Grimling
Golf 1 Diesel Cab Ort: Lidköping |
| Sön 11 sep 2011 15:15 |
|
Har en gammal mk2 som jag inte känner för att sälja, det är ju ändå inga pengar i den.. Så jag är lite inne på att ge den lite mer effekt, lätta bilen och låta den gå på bana !
Frågan är ju då: ska jag bygga på GX-motorn som sitter i eller ska jag byta till nåt annat ? Diesel kanske(har en 1,9mk3 tdi stående)? Vill ha lite tips och förslag här, motorbygge är den delen av bilar jag kan sämst..
Här är bilen i fråga:
http://www.garaget.org/?car=211068
Ge förslag nu så jag har nått att pilla med i vinter !
Mvh Grimling Kapade fjädrar hör hemma på Vallåkra!
Senast ändrad Mån 12 sep 2011 19:49, ändrad totalt 2 gånger
|
|
Pekka Kiiskilä
Golf 1 LS 75 Ort: Vara |
| Sön 11 sep 2011 15:33 |
|
En 1,9td motor är tacksam i trim pumpen klarar runt 130hk utan att byggas om men om du vill ha ännumer hk så är det ombyggd pump och trimspridare samt annan turbo,
Kopplingen behöver bytas med samt givetvis en ic,
Bensinmotorn som du har nu går att bygga om till turbomotor men den går ej igenom sbp men om du hiver i en G60 motor eller 1,8t så kan du regga om den,
Själv tycker jag om dieselmotorer.
|
|
Grimling
| Sön 11 sep 2011 15:39 |
|
Jaa jag vill ju egentligen bygga på dieselmotorn, problemet är att jag har en köpare på den men det går ju alltid att ångra sig
IC har jag, turbon ska bytas upp, jag får väl leta reda på spridare men vad gör man åt pumpen då ? Och vad klarar stakar, kolvar etc inuti motorn ? Kapade fjädrar hör hemma på Vallåkra!
|
|
Grimling
| Sön 11 sep 2011 16:20 |
|
Fråga: Var hittar man poly-urethanbussningar till framvagnen ? De 10 månader gamla feltemabussningar som sitter där är slut så jag måste byta i vilket fall som helst.. Kapade fjädrar hör hemma på Vallåkra!
|
|
DLiner
VW Jetta Syncro 1,8 Ort: Östersund |
|
Grimling
| Sön 11 sep 2011 16:39 |
|
Hehe jaa att köpa nytt varje år är ingen höjdare heller kan jag säga !
Tackar så mkt! Jag fattar dock inte helt vilka av dessa jag ska ha, om jag ska byta alla, vad landar det på ? Kapade fjädrar hör hemma på Vallåkra!
|
|
Pekka Kiiskilä
| Sön 11 sep 2011 16:55 |
|
1,9 td motorn är en bra motor och den ska klara en heldel hk tydligen, Pumpen kan Dieselmeken i Aneby bygga om till dig samt fixa spridarna för han är nog Sveriges bästa dieselmek och han kan allt som du behöver veta,
Uretanbussningar finns hos Dahlhems.
|
|
Grimling
| Sön 11 sep 2011 18:56 |
|
Dieselmeken i Aneby ? Intressant, hur får man tag på honom ? Är det dyrt ?
Tack för all hjälp, jag har bestämt mig för att använda dieselmotorn iaf ! Bandiesel 2012 !! Kapade fjädrar hör hemma på Vallåkra!
|
|
Pekka Kiiskilä
| Sön 11 sep 2011 21:26 |
|
Du kan söka efter Dieselmeken på nätet han är mkt känd hehe,
Dom som minns en svart Scoda pickis som gick som ett troll på strippen det är görans gamla firmabil den finns på youtube med.
