Forum - Golf 2 (83-91) - Byta styrväxeldamsk,hur?

Alex00ander
Golf 2 cl 1,6 Ort: Säter
Sön 04 sep 2011 7:46 Svara med citat
Hej. Jag har köpt min tredje styrväxeldamask nu och får inte på den på plats,jag vet inte hur det ska gå är ganska trångt om utrymme,och har köpt den på skruvat och orginalnumret stämmer överens med den gamla men ändå så är det stor skillnad på inre diametern.

Jag behöver hjälp nu för har besiktning snart.

Har en Golf II -88 1,6

//Alexander
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Sön 04 sep 2011 10:54 Svara med citat
Vrid samtidig som du trycker med lite fett i mella så glider den på lättare, kräver rätt handlag

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Alex00ander
Sön 04 sep 2011 11:52 Svara med citat
a128 skrev:
Vrid samtidig som du trycker med lite fett i mella så glider den på lättare, kräver rätt handlag

Okej,Går det med vilket fett som helst? Är ganska trångt och komma åt har försökt vrida samtidigt så att den hakar i spåret som är längst in på självaste styrväxeln.
a128
Sön 04 sep 2011 11:58 Svara med citat
Det fett som ska vara i , vanligt universalfett NLGI2 eller liknande, pumpa i en 1/4 patron när den är på plats

det krävs rätt handlag tör detta men det går

Alex00ander
Ons 07 sep 2011 11:56 Svara med citat
a128 skrev:
Det fett som ska vara i , vanligt universalfett NLGI2 eller liknande, pumpa i en 1/4 patron när den är på plats

Det går bara inte att få på damasken hur jag än försöker,originalnumret stämmer ju men ändå så skiljer hålen sig.
Dem gamla damsken har ett större hål än den nya och ändå så stämmer originalnumren sig. Så vet inte hur jag ska få dit den nya kommer inte åt heller.

//Alexander
Alex00ander
Ons 07 sep 2011 11:56 Svara med citat
a128 skrev:

Det går bara inte att få på damasken hur jag än försöker,originalnumret stämmer ju men ändå så skiljer hålen sig.
Dem gamla damsken har ett större hål än den nya och ändå så stämmer originalnumren sig. Så vet inte hur jag ska få dit den nya kommer inte åt heller.

//Alexander
a128
Ons 07 sep 2011 18:08 Svara med citat
I värsta fall kanske man behöver lossa på bultarna som håller framfagnsbalken på plats i karrossen för mera utrymme, evt. åsså bultarna för styrväxelns överfall

damasken går på plats med rätt handlag

graul
VW Corrado Mk4,S3,b5,B5,b6 Ort: Stockholm
Ons 07 sep 2011 20:38 Svara med citat
Jag satt i kanske 2 timmar och svor och krigade innan jag fick min på plats och det är helt överjävligt jobbigt. Men det ska gå.
Fast om du har olika stora hål så går det såklart inte. Då är nåt fel.
a128
Ons 07 sep 2011 20:50 Svara med citat
Om den är av gummi så ska den kunna vara lite för liten, man får töja lite
är den av termoplast så är det värre
men det ska gå med envishet

Alex00ander
Tor 08 sep 2011 13:31 Svara med citat
a128 skrev:
Om den är av gummi så ska den kunna vara lite för liten, man får töja lite
är den av termoplast så är det värre
men det ska gå med envishet

Den är av gummi men jag har då inte lyckats få den på plats,sen har jag ju bara tillgång till pallbockar med så blir att ligga ner och då får man ju inte samma styrka.Sad
Säger dem nått på besiktningen så får jag väl byta den på nått vänster då. Men just nu orkar jag inte då det verkar omöjligt.

//Alexander
a128
Tor 08 sep 2011 13:39 Svara med citat
Du blir iaf. inte hängd Laughing

men du har ju pallbockar, så att lossa och sänka framaxelbalken litet borde inte vara några problem
Alex00ander
Tor 08 sep 2011 13:40 Svara med citat
a128 skrev:
Du blir iaf. inte hängd Laughing

Nej precis.P