1,8 Ort: Östersund
Fre 09 sep 2011 12:52 Svara med citat
Det där är faktiskt lätt att lösa. Du tar en avgasklämma (modell denna http://www.hydab.se/bild/avgaskl%C3%A4mma.jpg) av lite större modell. Sedan byter du plats så att "brickan" eller vad man ska kalla det, sitter löst utanför muttrarna. Så skruvar du in muttrarna så att du får in den i grenrörsklämman, sen skruvar du helt enkelt bara ut muttrarna tills du spännt upp grenrörsklämman nog att komma på grenrör och downpipe. Det är lite trångt och jävligt men med lite tålamod så är det fixat på 5 minuter. Smile
MiWi
Fre 09 sep 2011 14:55 Svara med citat
rgsvd skrev:
Hur löste du det? tänkte faktiskt lämna in det om jag ska vara ärlig, men hur gjorde du?

Jag hade visserligen tillgång till lyft, men jag gjorde enligt följande:

Hängde på klämman på grenröret, satte smalt båtrep på klämmans nedre del. Hängde med min kroppstyngd så klämman pressades ner på främre rörets spår medans en kompis fick pressa upp röret. Klämman går då in i sitt spår. Sedan lossar man repet och knackar in klämman med hammare.

rgsvd skrev:
egr? den låter MER på mer gas...
choken beter sig konstigt, har inte kommit fram till mer än så Very Happy

Avgascirkulationen som går från avgasröret till insuget. Smile
rgsvd
Fre 09 sep 2011 15:13 Svara med citat
MiWi skrev:
Hängde på klämman på grenröret, satte smalt båtrep på klämmans nedre del. Hängde med min kroppstyngd så klämman pressades ner på främre rörets spår medans en kompis fick pressa upp röret. Klämman går då in i sitt spår. Sedan lossar man repet och knackar in klämman med hammare.

fan va skillat Very Happy