Ja en lagom trimmad diesel är en mkt trevlig bil=Kör själv turbo dieslar och frugans mk2td har fått ett nytt hjärta på 1,9L en td förstås och den är lagom påställd förstås för hon vill inte lämna extrema rökmoln efter sig,
Själv kör jag caddy tdi 01a som hade trimbox men jag ville ha med så nu ska det bli max effekt vad spridarna klarar så runt 130+hk och lagom rök.
|
|
Grimling
| Mån 12 sep 2011 19:53 |
|
Antar att jag får starta projekttråd sen när bygget väl drar igång(gissningsvis november-december kanske, vinterprojekt som sagt)..
Vad tror ni man ska köra för turbo till bygget ?
Motorn är en 1,9td från en mkIII -93 som hade 14800mil på mätaren vid slakt..
Jag vill ju få så bra tryck som möjligt i maskinen, för en rimlig peng hehe Kapade fjädrar hör hemma på Vallåkra!
|
|
Pekka Kiiskilä
| Mån 12 sep 2011 20:35 |
|
Rimlig peng hehe ta pumpen tillex det kostar ca 10k att bygga om och spridarna runt 4k och en turbo som är god för 200hk 5k en koppling ca 3-4k,
En sak som funkar fint är att ställa på pumpen rätt bra och öka laddtrycket till max 1,5bar samt en ic då får du en bil som går som en bensinare i ax och toppfarten är runt 180+kmh
|
|
Grimling
| Mån 12 sep 2011 21:38 |
|
Mjoo det kostar ju på en hel del, men man kommer väl ganska långt utan att bygga om pumpen ? Turbo ska jag väl kunna lösa utan större bekymmer, IC osv har jag..
Så det är ju vad man ska ha för spridare(om man nu behöver byta ifall man inte ska modda pumpen för den dyra pengen..
Ska man köra med mk2ans bensinlåda eller mk3ans diesellåda? Båda är 5vxl.. Kapade fjädrar hör hemma på Vallåkra!
|
|
Pekka Kiiskilä
| Mån 12 sep 2011 22:23 |
|
Mk3 diesellådan är att föredra,
Du behöver inte byta spridarna om du inte bygger om pumpen för orginalspridarna klarar säkerligen 130hk.
|
|
Grimling
| Tis 13 sep 2011 6:33 |
|
Aah det är väl typ där nånstans jag tänkte hamna, åtminstone i första steget Samt en rejäl lättning av bilen då Kapade fjädrar hör hemma på Vallåkra!
|
|
Pekka Kiiskilä
| Tis 13 sep 2011 11:22 |
|
Regga bilen först med motorn helt orginal med kissen mm och sedan efter det så kan du rensa kissen och ha på ett grövre avgas ställa på pumpen hissa laddtryck mm.
Det finns några trevliga diesel golfar som körs på banträffa ibland dom går lika bra som bensinarna hehe,
|
|
Grimling
| Tis 13 sep 2011 11:25 |
|
Men kattkravet kom väl 98 på dieslare ? Jag borde väl då få regga den med tom kisse bara den sitter där ? Kapade fjädrar hör hemma på Vallåkra!
|
|
Pekka Kiiskilä
| Tis 13 sep 2011 12:43 |
|
| Jag har kisse i min mk2a som är från 91 det är en td och sbp kan inte mäta kissen så dom mäter röken bara så en rensad kisse är inga problem=har rensad kisse på båda dieselbilarna hehe.
|
|
Grimling
| Tis 13 sep 2011 13:15 |
|
Hehe samma här på min audi -93, den har gått rensad och med raka rör i fyra år nu dessutom gött med elektriska pumpen, kan ju slå på och av extrabränslet(sotandet) med en knapp inne i bilen Kapade fjädrar hör hemma på Vallåkra!
|
|
Pekka Kiiskilä
| Tis 13 sep 2011 14:33 |
|
| Så du har evrymod på ådin= ska själv bygga om på caddy tdin och då ska potensiometern vara lätt att justera från förarplatsen.
|
|
Grimling
| Tis 13 sep 2011 16:31 |
|
Evrymod är nice Jag har dock två fasta lägen, ett där den sotar lite och går bra som fan, och ett där den sotar utav helvete men man kan bara ladda 2000rpm, åsså originalläget då Kapade fjädrar hör hemma på Vallåkra!
|
|